Störst i strid?
- Never Spirit
- Medlem
-
Strv_122
- Ny medlem
en intressant artikel om tom bombadill
http://tolkien.cro.net/else/bbeier.html
om den stämmer så ifrågasätter den Toms styrka i strid ganska rejält
http://tolkien.cro.net/else/bbeier.html
om den stämmer så ifrågasätter den Toms styrka i strid ganska rejält
Jag orkar inte läsa en sån lång text på engleska! Men jag minns en sak som något i Elronds rådslag nämnde, jag tror det var Glorfindel. Tom Bombadill skulle falla sist av alla precis som han var den förste. Det säger väl en hel del om hur stark han var i strid? Iofs skulle han väl bara springa omkring och sjunga en massa fjantiga sånger och psyka sina motståndare...
Artilkel säger istortsett att Tom Bombadill är läsarens avatar i boken.Calan skrev:Jag orkar inte läsa en sån lång text på engleska! Men jag minns en sak som något i Elronds rådslag nämnde, jag tror det var Glorfindel. Tom Bombadill skulle falla sist av alla precis som han var den förste. Det säger väl en hel del om hur stark han var i strid? Iofs skulle han väl bara springa omkring och sjunga en massa fjantiga sånger och psyka sina motståndare...
alltså att du är Tom Bombadill.
Nån kanske orkar översätta den?
Den sak som övertygade mig om att det stämmer är i boken när hoberna frågar Tom om han kan följa med dom så svarar han typ "nej, längre än så här sträcker sig inte mitt vetande"..det stämmer ju på den som läser, vi vet ju inte vad som kommer.
En intressant teori! Kanske var det Tolkiens mening med Bombadill? Men iofs tror jag han vet mer är det som finns inom hans egna osynliga gränser. Gandalf säger ungefär att han har dragit sig tillbaka och gjort egna gränser som han inte överträder. Jag tolkar det ungefär som att han en gång strövade omkring på större områden en gång i tiden. Och eftersom hans minne är ganska bra borde han veta en hel del om världen utanför Gamla Skogen och Gravkumlarna.
Haha....läs allting innan du kastar ur dig kommentarer.Calan skrev:Nej men jag tror inte att Finarfin skulle vara så grym. Jag tror han är mycket efter sina bröder i strid, eftersom han inte ägnade sig åt strid så borde han inte vara alltför skicklig med klingan.
Olwë är väl ingen höjdare direkt. Kung över teleri i Valinor men inte högste kung av teleri, det är hans äldre broder Elwë singollo i Doriath, även känd som Elu Thingol. Dessutom var inte teleri alverna lika starka och grymma som noldor och vanyar alverna.
Aeglos, Turin dräper ju Beleg sen så man får anta att Túrin var värre...
Jag skrev klart och tydligt att Beleg var starkare än Turin, men då när Turin fortfarande var ung
Plus att Beleg och Turin inte mötte varandra i en envig, utan det var då de(Beleg och en annan alv som jag inte har namnet på nu) befriade Turin som han trodde att de var orcher.
Han kastade sig då upp och högg Beleg i mörkret, helt ovetande vad han högg på.
Beleg var nog inte så förberedd tror jag
pina dig igenom artikeln är allt jag kan svaraCalan skrev:En intressant teori! Kanske var det Tolkiens mening med Bombadill? Men iofs tror jag han vet mer är det som finns inom hans egna osynliga gränser. Gandalf säger ungefär att han har dragit sig tillbaka och gjort egna gränser som han inte överträder. Jag tolkar det ungefär som att han en gång strövade omkring på större områden en gång i tiden. Och eftersom hans minne är ganska bra borde han veta en hel del om världen utanför Gamla Skogen och Gravkumlarna.
- Usquebaugh
- Medlem
Har inte den här tråden gått utanför ramarna nu, frågan var väl ändå vilken av alver, människor och dvärgar som var störst i strid.
Förresten, varför tycker många att Elendil var så stark i strid, han var ju ändå 322 år, och vid sin ålders höst, vid tiden för Sista alliansens krig, kanske Isildur borde räknas som starkare. Vad tycker ni?
/A
Förresten, varför tycker många att Elendil var så stark i strid, han var ju ändå 322 år, och vid sin ålders höst, vid tiden för Sista alliansens krig, kanske Isildur borde räknas som starkare. Vad tycker ni?
/A
Jag tror också att Isildur var värre än sin far i strid! Detta finns att läsa i Sagor från Midgård:
"Han var så stark och uthållig att han hade få eller inga likar ens bland denna tids Dunedain..."
Men om Dunedains ätt var dugligare än denna tids noldor vet jag inte... Eftersom katastrofen vid Glitterfälten ägde rum i tredje åldern så är Isildur alltså även en kandidat i den åldern...
"Han var så stark och uthållig att han hade få eller inga likar ens bland denna tids Dunedain..."
Men om Dunedains ätt var dugligare än denna tids noldor vet jag inte... Eftersom katastrofen vid Glitterfälten ägde rum i tredje åldern så är Isildur alltså även en kandidat i den åldern...
-
Ëar-Mikael
- Medlem
Hittade en sida om Ecthelion att han tog ner 3 balrogs plus Gothmog.
Skulle nån kunna bekräfta om detta är sant?
Om nu detta är sant så har vi nog en vinnare. Eller en som kan mäta sig lr vara bättre än Fingolfin.
Länk: http://www.annalsofarda.dk/annals-of-ar ... helion.htmIn the battle Ecthelion slew three Balrogs before he and Tuor had to withdraw to the Kings Square, bearing Ecthelion who had a wound in his shieldarm of the Balrog wips.
Skulle nån kunna bekräfta om detta är sant?
Om nu detta är sant så har vi nog en vinnare. Eller en som kan mäta sig lr vara bättre än Fingolfin.
Jag citerar från den ganska osäkra källan De förlorade sagornas bok:
"Av dessa kraftens demoner (balrogar) dräpte Etchelion tre..."
Några rader längre ner kommer en rad som man tolkas att Tuor dräpte fem balroger! Etchelion och Tuor + deras män har slagit sig fram till balrogarna och det står så här:
"och fem av dem stupade för denna yxa (Dramborleg, Tuors yxa)"
Sedan finns det ett stycke som berättar att kungens livvakt eller liknande dödae 2 tjog av balrogar! Som sagt, jag tror inte att texterna i DFSB är särskilt trovärdiga. En sak som stärker det är att Tuors far nämns som Peleg! Alla vet väl att han heter Huor?
"Av dessa kraftens demoner (balrogar) dräpte Etchelion tre..."
Några rader längre ner kommer en rad som man tolkas att Tuor dräpte fem balroger! Etchelion och Tuor + deras män har slagit sig fram till balrogarna och det står så här:
"och fem av dem stupade för denna yxa (Dramborleg, Tuors yxa)"
Sedan finns det ett stycke som berättar att kungens livvakt eller liknande dödae 2 tjog av balrogar! Som sagt, jag tror inte att texterna i DFSB är särskilt trovärdiga. En sak som stärker det är att Tuors far nämns som Peleg! Alla vet väl att han heter Huor?