Vilken intelligens besitter Tolkiens troll från ringen-böckerna? Olog-hai har jag uppfattningen som smartare än sina solkänsliga kusiner men hur är de vanliga trollen? Sluga med starka överlevnadsinstinker, hur långt räcker det?
Skulle ett vanligt troll kunna utföra nån form av hantverk, till exempel smide eller gruvarbete? Hur skulle ett trolls sätt att kommunicera se ut, som en femårings?
Trollen i Bilbo anser jag inte vara representativa för LotR så de bortser jag ifrån.
Trolls intelligens
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Tror de var hyffsat intelligenta. Hatet Sauron fyllde dem med genomborrade förmodligen hela deras tankesätt och handlingar. Tror inte de var tillräckligt smarta för att smida, kanske för enkelt gruvarbete, men det hade han säkerligen tillräckligt med orcher som gjorde åt honom bättre i alla fall.
Är ju inte direkt på många ställen som Olog-hai nämns i ROTK tex..
Är ju inte direkt på många ställen som Olog-hai nämns i ROTK tex..
Eftersom dom är dom enda troll som nämns mer i detalj i nåt av Tolkiens verk så tycker jag dom mycket väl är representativa för trolls intelligens. Men sen är dom från ett tidigt stadium av Tolkiens Midgård, så kanske inte. Jag ser troll som "the big brute" i ondskans arméer, intelligensen kan ha varit någolunda bristfällig, men i områden som stod dom varmt om hjärtat (vapen, tortyr) så kan dom mycket.drex skrev:Trollen i Bilbo anser jag inte vara representativa för LotR så de bortser jag ifrån.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, trollen liksom orcherna, är väl avlade för strid. Deras fördel är deras styrka och storlek, i övrigt räcker deras intelligens i stort sett till att förstå att det är bäst att lyda order från killen som är elakare och farligare (Sauron och hans anhang). Trollen i Bilbo är likaledes smarta nog att jaga i grupp och prata hyfsat hobbit-språk, men dumma nog att luras av barnsliga ordfinter.