Får man ställa en fråga...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Får man ställa en fråga...

Inlägg av Wolfblitzer » 21 november 2003, 21:53

Hur kommer det sig att ingen i Midgård utvecklar tex. bilar eller flygplan fast det utspelar sig i tusentals år? Allvarligt, vår utveckling går lite snabbare så...

Iallafall kanoner borde dom ju ha

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 21 november 2003, 22:19

tycker jag också..
utvecklingen går lite väl sakta fram.
T.ex Saruman visste ju hur man gjorde krut, och han som är så "vis" borde väl kunna hitta på nått sätt att använda det på....
annat än stora bomber..

Om man läser noga i från början i Bilbo så ser man ordet knallpulverpistol...
Undra hur det kunde komma sig att det knallpulverpistoler när det inte fanns riktiga..
Jag tror att Tolkien inte hade bestämt sig när han skrev boken, jag menar, om det skulle vara medeltidsaktigt eller lite mer modernt som t.ex under franska revolutionen...
Eller så är det en grov tabbe av översättaren..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 00:55

Midgård är en konservativ värld, där det inte skall finnas industrier och miljöförstöring. Det var så Tolkien ville ha det. Det illustreras ju påtagligt av att det är ondingar som Morgoth, Saruman och Sauron som skapar stora faktorier för att framställa dödsbringande vapen. Och Saruman försöker förstöra Fylke genom industrialisering av ren illvilja - bara rök och avfall, ingenting produceras för någon nyttas skull. Så Tolkien ville ha en mer jungfrulig värld, utan alltför mycket nymodigheter.

SaLmIaK
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 juli 2003, 23:43

Inlägg av SaLmIaK » 22 november 2003, 03:14

Dûrion Annûndil skrev:Midgård är en konservativ värld, där det inte skall finnas industrier och miljöförstöring. Det var så Tolkien ville ha det. Det illustreras ju påtagligt av att det är ondingar som Morgoth, Saruman och Sauron som skapar stora faktorier för att framställa dödsbringande vapen. Och Saruman försöker förstöra Fylke genom industrialisering av ren illvilja - bara rök och avfall, ingenting produceras för någon nyttas skull. Så Tolkien ville ha en mer jungfrulig värld, utan alltför mycket nymodigheter.
Precis...Tolkien var väl emot industrialisering, och tyckte antagligen att det var för mycket elände i världen (redan då).
Och allt är Vi Européers fel, utveckling, förstörelse.
Jag tror/tycker att Tolkien var väldigt miljömedveten (iallafall för att vara på den tiden). Jag tror att jag läst nå't om ett träd han tyckte mycket om höggs ner, och att det på något vis influerat SoR, också.

*edit*Jag såg just att samma sakt nämnts i en annan tråd. ber så mycket om ursäkt, hade inte läst den tråden.*/edit*

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 29 november 2003, 19:18

Men det känns som hobberna har det mordernaste samhället i midgård

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 29 november 2003, 19:22

Japp, hobbitarna är de modernaste varelserna i Midgård, och medvetet anakronistiska, med sitt postväsende, sina promenadkäppar, tekittlar, etc...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 november 2003, 21:53

Appropå utveckling... Kanske varit uppe tidigar någonstans... Men använder sig Gandalf av krut i sina fyrverkeriet, magi, eller bådadera? Visst är fyrverkerier ganska harmlösa, men Saruman har ju uppenbarligen nyttjat idén på ett modernare sätt. Är det en allmän uppfinning som Istari besitter kännedom om?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 november 2003, 02:09

Dûrion Annûndil skrev:Är det en allmän uppfinning som Istari besitter kännedom om?
Tja, att känna till hur man gör krut betraktades nog som ren magi i Midgård, även om nu istari visste att det inte alls rörde sig om magi, utan om en helt logiskt blandning mellan olika mineraler.

Skriv svar