Rotk musiken!
Danne,
hädare! Kättare! Sarah Brightman är underbar! Det är lite konstigt egentligen att jag tycker så, jag lyssnar nästan uteslutande på dom flesta formerna av metal (ej nu och rap) och sen helt plötsligt när man spånar igenom min musiklista så hittar man Sarah Brightman - Timeless i den. Det albumet är otroligt bra, väldigt starka duetter med b.l.a Andrea Bocelli. Var nu goda människor och åk och köp det albumet.
hädare! Kättare! Sarah Brightman är underbar! Det är lite konstigt egentligen att jag tycker så, jag lyssnar nästan uteslutande på dom flesta formerna av metal (ej nu och rap) och sen helt plötsligt när man spånar igenom min musiklista så hittar man Sarah Brightman - Timeless i den. Det albumet är otroligt bra, väldigt starka duetter med b.l.a Andrea Bocelli. Var nu goda människor och åk och köp det albumet.
- Wolfblitzer
- Medlem
Köpte skivan med soundtracket idag, och har lyssnat på större delen.
Det första som slår mig är hur pass mycket mer dramatisk musiken till den tredje filmen är, mycket mörkare och betydligt mer dissonant. Ska bli intressant att se hur detta passar ihop med bilderna, men det känns helt rätt, även om det innebär att skivan i sig inte är lika lättlyssnad.
Tycker också att detta soundtrack är komponerat i en annorlunda stil än de andra två, nästa som en annan kompositör, på något sätt...
Utförligare recension kommer.
Det första som slår mig är hur pass mycket mer dramatisk musiken till den tredje filmen är, mycket mörkare och betydligt mer dissonant. Ska bli intressant att se hur detta passar ihop med bilderna, men det känns helt rätt, även om det innebär att skivan i sig inte är lika lättlyssnad.
Tycker också att detta soundtrack är komponerat i en annorlunda stil än de andra två, nästa som en annan kompositör, på något sätt...
Utförligare recension kommer.
The Black Gate Opens lät lite fel, mer som en undermedveten lycklig fascination över byggnadsverket än fruktan. Om det inte är efter Saurons kollaps vill säga.
Sen Lennox-låten lät som sagt inte nått vidare på klippet men fullängden vart bättre..fast inte bra än då om man säger så, fast sämre än Gollums Song är den inte..inte många låtar som kan bli sämre...
Av de tre skivorna så tycker ja att 1an är den som håller hela vägen..2an är för mycket fantasilöst och upprepningar...3an lät ok men lite ojämn.
Sen frågar jag mig, i brist på någon annan, att varför plockade man inte in den kanadensiska sångerskan Loreena McKennit att göra de vokala insatserna? Om ni inte hört henne så kolla upp ögonabums
Sen Lennox-låten lät som sagt inte nått vidare på klippet men fullängden vart bättre..fast inte bra än då om man säger så, fast sämre än Gollums Song är den inte..inte många låtar som kan bli sämre...
Av de tre skivorna så tycker ja att 1an är den som håller hela vägen..2an är för mycket fantasilöst och upprepningar...3an lät ok men lite ojämn.
Sen frågar jag mig, i brist på någon annan, att varför plockade man inte in den kanadensiska sångerskan Loreena McKennit att göra de vokala insatserna? Om ni inte hört henne så kolla upp ögonabums
Jag tycker att Into the West är fantastiskt bra, och att Lennox framför den klanderfritt. Kommer nog snyfta en hel del på bion...Sen Lennox-låten lät som sagt inte nått vidare på klippet men fullängden vart bättre..fast inte bra än då om man säger så
Jag förstår inte varifrån alla har fått det att 2:an innehåller så mycket upprepningar? Om man gör en djupare jämförelse än att bara lyssna på första spåret så tycker jag att man borde märka att ganska lite av materialet egentligen är repriser från första skivan, och de som är är ju förstås helt befogade, eftersom det trots allt handlar om ett enda långt filmprojekt och inte tre separata filmer, med separata soundtrack. Det vore ju löjligt, och förvirrande dessutom, om Shore hade bytt ut alla sina ledmotiv från första filmen till den andra.Av de tre skivorna så tycker ja att 1an är den som håller hela vägen..2an är för mycket fantasilöst och upprepningar...3an lät ok men lite ojämn.
Det jag mena egentligen med 2an var det att jag tycker skivan är en upprepning på en del stycken som i min mening är för fattiga för att kunna byggas ut.
1an och 2an är rätt separata musikmässigt men tycker 1an känns mer "vid" om man säger så.
Musiken funkar ihop med filmenrna men jämfört med tex Gladiator så tycker jag inte musiken bär upp sig själv till den grad att den är njutbar som bara lyssningsobjekt
1an och 2an är rätt separata musikmässigt men tycker 1an känns mer "vid" om man säger så.
Musiken funkar ihop med filmenrna men jämfört med tex Gladiator så tycker jag inte musiken bär upp sig själv till den grad att den är njutbar som bara lyssningsobjekt
-
Boromir III
- Medlem
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Don't underestimate the power of episode IV
Jag har diskuterat filmmusik nyligen på annan plats och berört bådet PJs Ringentrilogi och Star Wars och med ett undantag håller jag med dig.Boromir III skrev:Det tycker jag att den är. Musiken är helt klart den bästa filmmusiken någonsin i mitt tycke. Överträffar tex vida den inte alltför virtuosa musiken i Star Wars.
Undantaget är episod 4 i Star Wars-trilogin. Det liknar inte något annat i soundtrackväg. Förutom de välkända signaturerna så finns i alla (undantagslöst) underliggande stämningar och teman en otrolig palett av uttryck och detaljer som gör den extraordinär. Den tål att betraktas närmare om du har tid, möjlighet och lust att vid något tillfälle ge den en ny chans.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt: