Rotk musiken!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 20 november 2003, 16:38

ehmm... :?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 20 november 2003, 17:49

Danne,

hädare! Kättare! Sarah Brightman är underbar! Det är lite konstigt egentligen att jag tycker så, jag lyssnar nästan uteslutande på dom flesta formerna av metal (ej nu och rap) och sen helt plötsligt när man spånar igenom min musiklista så hittar man Sarah Brightman - Timeless i den. Det albumet är otroligt bra, väldigt starka duetter med b.l.a Andrea Bocelli. Var nu goda människor och åk och köp det albumet.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 21 november 2003, 21:35

Låten är faktiskt bra, den bästa hittils i Sagn om rinen sammanhang

Hobbiten
Ny medlem

Inlägg av Hobbiten » 21 november 2003, 22:37

Jag tycker inte om den sista låten "in to the west"
Den är inge vidare tycker jag..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 december 2003, 12:50

Köpte skivan med soundtracket idag, och har lyssnat på större delen.

Det första som slår mig är hur pass mycket mer dramatisk musiken till den tredje filmen är, mycket mörkare och betydligt mer dissonant. Ska bli intressant att se hur detta passar ihop med bilderna, men det känns helt rätt, även om det innebär att skivan i sig inte är lika lättlyssnad.

Tycker också att detta soundtrack är komponerat i en annorlunda stil än de andra två, nästa som en annan kompositör, på något sätt...

Utförligare recension kommer.

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 3 december 2003, 14:24

The Black Gate Opens lät lite fel, mer som en undermedveten lycklig fascination över byggnadsverket än fruktan. Om det inte är efter Saurons kollaps vill säga.

Sen Lennox-låten lät som sagt inte nått vidare på klippet men fullängden vart bättre..fast inte bra än då om man säger så, fast sämre än Gollums Song är den inte..inte många låtar som kan bli sämre...

Av de tre skivorna så tycker ja att 1an är den som håller hela vägen..2an är för mycket fantasilöst och upprepningar...3an lät ok men lite ojämn.

Sen frågar jag mig, i brist på någon annan, att varför plockade man inte in den kanadensiska sångerskan Loreena McKennit att göra de vokala insatserna? Om ni inte hört henne så kolla upp ögonabums

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 december 2003, 15:52

Sen Lennox-låten lät som sagt inte nått vidare på klippet men fullängden vart bättre..fast inte bra än då om man säger så
Jag tycker att Into the West är fantastiskt bra, och att Lennox framför den klanderfritt. Kommer nog snyfta en hel del på bion...
Av de tre skivorna så tycker ja att 1an är den som håller hela vägen..2an är för mycket fantasilöst och upprepningar...3an lät ok men lite ojämn.
Jag förstår inte varifrån alla har fått det att 2:an innehåller så mycket upprepningar? Om man gör en djupare jämförelse än att bara lyssna på första spåret så tycker jag att man borde märka att ganska lite av materialet egentligen är repriser från första skivan, och de som är är ju förstås helt befogade, eftersom det trots allt handlar om ett enda långt filmprojekt och inte tre separata filmer, med separata soundtrack. Det vore ju löjligt, och förvirrande dessutom, om Shore hade bytt ut alla sina ledmotiv från första filmen till den andra.

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 3 december 2003, 16:10

Det jag mena egentligen med 2an var det att jag tycker skivan är en upprepning på en del stycken som i min mening är för fattiga för att kunna byggas ut.
1an och 2an är rätt separata musikmässigt men tycker 1an känns mer "vid" om man säger så.

Musiken funkar ihop med filmenrna men jämfört med tex Gladiator så tycker jag inte musiken bär upp sig själv till den grad att den är njutbar som bara lyssningsobjekt

Boromir III
Medlem

Inlägg av Boromir III » 3 december 2003, 17:08

Det tycker jag att den är. Musiken är helt klart den bästa filmmusiken någonsin i mitt tycke. Överträffar tex vida den inte alltför virtuosa musiken i Star Wars.
Gladiator som film tycker jag suger så det soundtracket kan jag inte uttala mig om.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 4 december 2003, 16:51

Danne, jag har lyssnat på Into the west nu...
Jag ger mig, låten är fruktansvärt bra :oops:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 14 december 2003, 18:27

Efter att ha köpt och nu lyssnat igenom albumet en gång så kan jag vid första intrycket säga:

The Black Gate Opens och Andúril är enligt mig bästa spåren. Flöjtmusiken i The Black Gate Opens är hur bra som helst.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Don't underestimate the power of episode IV

Inlägg av jimPeMelin » 5 januari 2004, 00:58

Boromir III skrev:Det tycker jag att den är. Musiken är helt klart den bästa filmmusiken någonsin i mitt tycke. Överträffar tex vida den inte alltför virtuosa musiken i Star Wars.
Jag har diskuterat filmmusik nyligen på annan plats och berört bådet PJs Ringentrilogi och Star Wars och med ett undantag håller jag med dig.
Undantaget är episod 4 i Star Wars-trilogin. Det liknar inte något annat i soundtrackväg. Förutom de välkända signaturerna så finns i alla (undantagslöst) underliggande stämningar och teman en otrolig palett av uttryck och detaljer som gör den extraordinär. Den tål att betraktas närmare om du har tid, möjlighet och lust att vid något tillfälle ge den en ny chans.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 5 januari 2004, 02:42

Jag tycker Billy Boyd ( Pippin) sjunger överraskande vackert!! Hans bit hade gärna fått vara längre!

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 5 januari 2004, 02:45

Verkligen synd att inte Éowyns vackra sorgesång på det sällsamma rohan-språket är med också! :cry:
Den var fin! När nu Pippins trudelutt fick vara med kunde väl hennes få vara det också??? :?
Jämlikhet mellan könen - eller nåt!

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 5 januari 2004, 08:11

mellon skrev:Verkligen synd att inte Éowyns vackra sorgesång på det sällsamma rohan-språket är med också! :cry:
Det var sannolikt någorlunda korrekt fornengelska. Lyssnar man noga hör man flera ord som fornengelskan delar med fornnordiskan som den är väldigt nära besläktad med.

Skriv svar