Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
gjabben
- Medlem
hmm, eller?

-
RL
- Ny medlem
åkejj då förstår jag de hela

värkligen snällt av dej å förklara!
-
Eowyn
- Medlem
oh ja! visst älskar vi Turin...*host*
-
Súlimo
- Medlem
hans attraktionskraft på det motsatta könet får Maeglin att drabbas av avundsjuka och tillslut bistå i dennes föräderi
Just detta har du blandat ihop med Tuor. Annars så stämmer din förklaring bra. Själv tycker jag att berättelsen om Túrin är mycket bra särskilt den långa versionen i UT
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
av Dûrion Annûndil » 8 september 2003, 00:54
Ooops!

-
Aldarion
- Medlem
Jag hör till dom som tycker att Turin är en av dom största hjältarna, många verkar ha andra tankar om han

. Trots den förbannelse han hade över sig, så nedgjorde han Glaurung. Glaurung rankar jag som "trea", endast Morgoth och Sauron tycker jag överträffar våran präktiga drake/orm.
-
Gurthang
- Medlem
Gothmog skrev:bozi skrev:Gillar inte heller Turin historien
En av mina favoritskurkar är Gothmog som dödade en hel del alviska ädlingar för att inte tala om en av noldolis högsta drottar.
Enda saken jag är att Gothmog dödade min favoritkaraktär i Tolkiens värld.....Ecthelion av Källsprånget usch
Gothmog är helt klart bäst, håller med till 100%. Han tar kål på diverse höga alver, för att inte tala om den högsta noldor-stroppen som någonsin levat, Fëanor. Sen har han en hög lista med döda, inklusive Echtelion och Fingon. Visserligen är Fingolfin och hans ätt min favoritätt bland noldor men balrogarnas yxor faller tyngre än högalviska klingor.
Skriver verkligen Tolkien så mycket om Gothmog att man kan fatta tycke för honom? Det enda man får reda på är ju egentligen att han slaktade ett par alver. Túrin däremot har ett helt avsnitt tillägnat sig själv, där man mycket utförligt får reda på hur han blir snärjd av Glaurong och hur han blir förstörd. Han, som redan nämnt, en exempel på hur onskan kan gestalta sig. Jag kanske inte kan säga att det är min favoritperson i den meningen att jag skulle vilja vara honom, men jag gillar delen om Túrin skarpt.
-
Lunke
- Ny medlem
Allvarligt, största hjältarna är Beren och Huan, iaf enligt mitt tycke.
-
Gothmog
- Medlem
Gurthang skrev:Skriver verkligen Tolkien så mycket om Gothmog att man kan fatta tycke för honom? Det enda man får reda på är ju egentligen att han slaktade ett par alver. Túrin däremot har ett helt avsnitt tillägnat sig själv, där man mycket utförligt får reda på hur han blir snärjd av Glaurong och hur han blir förstörd. Han, som redan nämnt, en exempel på hur onskan kan gestalta sig. Jag kanske inte kan säga att det är min favoritperson i den meningen att jag skulle vilja vara honom, men jag gillar delen om Túrin skarpt.
Jag vet inte varför jag gillar Gothmog, han nämns inte allt för mycket i böckerna. När han däremot nämns så är han fruktansvärt mäktig, och inget tycks kunna stoppa hans framfart.. Han är lite av en über-varelse (vilket balrogar är).
-
Aeglos
- Medlem
Lunke skrev:Allvarligt, största hjältarna är Beren och Huan, iaf enligt mitt tycke.
håller med dig fullständigt

-
Eöl mörkalven_
- Medlem
-
Kontakt:
av Eöl mörkalven_ » 4 oktober 2003, 00:15
Lunke skrev:Allvarligt, största hjältarna är Beren och Huan, iaf enligt mitt tycke.
.. och resten av alverna som kämpade mot Morgoths orcher i första åldern. Listan kan göras lång, men Beleg och flera bland Atani ska vara med, och även Beren och Huan som du nämner.
-
Aldarion
- Medlem
Man får inte glömma Hurin.
-
Gothmog
- Medlem
Beren är det helröj med, han ska ha fett med respekt om nån. Túrin är bara en liten mesig fjant jämfört med Beren.
-
Aldarion
- Medlem
Gothmog skrev:Beren är det helröj med, han ska ha fett med respekt om nån. Túrin är bara en liten mesig fjant jämfört med Beren.
Håller inte med. Turin, en väldig kämpe. Beren, springer runt i Doriath barfota å sjunger visor med alvmön.

-
Gothmog
- Medlem
Aldarion skrev:Håller inte med. Turin, en väldig kämpe. Beren, springer runt i Doriath barfota å sjunger visor med alvmön.

Bah! Túrin skulle ha skitit ner sig vid Angbands portar, Beren låg ju till och med under Morgoths tron. Beren norpade för sjutton en silmarill från Morgoth. Dessutom så håller sig Beren utanför dom egna leden när han väljer sina romanser...