Porträtteringen av Alver!
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Okej, för att återgå till min tanke innan det här blev en ganska teknisk diskussion om hur många orcher marscherade vart, och Gil-Galads spjut... Alverna i filmen är alldeles för disciplinerade i min mening.För att helt kopiera Eöls svar: Att kunna gå i perfekt marsch ger en känsla av att man är i en grupp, och förstärker tilliten till gruppen. Att marchera i takt är väldigt viktigt, för att räkna antalet soldater på ett lätt sätt, och tänk dig Lóriens alver släntra upp i ingen ordning alls vid Hornborgen? Fungerar inte riktigt.
De har inget behov att vara så perfekt koordinerade, deras övermänskliga långa liv, individualitet och självtillit gör dem inte till offer för sådant grupptänkande som unga rookies under värnplikten eller musikkåren behöver för att kunna prestera! Alver är och förblir individualister även när de marscherar ut i krig, övertygade om sin egen förträfflighet.
I strid kan de säkert hålla en god formation utan problem, men det är egentligen inte nödvändigt när man marscherar upp till Hornborgen. En stor skara alviska bågskyttar skulle sett nog så imponerande ut utan coaching från Goebels.
Och åter igen, tunga rustningar hade ingenting där att göra!
Tack.
För disciplinerade? Nej knappast...Durion Annundil skrev:Okej, för att återgå till min tanke innan det här blev en ganska teknisk diskussion om hur många orcher marscherade vart, och Gil-Galads spjut... Alverna i filmen är alldeles för disciplinerade i min mening.
Perfekt koordination är viktigt, att slåss som en enda stor enhet istället för ett gäng individualister som slåss mer för "personal glory" än för gruppen. Jag skulle vilja jämföra alverna med en romersk legion, där alla slåss för gruppens bästa, inte för individens bästa.Durion Annundil skrev:De har inget behov att vara så perfekt koordinerade, deras övermänskliga långa liv, individualitet och självtillit gör dem inte till offer för sådant grupptänkande som unga rookies under värnplikten eller musikkåren behöver för att kunna prestera! Alver är och förblir individualister även när de marscherar ut i krig, övertygade om sin egen förträfflighet.
Nu vet jag inte hur många alverna var egentligen som kom till Helm's Deep, har ingen säker siffra på det från filmen. Men nog var det ett begränsat antal och knappast en styrka som skulle sett mer ut som kringstrykande pack än som en organiserad krigsstyrka.Durion Annundil skrev:I strid kan de säkert hålla en god formation utan problem, men det är egentligen inte nödvändigt när man marscherar upp till Hornborgen. En stor skara alviska bågskyttar skulle sett nog så imponerande ut utan coaching från Goebels. Och åter igen, tunga rustningar hade ingenting där att göra!
Tunga rustningar har ingenting med saken att göra, nej, för alvernas fysik gör det möjligt för tung rustning och bågskytte. Dessutom får jag känslan av att styrkan som Haldir ledde till Helm's Deep var en all-round styrka. Hade dom varit specifikt bågskyttar så hade dom kommit i lättare rustningar.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jo, alldeles för disciplinerade...Gothmog skrev:För disciplinerade? Nej knappast...
Perfekt koordination behövs inte alls, så länge man håller formationen. Inte när man slåss med alvernas typ av vapen. Det var en annan sak med den makedonska falangen.Gothmog skrev:Perfekt koordination är viktigt, att slåss som en enda stor enhet istället för ett gäng individualister som slåss mer för "personal glory" än för gruppen. Jag skulle vilja jämföra alverna med en romersk legion, där alla slåss för gruppens bästa, inte för individens bästa
Oerfarna soldater behöver hård disciplin, erfarna soldater med god gruppsammanhållning (på det mer personliga planet menar jag då) vet vad som behövs göras utan detta.
Tja, det låter ju vettigt, förutsatt att det är styrkan som är det främsta hindret för att vara utrustad med alla möjliga sorters vapen. De är inte hoppfällbara.Gothmog skrev:Tunga rustningar har ingenting med saken att göra, nej, för alvernas fysik gör det möjligt för tung rustning och bågskytte. Dessutom får jag känslan av att styrkan som Haldir ledde till Helm's Deep var en all-round styrka.
Kanske någon kan ge ett exempel på någon historisk "all-round" styrka under medeltiden i Europa, eftersom Tolkien var påverkad av historia? Gothmog?
Går det?Durion Annundil skrev:Jo, alldeles för disciplinerade...
Alvernas vapen består av deras läckra svärd och bågar. Alvernas försvar av Helm's Deep består av att dom är uppställda på muren i rak linje, dubbla led med en reserv placerad bakom muren. Reserven störtar fram efter att muren har sprängts. Disciplinen upplöses och dom måste falla tillbaka.Durion Annundil skrev:Perfekt koordination behövs inte alls, så länge man håller formationen. Inte när man slåss med alvernas typ av vapen. Det var en annan sak med den makedonska falangen.
Även elitsoldater behöver disciplin. Hitlers armée skulle inte ha kommit långt utan den disciplin som lärts in i dom meningas ryggrader.Durion Annundil skrev:Oerfarna soldater behöver hård disciplin, erfarna soldater med god gruppsammanhållning (på det mer personliga planet menar jag då) vet vad som behövs göras utan detta.
Nej, men fortfarande så tycker jag att alverna böt snabbt från båge till svärd med lätthet. Och dom slogs minst lika bra med båda.Durion Annundil skrev:Tja, det låter ju vettigt, förutsatt att det är styrkan som är det främsta hindret för att vara utrustad med alla möjliga sorters vapen. De är inte hoppfällbara.![]()
Ganska svårt att hitta men en kan vara dom tyska landsknektarna som slogs bra med både armborst och tvåhandssvärd..Durion Annundil skrev:Kanske någon kan ge ett exempel på någon historisk "all-round" styrka under medeltiden i Europa, eftersom Tolkien var påverkad av historia? Gothmog?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, det går att vara för disciplinerad. Sybaris kavalleri var så dresserade att de stred till takten av musik. När Kroton anföll använde de musikanter för att förvirra dessa, och Sybaris föll... En myt i och för sig
.
Du (Gothmog) förstår nog att jag menar min ursprungliga mening, alverna porträtteras som FÖR disciplinerade. Det är inte "alv-likt".Det hela är som Ressel säger:
Visserligen finns det styrkor som varit lite "all-round", men då har det vad jag vet varit kavalleri (med både båge och lans, Mongoler och Seldjuker tillexempel)
Du (Gothmog) förstår nog att jag menar min ursprungliga mening, alverna porträtteras som FÖR disciplinerade. Det är inte "alv-likt".Det hela är som Ressel säger:
Varför anföll inte reserven med denna exemplariska disciplin när muren sprängdes? I stället blir det rena kaoset, vart var den "alviska" disciplinen då? Det var där den behövdes, men nej, då anfaller man i en stormning istället.Ressel skrev:Det ser tuffare ut på film att gå i takt med tunga rustningar och mycket guld. Thats it
Det kallas för "Trickfilmning". 8)Gothmog skrev:Nej, men fortfarande så tycker jag att alverna böt snabbt från båge till svärd med lätthet. Och dom slogs minst lika bra med båda.
Landsknektarna slogs ANTINGEN med tvåhandssvärd eller armborst. Skall man vara beredd på närstrid är det bäst att inte ha en massa grejer i vägen. Samma sak med avståndsvapen.Gothmog skrev:Ganska svårt att hitta men en kan vara dom tyska landsknektarna som slogs bra med både armborst och tvåhandssvärd..
Visserligen finns det styrkor som varit lite "all-round", men då har det vad jag vet varit kavalleri (med både båge och lans, Mongoler och Seldjuker tillexempel)
Ja, för jag har inte hört talas om Sybaris och Kroton.Durion Annundil skrev:Ja, det går att vara för disciplinerad. Sybaris kavalleri var så dresserade att de stred till takten av musik. När Kroton anföll använde de musikanter för att förvirra dessa, och Sybaris föll... En myt i och för sig.
Och varför är det inte alviskt att slåss med disciplin? Tänk dig först hur disciplinerat och perfekt människan kan drilla sina soldater att maschera i led, tänk dig sen att alverna är minst 10 gånger bättre än en människa.Durion Annundil skrev:Du (Gothmog) förstår nog att jag menar min ursprungliga mening, alverna porträtteras som FÖR disciplinerade. Det är inte "alv-likt".
Hum, ja, det har du en poäng i. Jag hade nog föredragit att alverna bildat en tätt mur och spärrat hålet i muren på så vis. Eftersom hålet tillåter bara några få att passera igenom så skulle alvernas taktik som används vid slaget vid Mount Doom ha orsakat stor skada.Durion Annundil skrev:Varför anföll inte reserven med denna exemplariska disciplin när muren sprängdes? I stället blir det rena kaoset, vart var den "alviska" disciplinen då? Det var där den behövdes, men nej, då anfaller man i en stormning istället.
Precis som att Gandalfs fight med balrogen är trickfilmningDurion Annundil skrev:Det kallas för "Trickfilmning". 8)
Alverna släppte ju bågarna och slogs med svärd istället, dom liksom dom tyska landsknektarna slogs med antingen svärd eller distansvapen.Durion Annundil skrev:Landsknektarna slogs ANTINGEN med tvåhandssvärd eller armborst. Skall man vara beredd på närstrid är det bäst att inte ha en massa grejer i vägen. Samma sak med avståndsvapen.
Romarna slogs hyfsat bra med det mesta, pilums för distans och gladius för närstrid.Durion Annundil skrev:Visserligen finns det styrkor som varit lite "all-round", men då har det vad jag vet varit kavalleri (med både båge och lans, Mongoler och Seldjuker tillexempel)
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Sybaris och Kroton var två statsstater i det grekiska syditalien under antiken...
När man bygger upp en enhet, är det nog en dålig idé att planera att under striden bara släppa ett av sina viktigaste vapen på marken. På marken riskerar t.ex. en båge att trampas sönder under en strid. Eller så rör sig striden, och då står man där utan båge. Och i fantasyns namn, så är en alvbåge speciellt inget slit och släng-vapen! Det är smidigare att dela upp i olika vapenslag, så att det tunga infanteriet inte har långbågar ivägen för att kunna slåss effektivt i närstrid, och bågskyttarna har närstridsvapen till hands endast om det krisar sig och man behöver dem till självförsvar.
Förövrigt använde sig inte av pilums för distansstrid, de använde dem för att innan kontakten i närstrid skicka iväg ett regn av kastspjut som störde fiendens formation och saboterade deras sköldar. Därefter gick man in i närstrid. För avståndsstrid hade man sina bågskyttar, arbalester och katapulter.
Att alver slåss disciplinerat har jag inget att säga om, jag utgår ifrån att de slåss med god rättning i ledet. Början på Sagan om Ringen, med Sista Alliansens strid var häftig. Men när jag på biografen såg dem marschera upp genom porten, och sedan vända sig i perfekt takt, höll jag på att sätta i halsen! Det var ju så löjligt gjort, enbart för show-effekten!
När man bygger upp en enhet, är det nog en dålig idé att planera att under striden bara släppa ett av sina viktigaste vapen på marken. På marken riskerar t.ex. en båge att trampas sönder under en strid. Eller så rör sig striden, och då står man där utan båge. Och i fantasyns namn, så är en alvbåge speciellt inget slit och släng-vapen! Det är smidigare att dela upp i olika vapenslag, så att det tunga infanteriet inte har långbågar ivägen för att kunna slåss effektivt i närstrid, och bågskyttarna har närstridsvapen till hands endast om det krisar sig och man behöver dem till självförsvar.
Förövrigt använde sig inte av pilums för distansstrid, de använde dem för att innan kontakten i närstrid skicka iväg ett regn av kastspjut som störde fiendens formation och saboterade deras sköldar. Därefter gick man in i närstrid. För avståndsstrid hade man sina bågskyttar, arbalester och katapulter.
Att alver slåss disciplinerat har jag inget att säga om, jag utgår ifrån att de slåss med god rättning i ledet. Början på Sagan om Ringen, med Sista Alliansens strid var häftig. Men när jag på biografen såg dem marschera upp genom porten, och sedan vända sig i perfekt takt, höll jag på att sätta i halsen! Det var ju så löjligt gjort, enbart för show-effekten!
Den som sa att Elrond leder trupperna i Sista Alliansens Krig är lite tappad bakom flötet.
Det står klart och tydligt att"alverna lydde gil-galad och endast honom"
Elrond var vapenhärold till Gil-Galad och i jämnförelse med Glorfindel är han en liten pajas.
Det är synd att inte P.J lyfter fram Glorfindel på rätt sätt, hans ljusa gestalt som Gandalf beskriver i boken skulle kunnat bli en av de mäktigaste scenerna i Sagan Om Ringen.
Säg inte emot, har nämnligen frågat Tolkiens-Arda om detta...
och de vet det mesta om allt som har med tolkien att göra..
Det står klart och tydligt att"alverna lydde gil-galad och endast honom"
Elrond var vapenhärold till Gil-Galad och i jämnförelse med Glorfindel är han en liten pajas.
Det är synd att inte P.J lyfter fram Glorfindel på rätt sätt, hans ljusa gestalt som Gandalf beskriver i boken skulle kunnat bli en av de mäktigaste scenerna i Sagan Om Ringen.
Säg inte emot, har nämnligen frågat Tolkiens-Arda om detta...
och de vet det mesta om allt som har med tolkien att göra..