Gothmog, Balrogarnas Herre förde en svart yxa. Glömt läsa på kanske? Balrogen som Gandalf stötte på hade även ett svärd.Lórien skrev:Balrogerna använder väl piskor?
Túrin
Gothmog, jag tycker du är lite tvetydig.
Jag har läst på andra ställen på detta forum att din favoritperson i Midgård är Bormir (iaf i LotR), och det du gillar med honom är att han är mänsklig. Denna egenskap verkar dock också vara den du retar dig på hos Túrin. Du verkar glömma att hans motståndare (främst Glaurong) inte är någon daggmask.
Hit it!
Jag har läst på andra ställen på detta forum att din favoritperson i Midgård är Bormir (iaf i LotR), och det du gillar med honom är att han är mänsklig. Denna egenskap verkar dock också vara den du retar dig på hos Túrin. Du verkar glömma att hans motståndare (främst Glaurong) inte är någon daggmask.
Hit it!
Túrin lider något så fruktansvärt av övermod, han är en perfekt översättning av engelska ordet "cocky". Boromir inser sina svagheter medan Túrin leker runt i tron om att han är "undergångens herre" och kan latcha runt med Gurthang hur han vill.Gurthang skrev:Gothmog, jag tycker du är lite tvetydig.
Hit it!
Jag skulle inte påstå att Túrin är mänsklig, åtminstone tror inte han själv det. Túrin tror snarare att han är en av alvernas höga kungar, om inte en av vala. Boromir är mer jordnära och mer realistisk än Túrin.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Har man ett svärd som är gjort av en mästersmed som hatade dagens ljus och bodde i Nan Elmoth så kanske man blir lite kaxigGothmog II skrev:Túrin lider något så fruktansvärt av övermod, han är en perfekt översättning av engelska ordet "cocky". Boromir inser sina svagheter medan Túrin leker runt i tron om att han är "undergångens herre" och kan latcha runt med Gurthang hur han vill.Gurthang skrev:Gothmog, jag tycker du är lite tvetydig.
Hit it!
Jag skulle inte påstå att Túrin är mänsklig, åtminstone tror inte han själv det. Túrin tror snarare att han är en av alvernas höga kungar, om inte en av vala. Boromir är mer jordnära och mer realistisk än Túrin.
Eöl var roten till mycket ont, och fruktansvärt "mörk".
- SuperPalle
- Medlem
självinsikt, att hanm just saknar det, att han viftar runt likt fans moster med sitt svärd, att tror att han är något han inte är, det är just detta som gör honom mänsklig bland alla stora uppblåsta hjältar i tolkiens värld.Gothmog II skrev:Túrin lider något så fruktansvärt av övermod, han är en perfekt översättning av engelska ordet "cocky". Boromir inser sina svagheter medan Túrin leker runt i tron om att han är "undergångens herre" och kan latcha runt med Gurthang hur han vill.Gurthang skrev:Gothmog, jag tycker du är lite tvetydig.
Hit it!
//Palle, inte särskilt bra på sagan om ringen men lite bättre på människor
Nej, Túrin tror han är en maia eller något riktigt stöddigt som kan springa en drake rätt i armarna (och visserligen ha ihjäl den). Boromir hade flytt som den sanna människan han är.super_palle skrev:självinsikt, att han just saknar det, att han viftar runt likt fans moster med sitt svärd, att tror att han är något han inte är, det är just detta som gör honom mänsklig bland alla stora uppblåsta hjältar i tolkiens värld.
- SuperPalle
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Det är helt enkelt så att vi hela tiden överskattar mänskligheten.
Mänskligheten är inte bättre än dess kollektiva handlingar, vilket sätter oss som den absolut lägsta livsformen på denna jord.
Alltså finns det inget argument mot misantropi och väldigt mycket att säga om filantropi.
Eller är det litegrann nästa steg i den nedåtgående spiralen?
Mänskligheten är inte bättre än dess kollektiva handlingar, vilket sätter oss som den absolut lägsta livsformen på denna jord.
Alltså finns det inget argument mot misantropi och väldigt mycket att säga om filantropi.
Eller är det litegrann nästa steg i den nedåtgående spiralen?