El-avtryckare och liknande?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

El-avtryckare och liknande?

Inlägg av Gribing » 7 augusti 2003, 13:37

Inom paintball har "vapnen" eller markörerna som det heter utvecklats nåt helt otroligt. Numera är det vanligt med elavtryckare (en elswitch som i sin tur fyrar av) och diverse bollräknare. Man kan tack vare elavtrycket lätt växla mellan en-skott, 3-burst, 6-burst, helauto osv. Det går tom att koppla ihop markören med hemma-PCn och se skottstatiskt eller komponera egna burst-slingor typ "två snabba, tre långa, fyra snabba".

Och då undrar jag, var befinner sig militära vapen när det gäller tex elavtryck och liknande?

/Gribing

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: El-avtryckare och liknande?

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2003, 14:00

Gribing skrev:Inom paintball har "vapnen" eller markörerna som det heter utvecklats nåt helt otroligt. Numera är det vanligt med elavtryckare (en elswitch som i sin tur fyrar av) och diverse bollräknare. Man kan tack vare elavtrycket lätt växla mellan en-skott, 3-burst, 6-burst, helauto osv. Det går tom att koppla ihop markören med hemma-PCn och se skottstatiskt eller komponera egna burst-slingor typ "två snabba, tre långa, fyra snabba".

Och då undrar jag, var befinner sig militära vapen när det gäller tex elavtryck och liknande?

/Gribing
Jag känner inte till att man har något handeldvapen med alavtryck som är operativt. Problemet är nog att strömsätta det och ha ett batteri som håller.
Det jag vet är att man till stridsvagnskanoner har testat med elektrotermiska och elektromagnetiska eldrör för att erhålla högre utgångshastighet.

:)

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 7 augusti 2003, 14:14

Jag trodde att det kanske fanns prickskyttegevär med el-avtryckare, eftersom man ju kan trycka av med sån precision. Och batterifrågan måste gå att lösa. Radioapparater och annat hightech behöver ju ström?

Hur som helst är det en märklig känsla att bara nudda avtryckaren och så bam, bam, bam, sticker det i väg tre bollar direkt.

/gribing

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2003, 14:29

Gribing skrev:Jag trodde att det kanske fanns prickskyttegevär med el-avtryckare, eftersom man ju kan trycka av med sån precision. Och batterifrågan måste gå att lösa. Radioapparater och annat hightech behöver ju ström?

Hur som helst är det en märklig känsla att bara nudda avtryckaren och så bam, bam, bam, sticker det i väg tre bollar direkt.

/gribing
Jo..iofs men problemet kan ju vara att du måste ha tillgång till nya batterier eller möjlighet att ladda. Men det kan man ju förvisso göra i samband med att man fyller på magen.

:)

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 7 augusti 2003, 14:49

Tacka vet jag "Tracer" och "Hammer". Det var ren muskelkraft som avgjorde hur snabbt man kunde skjuta.

Lätta att trimma och modifera.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 8 augusti 2003, 07:48

tracer? en markör (som det så töntigt heter) med pumpmekanism? japp det är hardcore! har en själv.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 8 augusti 2003, 09:02

Splatmaster var fina grejjor det. Äger fortfarende den jag köpte -89.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 8 augusti 2003, 11:39

Visserligen Off Topic nu då men grabbar, ska ni inte hänga med på:

http://www.liljedals.com/paintball/frontline

Sista anmälningsdag är idag den 8:e.

Och tillbaka till ämnet; är det ingen som känner till tex PSG med elavtryckare? Tänk vilken industri det kan bli om det plötsligt blir modernt med elfunktioner i vapnen. Bofors skulle kunna samarbeta med Ericsson...

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 8 augusti 2003, 11:48

Det är väl inte så bra om det blir nåt elfel i vapnen, då behöver man bara fskjuta iväg en sån där elektromagnetisk puls så stängs alla vapen av.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 8 augusti 2003, 11:59

Slickepinnen skrev:Det är väl inte så bra om det blir nåt elfel i vapnen, då behöver man bara fskjuta iväg en sån där elektromagnetisk puls så stängs alla vapen av.
Dom kan ju vara EMP skyddade som all annan elektriskt utrustning soldaterna bär med sig i fält.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 8 augusti 2003, 12:12

Eller så kan dom vara byggda så att du även kan använda dom mekaniskt.

Ungefär som om servostyrningen slutar fungera på bilen.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 8 augusti 2003, 13:58

Det finns en enkel regel när det gäller militära spörsmål
som särskillt gäller utrustning som ska bäras omkring
av "vpl Gris-Karlsson" i stora skogen, nämligen KISS

-Keep It Simple Stupid

M.a.o. gör det inte mer komplicerat än det behöver vara.

Avseende specifikt prickskyttegevär så är vapnen redan "onödigt" bra idag.
Det är skytten och hans förmåga att bedöma avstånd,
vind och målets hastighet som sätter gränsen för vad
kombinationen skytt/vapen klarar av.

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 8 augusti 2003, 16:00

en elafyrning verkar helt onödigt enligt mig.tar upp en massa plats och gör vapnet onödigt tung och bulkigt.

men om man nu måste ha det så är det ju bara att ha som på en strv elafyrning och en mekanisk.

men om talar airsoft så finns det kanske lite inovation att hämta därifrån...

nej elavfyrning är något som jag tycker att det endast är värt att ha på lite tyngre prylar som tex TKSP AG90 luftvärn etc...

däremot skulle man ju kunna bygga en modulsystem som var lite plug ´n play...

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 9 augusti 2003, 22:37

Jag kan ärligt talat inte se någon fördel med ett paintballliknande elsystem då enda anledningen till att det existerar är att de flesta paintballorganisationer har förbjudigt helautomatiska vapen, något som ju inte gäller "riktiga vapen".

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 9 augusti 2003, 23:52

är du säker på det finarvas :P :P :P :D :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Skriv svar