Svenskt eldrörsartilleri i framtiden

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 8 juni 2005, 18:12

Lite OT kanske, men skulle inte Il-76 vare ett ganska bra val? :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 juni 2005, 18:41

Belisarius skrev:
Men en puffra som går att slinga under en Hkp4 borde väl ha sina poänger...
Jo, förvisso.
Det optimala hade varit en pjäs som såväl varit splitterskyddad med god rörlighet och dessutom lätt.
Men det är ju dilemmat att få ihop en sådan pjäs. Man kanske får välja olika alternativ.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 juni 2005, 18:45

Psilander skrev:
Vad artilleri anbelangar är en dumper pjäs mer attraktivt än en fullpansrad bandkanon. Pjäsen bör ha hög förflyttningshastighet, gärna automatladdad och enhetspatron.
I vissa fall är det bättre med hjulgående men som jag sagt tidigare...man behöver nånting som liknar väg.
:)

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 8 juni 2005, 19:03

Backis skrev:Vad som i min mening behövs och alltid saknas i erfoderliga mängder för internationella uppdrag är fötter på marken, inte dyra robotar...
Vår kostnad för löner jämfört med den vi har för utrustning talar väl emot att vi skall fokusera på att förse internationella operationer med trupp i någon större kvantitet? Andra kan lösa den uppgiften mer kostnadseffektivt?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 8 juni 2005, 20:45

MD650 skrev:
Psilander skrev:
Vad artilleri anbelangar är en dumper pjäs mer attraktivt än en fullpansrad bandkanon. Pjäsen bör ha hög förflyttningshastighet, gärna automatladdad och enhetspatron.
I vissa fall är det bättre med hjulgående men som jag sagt tidigare...man behöver nånting som liknar väg.
:)
Inte om man kör G6 :wink:
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 juni 2005, 20:57

Kapten_Gars skrev: I vissa fall är det bättre med hjulgående men som jag sagt tidigare...man behöver nånting som liknar väg.
:)
Inte om man kör G6 :wink:
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm[/quote]

...förutsatt man inte är i Liberia eller Bosnien...;)
:)

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 8 juni 2005, 23:29

Kapten_Gars skrev:Inte om man kör G6 :wink:
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm
Jag tvivlar på att den är så mycket bättre offroad än ARCHER/Volvo A30D.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 juni 2005, 23:44

Sverige ska ju som bekant göra sig av med Strv 121. Chassina är fortfarande i topp-
klass till skillnad från tornen som ju saknar de senaste datorerna etc.

Här är åtminstone tre saker man skulle kunna göra med chassina till Strv 121 (tornen
kan säljas till länder med T-72M1 som kan uppdatera sina vagnar á indiska Rhino).
Kommer ju givetvis aldrig att bli något med det, men synd på alla Strv 121 som fort-
farande är användbara.

Bild
Leopard 2A4 med torn från G6 (motköpsaffär med Strv 121 chassi).

Bild
Leopard 2A4 i minröjningsversion (som Patria kommer att sätta ihop sina))

Bild
Leopard 2A4 med tysk bro, typ Leguan (Patria åter igen)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 juni 2005, 09:53

Belisarius skrev:Men en puffra som går att slinga under en Hkp4 borde väl ha sina poänger...
Kanske det, men då utgör kanonen hela och enda lasten - ingen plats för ammunition eller besättning, och dessutom stressar det flygkroppen rätt illa. Vilka HKP 4 förresten? Dom ska ju ersättas av HKP 14 - jag har inte hittat några slinglastsiffror för den, men siffran 2,5 tons last dyker upp. 12 cm grk funkar, en lätt 10,5 cm kanon som britternas L117 funkar, men M777 funkar tyvärr inte. Sorry. :|

Noterar för övrigt att HIMARS-lastbilen har fått släppa ut luften ur framdäcken för att få plats i hercan... :) Men OK, den får plats.

Apropå Rb15 som kryssningsrobot så är det måhända en bra idé, men jag tror precis som Backis att det blir för lite pang för pengarna. Kriget mot Jugoslavien/Serbien-Montenegro 1999 visade ju med all icke önskvärd tydlighet att det inte räcker med några bomber och kryssningsmissiler mot en beslutsam motståndare. Det krävs många bomber och kryssningsmissiler. Det tog över två månader av kontinuerliga bombningar plus hot om markintervention. Dessutom restes det ju en del frågetecken om huruvida det verkligen var acceptabelt att bomba civil infrastrukur - frågan är hur den politiska ledningen skulle ställa sig i dagens läge.

Det är kanske värt en egen tråd om slagfälts- och kryssningsrobotar?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 9 juni 2005, 10:13

Backis skrev:Om vi inte har fötter på marken att understödja, vad behöver vi allt understöd till?
Någon annans fötter kanske? Numera så talar vi hela tiden om att "någon annan" ska lösa allt vi själva inte klarar av/anser oss ha råd med. Vad är det som säger att vi inte skulle kunna vara "någon annan" åt t ex Finland eller Estland? Inte troligt, jag vet. Men man kan ju leka med tanken.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 juni 2005, 10:14

mustamato skrev:Sverige ska ju som bekant göra sig av med Strv 121. Chassina är fortfarande i topp-
klass till skillnad från tornen som ju saknar de senaste datorerna etc.

Här är åtminstone tre saker man skulle kunna göra med chassina till Strv 121 (tornen
kan säljas till länder med T-72M1 som kan uppdatera sina vagnar á indiska Rhino).
Kommer ju givetvis aldrig att bli något med det, men synd på alla Strv 121 som fort-
farande är användbara.
Leopard 2A4 med torn från G6 (motköpsaffär med Strv 121 chassi).

Leopard 2A4 i minröjningsversion (som Patria kommer att sätta ihop sina))

Leopard 2A4 med tysk bro, typ Leguan (Patria åter igen)
Det är ju onekligen ett intressant scenario: vi har 160 överblivna strv 121 och 200-250 överblivna strf 90. Det vore ju fint om man kunde utnyttja dessa chassin för att snabbt och snärtigt (eh, FMV... ok, glöm snabbt och snärtigt :( ) för att fylla diverse hål i materielväven. Telekrigsvarianten på strf 90 är ju en intressant skapelse där man kunde utnyttja den höjda överbyggnaden för diverse icke-stridande verksamheter i behov av taktisk rörlighet och splitterskydd. Visserligen kommer vi att ha hjulburna dito, men om man nu har vagnar över så: telelänk, ammunitionsbärare, sjuktransport... SEP verkar ju ligga risigt till i dessa nedskärningstider, och de gamla 302 och 401-vagnar som används idag är också på väg ut.

Apropå det så är avsikten att ett stridsbrosystem på Leo-2 chassi ska införskaffas, så småningom. De gamla östtyska T-55-härkena ska, såvitt jag förstår, inte vara helt optimala för sin uppgift.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 juni 2005, 21:46

Sarvi skrev:
Belisarius skrev:Men en puffra som går att slinga under en Hkp4 borde väl ha sina poänger...
Kanske det, men då utgör kanonen hela och enda lasten - ingen plats för ammunition eller besättning, och dessutom stressar det flygkroppen rätt illa. Vilka HKP 4 förresten? Dom ska ju ersättas av HKP 14 - jag har inte hittat några slinglastsiffror för den, men siffran 2,5 tons last dyker upp. 12 cm grk funkar, en lätt 10,5 cm kanon som britternas L117 funkar, men M777 funkar tyvärr inte. Sorry. :|
Heh, nu dök bananhelikopterdebatten upp igen. OK, en *Chinook* slingar en M777, det är väl inte mitt fel att Flygwaffes bananer är så klena. :p

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 juni 2005, 17:57

Bofors lär nog få bygga kanonen. Har de nån bkan i arsenalen annat den numera pensionerade.

Om vi skall köpa kanonen, hur är den ryska marknaden, de hade ju massor och måste ha rätt bra och billiga puffror.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 10 juni 2005, 22:02

Psilander skrev: Om vi skall köpa kanonen, hur är den ryska marknaden, de hade ju massor och måste ha rätt bra och billiga puffror.
Jo, men så vitt jag vet så hade de ofta konstiga kalibrar, vilket kan göra det knöligt att ansluta sig till olika projekt för skojig ammunition.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

ARCHER testad

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 17:12

Artreg sköt archer för första gången i veckan
FM hemsida

Skriv svar