Svenskt eldrörsartilleri i framtiden
- Panzerschreck
- Medlem
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
- Ort: Stockholm
Vår kostnad för löner jämfört med den vi har för utrustning talar väl emot att vi skall fokusera på att förse internationella operationer med trupp i någon större kvantitet? Andra kan lösa den uppgiften mer kostnadseffektivt?Backis skrev:Vad som i min mening behövs och alltid saknas i erfoderliga mängder för internationella uppdrag är fötter på marken, inte dyra robotar...
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Inte om man kör G6MD650 skrev:I vissa fall är det bättre med hjulgående men som jag sagt tidigare...man behöver nånting som liknar väg.Psilander skrev:
Vad artilleri anbelangar är en dumper pjäs mer attraktivt än en fullpansrad bandkanon. Pjäsen bör ha hög förflyttningshastighet, gärna automatladdad och enhetspatron.
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm
Inte om man kör G6Kapten_Gars skrev: I vissa fall är det bättre med hjulgående men som jag sagt tidigare...man behöver nånting som liknar väg.
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm[/quote]
...förutsatt man inte är i Liberia eller Bosnien...
Jag tvivlar på att den är så mycket bättre offroad än ARCHER/Volvo A30D.Kapten_Gars skrev:Inte om man kör G6
http://www.globalsecurity.org/military/world/rsa/g6.htm
Sverige ska ju som bekant göra sig av med Strv 121. Chassina är fortfarande i topp-
klass till skillnad från tornen som ju saknar de senaste datorerna etc.
Här är åtminstone tre saker man skulle kunna göra med chassina till Strv 121 (tornen
kan säljas till länder med T-72M1 som kan uppdatera sina vagnar á indiska Rhino).
Kommer ju givetvis aldrig att bli något med det, men synd på alla Strv 121 som fort-
farande är användbara.
Leopard 2A4 med torn från G6 (motköpsaffär med Strv 121 chassi).
Leopard 2A4 i minröjningsversion (som Patria kommer att sätta ihop sina))
Leopard 2A4 med tysk bro, typ Leguan (Patria åter igen)
klass till skillnad från tornen som ju saknar de senaste datorerna etc.
Här är åtminstone tre saker man skulle kunna göra med chassina till Strv 121 (tornen
kan säljas till länder med T-72M1 som kan uppdatera sina vagnar á indiska Rhino).
Kommer ju givetvis aldrig att bli något med det, men synd på alla Strv 121 som fort-
farande är användbara.
Leopard 2A4 med torn från G6 (motköpsaffär med Strv 121 chassi).
Leopard 2A4 i minröjningsversion (som Patria kommer att sätta ihop sina))
Leopard 2A4 med tysk bro, typ Leguan (Patria åter igen)
Kanske det, men då utgör kanonen hela och enda lasten - ingen plats för ammunition eller besättning, och dessutom stressar det flygkroppen rätt illa. Vilka HKP 4 förresten? Dom ska ju ersättas av HKP 14 - jag har inte hittat några slinglastsiffror för den, men siffran 2,5 tons last dyker upp. 12 cm grk funkar, en lätt 10,5 cm kanon som britternas L117 funkar, men M777 funkar tyvärr inte. Sorry.Belisarius skrev:Men en puffra som går att slinga under en Hkp4 borde väl ha sina poänger...
Noterar för övrigt att HIMARS-lastbilen har fått släppa ut luften ur framdäcken för att få plats i hercan... Men OK, den får plats.
Apropå Rb15 som kryssningsrobot så är det måhända en bra idé, men jag tror precis som Backis att det blir för lite pang för pengarna. Kriget mot Jugoslavien/Serbien-Montenegro 1999 visade ju med all icke önskvärd tydlighet att det inte räcker med några bomber och kryssningsmissiler mot en beslutsam motståndare. Det krävs många bomber och kryssningsmissiler. Det tog över två månader av kontinuerliga bombningar plus hot om markintervention. Dessutom restes det ju en del frågetecken om huruvida det verkligen var acceptabelt att bomba civil infrastrukur - frågan är hur den politiska ledningen skulle ställa sig i dagens läge.
Det är kanske värt en egen tråd om slagfälts- och kryssningsrobotar?
Någon annans fötter kanske? Numera så talar vi hela tiden om att "någon annan" ska lösa allt vi själva inte klarar av/anser oss ha råd med. Vad är det som säger att vi inte skulle kunna vara "någon annan" åt t ex Finland eller Estland? Inte troligt, jag vet. Men man kan ju leka med tanken.Backis skrev:Om vi inte har fötter på marken att understödja, vad behöver vi allt understöd till?
Det är ju onekligen ett intressant scenario: vi har 160 överblivna strv 121 och 200-250 överblivna strf 90. Det vore ju fint om man kunde utnyttja dessa chassin för att snabbt och snärtigt (eh, FMV... ok, glöm snabbt och snärtigt ) för att fylla diverse hål i materielväven. Telekrigsvarianten på strf 90 är ju en intressant skapelse där man kunde utnyttja den höjda överbyggnaden för diverse icke-stridande verksamheter i behov av taktisk rörlighet och splitterskydd. Visserligen kommer vi att ha hjulburna dito, men om man nu har vagnar över så: telelänk, ammunitionsbärare, sjuktransport... SEP verkar ju ligga risigt till i dessa nedskärningstider, och de gamla 302 och 401-vagnar som används idag är också på väg ut.mustamato skrev:Sverige ska ju som bekant göra sig av med Strv 121. Chassina är fortfarande i topp-
klass till skillnad från tornen som ju saknar de senaste datorerna etc.
Här är åtminstone tre saker man skulle kunna göra med chassina till Strv 121 (tornen
kan säljas till länder med T-72M1 som kan uppdatera sina vagnar á indiska Rhino).
Kommer ju givetvis aldrig att bli något med det, men synd på alla Strv 121 som fort-
farande är användbara.
Leopard 2A4 med torn från G6 (motköpsaffär med Strv 121 chassi).
Leopard 2A4 i minröjningsversion (som Patria kommer att sätta ihop sina))
Leopard 2A4 med tysk bro, typ Leguan (Patria åter igen)
Apropå det så är avsikten att ett stridsbrosystem på Leo-2 chassi ska införskaffas, så småningom. De gamla östtyska T-55-härkena ska, såvitt jag förstår, inte vara helt optimala för sin uppgift.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Heh, nu dök bananhelikopterdebatten upp igen. OK, en *Chinook* slingar en M777, det är väl inte mitt fel att Flygwaffes bananer är så klena. :pSarvi skrev:Kanske det, men då utgör kanonen hela och enda lasten - ingen plats för ammunition eller besättning, och dessutom stressar det flygkroppen rätt illa. Vilka HKP 4 förresten? Dom ska ju ersättas av HKP 14 - jag har inte hittat några slinglastsiffror för den, men siffran 2,5 tons last dyker upp. 12 cm grk funkar, en lätt 10,5 cm kanon som britternas L117 funkar, men M777 funkar tyvärr inte. Sorry.Belisarius skrev:Men en puffra som går att slinga under en Hkp4 borde väl ha sina poänger...
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
ARCHER testad
Artreg sköt archer för första gången i veckan
FM hemsida
FM hemsida