Ett som jag inte har fått bekräftat eller hört någonting om är, jag tar 'hela historian'.
Mina fars föräldrar bor/bodde i nord Norge och tillhörde 'Rebellerna'.
Man fick veta att långt ut på den norska tundran så tillverkade man, eller forskade om ett matriell som skulle användas i tillverkningen av vätebomber och/eller kärnvapen. (Samma sak? jag vet inte)
De samlade en grupp och åkte iväg för några månader på skidor ut till dena öde plats och slinkade ner verksamheten såppas att de aldrig han tillverka klart dessa viktiga bomber.
Någon som kan bekräfta detta och kanske ge mig yttligare information?
Tycker det är ruskigt intressant..vi har Rysk gjorda tavlor,käppar,alltmänt hantverk, hemma som har värderats upp till flera hundra tusen kronor som gjordes av ryssar i fångeläger i norge i utbyte mot mat och dylikt. Jag har haft på mig en Nazi rock samt hjälm (RESPEKT)