Kärnvapen tillverkning på norska tundran?

Aleeex
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 juni 2003, 13:31
Ort: Borås

Kärnvapen tillverkning på norska tundran?

Inlägg av Aleeex » 30 juni 2003, 14:25

Som norsk i blodet har man som liten hört en del rövarhistorier runt släkktmiddags-borden i sina dar.

Ett som jag inte har fått bekräftat eller hört någonting om är, jag tar 'hela historian'.

Mina fars föräldrar bor/bodde i nord Norge och tillhörde 'Rebellerna'.
Man fick veta att långt ut på den norska tundran så tillverkade man, eller forskade om ett matriell som skulle användas i tillverkningen av vätebomber och/eller kärnvapen. (Samma sak? jag vet inte)
De samlade en grupp och åkte iväg för några månader på skidor ut till dena öde plats och slinkade ner verksamheten såppas att de aldrig han tillverka klart dessa viktiga bomber.

Någon som kan bekräfta detta och kanske ge mig yttligare information?

Tycker det är ruskigt intressant..vi har Rysk gjorda tavlor,käppar,alltmänt hantverk, hemma som har värderats upp till flera hundra tusen kronor som gjordes av ryssar i fångeläger i norge i utbyte mot mat och dylikt. Jag har haft på mig en Nazi rock samt hjälm (RESPEKT) :D

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 30 juni 2003, 14:28

Norska partisaner sprängde väl Hydro's anläggning för tungt vatten?
Tyskarnas (redan sent påbörjade) kärnvapen/atommotor-program gick således synnerligen mycket sämre.

Aleeex
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 juni 2003, 13:31
Ort: Borås

Inlägg av Aleeex » 30 juni 2003, 14:32

Det med tungt vatten väckte mitt huvud, så var det. Men det är väl en del i något tungt vapen?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 30 juni 2003, 14:36

Jag tror man behöver tungt vatten för en eller annan atomklyvningsprocess. Jag är historiker/byfåne inte kärnfysiker. :-)

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 30 juni 2003, 18:52

Jo, tungt vatten är en del i kärnvapen teknologin...

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 30 juni 2003, 18:58

Reinhardt skrev:Jo, tungt vatten är en del i kärnvapen teknologin...
Bara i den tyska, USA använde det inte.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 30 juni 2003, 19:16

Jo men vilket land pratade vi om då?? 8O :wink:

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 30 juni 2003, 19:18

Lät som om du menade mer generellt. Jag misstolkade nog dig.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 30 juni 2003, 19:22

sista off-topic i denna tråd från min sida.. Det var dåligt förklarat av mig, så vem som helst skulle kunna ha misstolkat.. nog offtopic

Användarvisningsbild
mielo
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 2 augusti 2002, 20:07
Ort: Stockholm

Re: Kärnvapen tillverkning på norska tundran?

Inlägg av mielo » 30 juni 2003, 19:41

Aleeex skrev: Jag har haft på mig en Nazi rock samt hjälm (RESPEKT) :D
Varför skulle någon respektera dig för det?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 juni 2003, 19:57

Tror det ligger till så här. Tungt vatten används i en reaktor för att anrika uran till uran/plutonium isotoper, vattnet bromsar de snabba neutronerna så att en kärnreaktion kan ske.

Amrekanaran använde grafit i stället, problemet är att grafiten måste vara oehört rent.

Aleeex, vätebomben var nog bara yterst lösaktiga teorier 1944

Aleeex
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 juni 2003, 13:31
Ort: Borås

Inlägg av Aleeex » 30 juni 2003, 19:57

Jag sa inte ni skulle respektera mig för det.

Spelar du besserwisser och högfärdig så gör jag det tillbaka.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 30 juni 2003, 22:43

Vad är igentligen tungt vatten..? Och hur framställs det - kortfattat utan en massa kemiska formler.

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Urskogen

Inlägg av Anckarström » 30 juni 2003, 23:15


Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 juni 2003, 23:20

Kan rekomendera Willhelm Agrells bok "Svenska Förintelsevapen". Där kan man finna en hel del information om såväl Tysklands som USA:s och andra länders kärnvapenprogram (bland annat Sveriges!!).
Agrell tar grundligt upp det mesta man behöver veta, om tungt vatten från Rjukan anläggningen bla.
Som historiker måste jag dock säga att boken blir lite tunggrodd med alla tekniska begrepp etc, men ändå läsvärd.

Mvh

Kropotkin
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 30 gånger.

Skriv svar