Svenska Befästningsverk

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Svenska Befästningsverk

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 00:58

HAr precist läst Lennart Högbergs eminenta bok om Skånelinjen eller Per Albinlinjen, som det kallades till vardags. För det första vill jag bara uttrycka min fascination för denna välbefästa linje, vars storlek kanske bara överträffats av Öresundsbron i dagens Skåne.

Min fråga till alla kunniga människor på skalman är hur NaziTyskland ställde sig inför "dilemmat" PerAlbin-linjen. Vilka eventuella strategier fanns för en invasion av Södra Sverige? Det torde inte ha funnits många ställen i Skåne/Blekinge där man hade möjlighet att ta sig iland utan strid mot olika former av värn.
En sista avslutande fråga, visste Tyskland överhuvudtaget om hur omfattande Linjen var, via underrättelsetjänster osv. ?

Mvh

Kropotkin

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 18 juni 2003, 01:01

Jag visste inte ens att linjen existerade!
8O

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:10

Okej..Fläsket..då rekomenderar jag verkligen Skånelinjen av Lennart Högberg från år 2000. Vidare erbjuder SMB två böcker om densamma, som jag snart skall införskaffa :)

Kropotkin

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 18 juni 2003, 01:13

Jag har för mig att de planerade att anfalla genom norge i höjd med östersund och därefter expandera norr- och söderut. På så sätt hade de kunnat ta Per-Albinlinjen i ryggen.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:15

Jo jag har med hört det. Sedan skulle man väl avancera längs floddalarana i Värmland, för att ha ett stort avgörande slag mellan Uppsala och Västerås.
Jag tänkte mest på att man borde ha haft Skåne med på något sätt i sina planer?

Kropotkin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 18 juni 2003, 01:18

Tyskland tog väl inte Sverige för 2 saker!

1. Järngruvorna engelsmännen skulle bomba dom sönder och samman och tyskarna behövde järn.

2.Eva Braun men detta är bara för tillfället finns säkert fler!

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 18 juni 2003, 01:19

Jo jag har med hört det. Sedan skulle man väl avancera längs floddalarana i Värmland, för att ha ett stort avgörande slag mellan Uppsala och Västerås.
Jag tänkte mest på att man borde ha haft Skåne med på något sätt i sina planer?
Ja, men om man ser på hur de gjorde med Maginotlinjen så kan man nog anta att de inte tänkte anfalla Skåne "frontalt". Om resten av Sverige faller så tror jag nog att trupperna i Skåne skulle kapitulera ganska snabbt.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:26

Jo jag antar att linjen skulle ha mist hela sin funktion om man blev avskurna, men det fanns två linjer till bakom för att kunna klara anfall bakifrån med, om inte jag har missuppfattat det hela.

Befästningar hade väl mer eller mindre spelat ut sin roll under AVK (?), till fördel för rörliga arméer.

Kropotkin

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 18 juni 2003, 01:30

Ja, i och med utvecklandet av störtbombplan, stridsvagnar och mekaniserat/motoriserat infanteri så var befästningsverk i stort sett meningslösa, åtminstonde på strategisk nivå.

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 18 juni 2003, 01:32

Det var längesen Sverige hade nått o komma med!

I Krig alltså!

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:37

Joo så förhåller det sig väl på något plan, men det är mäktiga "byggnadsverk". Någon betydelse måste dom väl haft eftersom man la ner så mycket möda och pengar på dem.

Appropå något annat, är det Ålands falgga du har Björn E, eller?

Kropotkin

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 18 juni 2003, 01:39

nej den är blå istället för vit jag gissar på Shetlandsöarna!

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 juni 2003, 01:40

Ahhh just det. Shetland säger du, intressant

Kropotkin

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 18 juni 2003, 01:43

Jag tror snarare att det var så att man på många håll i världen tänkte på samma sätt som man gjorde under första världskriget. Man visste att infanterianfall mot starka befästningar var i stort sett meningslösa. Världen var helt enkelt inte beredd på de snabba förflyttningar som kunde utföras med moderna medel. Frankrikes fall är ett exempel på detta. Ingen hade väntat sig att tyskarna skulle gå runt Maginotlinjen, särskilt inte med sån hastighet.

Det är Norrlands flagga.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 18 juni 2003, 01:44

Tyskarna hade 25. pansardivisionen vid Norges gräns som troligtvis skulle ha anfallit i Värmland och Dalarna och senare gått mot Stockholm för att skära Sverige mitt itu.

Jag har varit och besökt en hel del befästningar i Värmland från WWII, har även tagit en hel del foton som jag hade tänkt scanna in nu under veckan.

Kan även rekommendera boken "Skansar i Värmland" där de går igenom alla större skansar och visar en hel del intressanta bilder och historia. Tänkte även försöka få tag på morfars fotoalbum från den tiden då han var med vid försvaret vid Norska gränsen.
Senast redigerad av 1 jb, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar