Bergrum i Sverige

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Bergrum i Sverige

Inlägg av Schwalbe » 31 maj 2003, 15:08

Byggdes det inte bergrum, bla på västkusten under kriget? Används de fortfarande? Kan man besöka dem? Allt jag har sett som skvallrar om deras existens är en mängd antenner. Vore tacksam för mer info :)

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 31 maj 2003, 16:18

Menar du Per-Albinlinjen finns det många Per Albinfort kvar, de flesta av dem är i uselt skick, och ett par på Österlen håller på att flyta ut i havet (det finns redan ett par fort i Ystad som har flytit ut i havet). De är med andra ord inte i så bra kondition, och ofta är de ganska farliga platser att vistas på då de inte har använts sedan kriget. Åker du till Knäbäckshusen på Österlen kan du se ett sånt fort som försvinner mer och mer allt eftersom den håller på att spolas ut i havet p.g.a. erosion.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 31 maj 2003, 16:37

Det finns många bunkrar och bergrum i Göteborg, så mycket vet jag. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Bergrum i Sverige

Inlägg av Martin Lundvall » 31 maj 2003, 17:21

Schwalbe skrev:Byggdes det inte bergrum, bla på västkusten under kriget? Används de fortfarande? Kan man besöka dem? Allt jag har sett som skvallrar om deras existens är en mängd antenner. Vore tacksam för mer info :)
Som jag förstår det så menar du stora förvaringsutrymmen för olja och andra råvaror och inte bunkrar och andra försvarsutrymmen.
Jag visste inte att dessa byggdes så tidigt som under andra värlsdkriget och jag tvivlar starkt på att man kan besöka dem. De vore ju inte så intressant och se ett jättelikt tomt förrådsutrymme.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 31 maj 2003, 17:31

Ja det är möjligt att de bara är förvaringsutrymmen. Men med min livliga fantasi trodde jag de kanske användes som ledningscentraler och annat. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 maj 2003, 18:08

Det finns nog mer än man anar. Både förråd av olika "format", ledningscentraler, sjukhus m.m.

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 31 maj 2003, 18:09

Ah, det påminner mig om en halvkompis farsa. Han jobbar på ett företag här i Göteborg som hans bror startat, de lagrar olja för olika företag och rederier i stora bergsbunkrar som de har köpt. Mycket troligt att detta är bunkrar som förr använts av försvarsmakten eller staten.

/Johan

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 31 maj 2003, 20:40

För ett antal år sedan avslöjades det att försvarsmakten märkt ut bergrummens placering "fel" så att inte utländska spioner skulle veta var de var placerade....

Utomlands finns annars i Bonn ett enormt jättelikt underjordiskt komplex med plats för 3000 pers, som skulle användas av den västtyska regeringen och parlamentet i fall ett krig skulle bryta ut. Eftersom man har "lagt" ner dessa skyddsutrymmen efter kalla kriget vet man inte riktigt vad man skall göra med det. Det kunde bli världens häftigaste spöktåg enligt mig :)

I Schweiz håller man/höll åtminstone (läste det i en National Geografic från 80-talet) på med att genomföra ett jättelikt program, där man skulle garantera alla invånare en plats i ett atomsäkert skyddsutrymme, samtidigt som man har byggt ut jättelika förråd, ledningscentraler, sjukhus, gångar m.fl. inne i bergen för att göra det omöjligt för fienderna att invadera Schweiz. Arbetena med att färdigställa detta försvar skulle vara avslutat år 2000, vet ej om det blev av eftersom man efter det kalla krigets slut har lagt ner stora delar av försvaren i hela Europa (det som är det bästa med att göra lumpen i Schweiz är att man efter fullgjord tjänst får behålla sitt vapen).
Något liknande program tror jag aldrig vi har haft i Sverige, det är för stort geografiskt för att man skulle kunna binda samman det med tunnelgångar och skyddsutrymmen, men jag kan tänka mig att Riksdagen har stora underjordiska skyddsutrymmen i fall det skulle bli krig.

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Re: Bergrum i Sverige

Inlägg av oys » 1 juni 2003, 04:11

Schwalbe skrev:Byggdes det inte bergrum, bla på västkusten under kriget? Används de fortfarande? Kan man besöka dem? Allt jag har sett som skvallrar om deras existens är en mängd antenner. Vore tacksam för mer info :)
Tyskerne bygde cirka 350 kystfort i Norge under krigen. Mesteparten av det nå er kun ruiner, men hvis du er interessert i denslags, så finner du iallafall restene på bortimot hvert eneste nes fra svenskegrensen til russergrensen.

Heite tips er disse:

http://www.atlantikwall.net/museums_no_ ... museum.htm
http://www.atlantikwall.net/museums_no_austrat_fort.htm
http://home.no.net/bttvara/
http://www.atlantikwall.net/museum_no_trondenes.htm

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 1 juni 2003, 15:21

Finns ju massvis av olika bergrum runt om i Sverige. Dels gamla som inte används längre, dels sådana som används även idag (ledningscentraler, radarstationer, etc). De senare är ju försvarshemligheter och man ska nog inte diskutera dem 8)

Kan ju ta Helsingborg som ett exempel. Förutom alla fort som tillhör Per-Albin-linjen så finns det större skyddsrum insprängda i berggrunden på olika ställen i staden (går tyvärr inte att komma in där). Utanför Helsingborg (mot Höganäs) finns ett helt sjukhus under jord. Civilförsvaret hade också en ledningsbunker (vid Olympia) som förhoppningsvis ska bli museum.

Åker man till Kullaberg så fortsätter ju Per-Albin-linjen med fort hela vägen (finns fina fort i Viken bla). På vägen dit hittar man också Bjuramossa (eller vad det nu heter) där man hittar KA's kanonfort + en ledningscentral. Beredskapsmuseet ligger där (rekomenderas).

Väl frame på Kullaberg så ser man ganska snart en massa antenner och liknande som hör till radarstationen där. Den ligger också insprängt i berget och används fortfarande.

Större ledningscentraler finns på en ca 6-8 platser i Sverige, från Skåne till Norrland. De byggdes under kalla kriget och används fortfarande. Bergrum för olja har jag sett i bla Göteborg och de är ju tänkta som en oljereserv vid ett eventuellt krig.

Kan inte komma på något större bergrum man kan besöka :?

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 1 juni 2003, 17:16

Det byggdes fort i bl.a göteborgs skärgård. Dessa har nu lagts ner.
Så vitt jag vet förseglas ingångarna med betong så att ingen skall kunna ta sig in. På de ställen där bergrummen ligger under grunvattennivån kommer dessa snabt att vattenfyllas när pumparna stängs av.
När de inte avfuktas kommer möglet och rosten fort.
Det har funnit flera artiklar i tidningarna de snaste åren kring detta. Tyvärr har jag inte lagt datum och dyligt på minnet. Men jag vet att GP har haft artiklar i ämnet. Bibliotekt har säket lättillgänglig information.
Även TV hade ett reptage för något år sedan med anledning av att nått stort befästningssystem i Stockholm skärgård lades ner och förseglades.
ta en titt och eller kontakta http://www.bunker.nu/top.htm
för mer info

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 1 juni 2003, 17:59

i skogen en bit från mitt hus finns det ett underjordiskt rum som ska skydda mot radioaktiv strålning. Nu är det visserligen vattenfyllt med avsikt menmen, det finns där.

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Inlägg av oys » 1 juni 2003, 21:53

John skrev:Det byggdes fort i bl.a göteborgs skärgård. Dessa har nu lagts ner.
Har Kystartilleriet lagt ned alle 120mm og 75mm tårnkanonfortene som man bygde?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 juni 2003, 22:02

oys skrev:

Har Kystartilleriet lagt ned alle 120mm og 75mm tårnkanonfortene som man bygde?
Ja, sedan ett antal år sedan är hela det fasta kustartilleriet nedlagt.

:)

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 juni 2003, 10:23

Det finns inget kustartilleri kvar i Sverige :( . Förra året lades det sista ner i Stockholms skärgård (Söderarm) och innan dess lades KA på Fårösund ner. Kommer fienden från havet får vi be till Gud eller något då vi inte kan försvara våra kuster längre.... :(

Skriv svar