Convair B-36 "Peacemaker" - Värdshistoriens störst

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Convair B-36 "Peacemaker" - Värdshistoriens störst

Inlägg av Olof Larsson » 27 maj 2003, 18:35

B-36-projektet påbörjades 1941, med kravet att kunna bomba mål i Europa
från baser i Nordamerika.
Detta ifall Storbrittanien skulle falla.
Sedan det visat sig att britterna skulle klara av att hålla ut, gick projektet på lågfart,
till förmån för mer "normala" projekt.

Bild

Den första flygningen genomfördes därför först i augusti 1946.

Den första bombplansversionen som var tänkt för strid
(de 22 B-36A var bara för utbildning och testverksamhet)
var B-36B, som började levereras 1948 i 73 exemplar.
De hade en spännvidd på 70.1m, en längd på 49.4m och en höjd på 14.2m.
Max startvikt låg på 149ton och max bomblast på 32.7ton,
även om man kunde överlasta flygplanet med upp till 39 tons bomblast.
Den defensiva bestyckningen bestod av 16st 20mm-akan, i 8st dubbeltorn,
med ett eldledningssystem jämförbart med B-29:ans.
Maxhastigheten låg på 610km/h och actionsradien
med 4.5 tons bomblast på mer än 6´500km.
Tjänstetopphöjden låg på 13´000m.
Motorerna kunde nås via tunnlar genom vingarna under flygning.

Timingen var dock inte den bästa, sådär i början av jetepoken,
varför man senare försåg dem med 4st jetmotorer för att förbättra prestandan.
Den första versionen som fick jetmotorerna var B-36D.

Bild

Den första spaningsversionen var RB-36D,
som hade samma defensiva bestyckning som bombplanen
och kunde nå mer än 650km/h, mer än 15000m höjd
och därtill med en aktionsradie på c:a 8´000km.

Sedemera kom den defensiva bestyckningen att reduceras till 2st 20mm-akan
i bomb och spaningsversionerna i den s.k. Featherweight III-versionen.

De sista bombversionerna togs ur tjänst 1958-1959, sedan de ersatts av B-52:or.

B-36G/YB-60 var tänkt som en helt jetdriven konkurrent till B-52:an.

Bild

Till de ovanligare versionerna hör GRB-36F, som kunde bära med sig ett jaktflygplan:

Bild

och NB-36H "The Crusader", som bar med sig en kärnreaktor ombord för test:

Bild

Mer info på US Air Force Museum

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 maj 2003, 19:45

Intressant! Räcker verkligen en aktionsradie på 6 500 - 8 000 km för att nå sovjetiska mål från USA:s östkust? Eller rutten över polcirkeln?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 27 maj 2003, 20:12

Ja, verkligen intressant! Tack för info! :)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 maj 2003, 20:25

Mathias Forsberg skrev:Intressant! Räcker verkligen en aktionsradie på 6 500 - 8 000 km för att nå sovjetiska mål från USA:s östkust? Eller rutten över polcirkeln?

/Forsberg
Troligtvis över nordpolen, och under domedags-uppdraget (kärnvapenbomba ryssarna) var de säkert bara dit som räknades och besättningen förväntades hoppa över "säkra" områden och landa i neutrala länder.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 maj 2003, 20:58

Ja77 skrev:
Mathias Forsberg skrev:Intressant! Räcker verkligen en aktionsradie på 6 500 - 8 000 km för att nå sovjetiska mål från USA:s östkust? Eller rutten över polcirkeln?

/Forsberg
Troligtvis över nordpolen, och under domedags-uppdraget (kärnvapenbomba ryssarna) var de säkert bara dit som räknades och besättningen förväntades hoppa över "säkra" områden och landa i neutrala länder.
USA hade möjligheten att lufttanka med de olika lufttankningsversionerna av B-29,
nämligen KB-29, KB-50,
samt KC-97.

Bild

B-36:an användes aldrig i strid, utan det var B-29:orna
som fick ta den uppgiften i Korea.
B-36:orna behövdes för att leverera kärnvapen.
Däremot så användes RB-36:orna för spaningsflygningar över Sovjets
asiatiska del ganska oinskränkt tills ryssarna fick fram jetjaktflygplan.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 maj 2003, 21:33

Kunde verkligen B-36 luftankas? de hadde nog tillräkligt med räkvid tack vare att de var (huvudsakligen) propeller drivna. Vilket plan 6 stora påskjutande proppeller motorer och 4 jetmotorer.

Har inbilat mig att de första bombplan som luft-tankades regelbundet var B-47 segraren i klassen av alla underliga jetbombare som kom 1947.

Skriv svar