Medaljer

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
g3space
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 maj 2003, 15:48
Ort: The Cotswolds

Inlägg av g3space » 30 maj 2003, 03:45

En orden är å andra sidan mer än en plåtbit då det innefattar medlemskap i ett ordenssällskap. Det var nog snarare detta man ville komma åt eftersom man inte riktigt gillade tanken på en elit som kliar varandra på ryggen i en officellt sanktionerad hemlig klubb.

Dessutom skall vi komma ihåg att även om det var "ett visst parti" som föreslog att ordarna skulle avskaffas så uppstod det inte precis någon folkstorm som krävde att de skulle vara kvar. Kanske hade svensken på 70-talet blivit så upplyst att han förstod att det är handlingar som talar, inte plåtbitar. Kan man hoppas iallafall.

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Sovjets utmärkelser

Inlägg av Patrick A » 30 maj 2003, 03:47

Gröfaz skrev:När inrättades alla de sovjetiska medaljerna egentligen?

/Martin
Tja, det kom väl nya lite hela tiden. I stora drag:

De första ordnarna kom där runt 1924, bl.a. Red Banner-orden kom ju då. Sen var det Lenin-orden 1930, ett par ordnar kom under kriget (bl.a. Order of Alexander Nevski, 1942). Efter kriget (Brezhnev tyckte om glitter och guld) runt 1967 kom Order of the October Revolution nåt år senare Order of Friendship of Peoples (1972), Order of Labor Glory (1974) osv. Sista orden var, om jag inte minns fel, Order of Personal Courage som kom 28. december 1988. På samma gång uppgraderade man "Order of Badge of Honor" (Orden av ärans utmärkelse :roll: ...) till "Order of Honor".

Medaljerna började med "20 years of the Workers and Peasants Red Army", "Medal for combat service" osv. Under kriget poppade alla "defense of", "liberation of", "capture of"-medaljer samt olika återuppbyggnadsmedaljer upp. Sedan körde man med jubileumsmedaljer för både Sovjetarméns grundande och "victory anniversaries".
Det finns massor att berätta om det här så jag kan starkt rekommendera att du besöker http://www.soviet-awards.addr.com eller köper Putikovs bok "Orders and medals of the USSR" (tror den heter så, den är iaf. utgiven 1990 i Moskva, dock på engelska)

Mvh
Patrik
http://www.staraya.cjb.net

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 30 maj 2003, 03:52

Din synn är helt felaktigt: Ordnar är erkännandet att handling räknas.

När du har varit i krig eller liknande är det genant att säga jag gjorde de och de osv och jag var så duktigt osv. Istället kan man bara säga att jag fick denna medaljen sen fattar folk denna mannen är en handlingensman som gör saler för andra. Dessutom är det ett erkännande som är extremt intressant ur ett historiskt perspektiv. Vem vill inte veta vad för olika hjältar det fann i ett krig? Du kanske inte tänker på att när man delar ut så registrerar man och gör utredningar som finns till eftervärlden. Som släktforskare kan ta del av eller vanliga historiker. Dessa historier blir annars ofta overifierad osäkra och brotglömda. Dessutom är det ett objektivt erkännande inte enbart ett subjektivt babbel. Det är inte medaljen eller orden i sig som betyder något utan det som betyder något är vad den står för nämligen ett erkännande för att du verkligen gjort något stort och heroiskt för andra.

Sen till ditt snack om elit. En elit som är berred att offra sig för andra på det sättet för ett folk är en bra elit och den eliten lär inte i första taget vända ryggen till dem de var beredda att ta enorma risker för.

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Medaljer

Inlägg av Patrick A » 30 maj 2003, 03:55

g3space skrev:Vad gäller icke-militära ordnar och medaljer så finns sådana fortfarande, det är bara det att inte staten ger ut några (till svenskar). Jag läste för en tid sedan ett förslag om att återinföra någon orden för nit och redlighet i rikets tjänst, främst då för politiker och tjänstemän. Tanken vara att det skulle stävja fiffel och mutor genom att ge dessa grupper ett incitament att hålla sig i skinnet. Kanske en idé, men samtidigt tragiskt om man skall behöva locka med en metallbit hängandes i en tygtrasa för att folk skall bete sig som folk.
Jag tycker mig ha sett att vissa finnar fått svenska ordnar lite nu och då, Nordstjärne-orden eller nåt liknande (jag kan ha fel på namnet). Vad är det för fasoner, att kunna dela ut ordnar till icke-medborgare, men inte kunna ge till det egna folket? EXTREMT FÅNIGT.

Ungefär som förbudet mot spelautomater där man kan vinna pengar...paller..! (eller har det ändrats nu?)

Usch jag blir så irriterad...

/Patrik

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 30 maj 2003, 11:46

hmm..Den där Ernst Konrad Nikolaus Hill borde ha varit en ganska speciell karl. Någon som har mer info om vilka bedrifter han var med om?

Användarvisningsbild
g3space
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 maj 2003, 15:48
Ort: The Cotswolds

Inlägg av g3space » 30 maj 2003, 11:58

Radiolänkgruppchefen,

Jag antar att det är min syn du tycker är felaktig. I mitt inlägg talade jag om ordnar, inte om medaljer.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 30 maj 2003, 12:02

Oki har jag förstått det hela rätt du anser att medaljer är okej, men inte ordnar för att du kommer med i en order också vilket gör att de som fått dom börjar umgås?
Senast redigerad av 1 Radiolänkgruppchefen, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
g3space
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 maj 2003, 15:48
Ort: The Cotswolds

Inlägg av g3space » 30 maj 2003, 12:18

Jag försökte ge en förklaring till varför ordnar inte längre delas ut till svenskar, inte vad jag själv tycker om saken.

Personligen anser jag att det var rätt att avskaffa ordensväsendet, men att man gott kunde ha kvar förtjänstordnar som ett billigt och bra belöningssystem.

Skriv svar