J29 är tysk!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

J29 är tysk!

Inlägg av Mrkos » 26 maj 2003, 23:26

Messerschmidt Projekte 1101 aä pricipiellt sett samma flygplan som J29 tunnan. Den byggdes ju av SAAB som SAAb J29 vilket var en utveckling av P1101

"The P.1101 was to be a test bed aircraft used to study the effects of swept back wings on high speed flight but was not completed before wars end. The P.1101 was eventually transformed into the Bell X-5 and finally flew on June 20, 1951. The P.1101 was also used by SAAB as project 1101 which eventually led to the development of the SAAB J29. "

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 maj 2003, 08:28

Ja och Nej

En svensk flygplans konskturktör kom över tyska (det kanske till och med var amrekanska kopior men det vet jag inte säkert) tabeller/diagram över fördelarna med en pilvinge.

Men SAAB var kritiska så de testade en pilvinge på ett proppelerplan sedan resten vet vi.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 27 maj 2003, 08:30

mmm..men designen av airframen var ju Tysk (i alla fall en kopia till utseendet) ...jag kanske formulerade mig lite dåligt

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 maj 2003, 09:49

J29 är långt ifrån en kopia av Messerschmitt Me P.1101
men visst bådda planet är väldigt lika men det är Mig15 och Me P.1101 med för den dellen

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 27 maj 2003, 16:11

inte riktigt, har själv 1/72 modeller av alla tre. De är mycket större klikheter mellan p1101 o J29 än mellan P1101 och MIg15..MYCKET större

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 maj 2003, 18:55

Bild på planen?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 27 maj 2003, 19:17


Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 27 maj 2003, 19:56

Här är Saaben

Copyright Saab
Bilagor
Anders Nylen.jpg
Anders Nylen.jpg (23.7 KiB) Visad 4371 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 maj 2003, 21:10

Jag vet inget om vilka influenser de svenska utvecklingslaget har haft. Rätt troligt är väl att man har fått idén till pilvinge därifrån. Sen att de ser så lika ut beror väl bara på att pilvingen och att piloten "satt" på motoren. Eftersom motorn var så stor så blir det rätt naturligt, det enda sättet att få plats med motorn var att låta motorn utgöra grunden till flygplanskroppen. Utan att kunna särskilt mycket om flygplanskonstruktion så är det min tolkning av det hela.

/Martin

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 28 maj 2003, 01:20

Jag tycker att det är mer likt en Mig-9 än En Mig-15 och en Tunnan.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 28 maj 2003, 01:32

Fler bilder:)
Bilagor
Ingemar Thuresson2.jpg
Copyright Saab
Ingemar Thuresson2.jpg (21.68 KiB) Visad 4324 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 28 maj 2003, 09:21

Gröfaz skrev:Jag vet inget om vilka influenser de svenska utvecklingslaget har haft.
De tyska forskningsresultaten hade läckt ut till Schweiz och man startade tidigt 1945 egna jaktflygplansprojekt. Senare samma år var SAAB:s forskningschef Frid Wännström på studieresa i Schweiz och fick då del av de tyska rapporterna. Det resulterade i att han vid hemkomsten skissade in en pilvinge på ett tvåmotorigt projekt han ritat på.

SAAB hade också några enmotoriga projekt på gång, fortfarande tänkta att utrustas med en vanlig rak vinge. När man nu fick tillgång till de tyska resultaten beslöts att undersöka vad en svept vinge kunde ge, och det utfördes några vindtunnelprov på olika pilvinklar. Resultaten visade att en svepning på 40 grader skulle vara bäst, men för säkerhets skull nöjde man sig med mera måttliga 30 grader.

Även flygvapnet blev intresserat av möjligheten att få fram ett jakflygplan som utlovade hittills oanade prestanda och projektet som var benämnt R 1001 fick dess välsignelse.
För att man skulle vara säkra på att även klara lågfartsegenskaperna byggde man om en Saab Safir, ett enmotorigt propellerflygplan, med en förminskad pilvinge. Det visade sig vara ett mycket bra komplement till vindtunnelproven, och därtill ett ganska billigt sådant.

Beräkningarna visade att man förmodligen skulle få ett flygplan som uppfyllde kraven på en maxfart över 1.000 km/h. Detta ställde höga krav, särskilt på hållfasthet och styrsystem, och fordrade mycket stora investeringar i maskiner, verktyg och provanordningar. Under projektledaren Lars Brisings ledning löstes emellertid de flesta problemen, och den 1 sep 1948 kunde det första flygplanet i Europa med bakåtsvepta vingar göra sin premiärflygning.

Flygutprovningen var långt ifrån problemfri, men sommaren 1949 beställde flygförvaltningen ett fjärde provflygplan som modifierats i enlighet med provresultaten och försetts med en något starkare motor. Prestanda visade sig stämma väl med de beräknade, maxhastigheten låg vid 1.035 km/h, stighastigheten var 2.400 m/min, topphöjden 13.700 m och flygegenskaperna ansågs mycket goda.

Den första serieversionen, benämnd J 29A, kom i tjänst i maj 1951 och tillverkades i 224 exemplar.

Pennan & Svärdet 7/2002

MVH

Skriv svar