J29 är tysk!
J29 är tysk!
Messerschmidt Projekte 1101 aä pricipiellt sett samma flygplan som J29 tunnan. Den byggdes ju av SAAB som SAAb J29 vilket var en utveckling av P1101
"The P.1101 was to be a test bed aircraft used to study the effects of swept back wings on high speed flight but was not completed before wars end. The P.1101 was eventually transformed into the Bell X-5 and finally flew on June 20, 1951. The P.1101 was also used by SAAB as project 1101 which eventually led to the development of the SAAB J29. "
"The P.1101 was to be a test bed aircraft used to study the effects of swept back wings on high speed flight but was not completed before wars end. The P.1101 was eventually transformed into the Bell X-5 and finally flew on June 20, 1951. The P.1101 was also used by SAAB as project 1101 which eventually led to the development of the SAAB J29. "
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Lite bilder:
http://www.hi-ho.ne.jp/a1takeda/P1101.html
MiG15
http://www.aircraftdesigns.com/jets.html
X-5
X-5
http://www.hi-ho.ne.jp/a1takeda/P1101.html
MiG15
http://www.aircraftdesigns.com/jets.html
X-5
X-5
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag vet inget om vilka influenser de svenska utvecklingslaget har haft. Rätt troligt är väl att man har fått idén till pilvinge därifrån. Sen att de ser så lika ut beror väl bara på att pilvingen och att piloten "satt" på motoren. Eftersom motorn var så stor så blir det rätt naturligt, det enda sättet att få plats med motorn var att låta motorn utgöra grunden till flygplanskroppen. Utan att kunna särskilt mycket om flygplanskonstruktion så är det min tolkning av det hela.
/Martin
/Martin
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
- Ort: Skåne
- Kontakt:
De tyska forskningsresultaten hade läckt ut till Schweiz och man startade tidigt 1945 egna jaktflygplansprojekt. Senare samma år var SAAB:s forskningschef Frid Wännström på studieresa i Schweiz och fick då del av de tyska rapporterna. Det resulterade i att han vid hemkomsten skissade in en pilvinge på ett tvåmotorigt projekt han ritat på.Gröfaz skrev:Jag vet inget om vilka influenser de svenska utvecklingslaget har haft.
SAAB hade också några enmotoriga projekt på gång, fortfarande tänkta att utrustas med en vanlig rak vinge. När man nu fick tillgång till de tyska resultaten beslöts att undersöka vad en svept vinge kunde ge, och det utfördes några vindtunnelprov på olika pilvinklar. Resultaten visade att en svepning på 40 grader skulle vara bäst, men för säkerhets skull nöjde man sig med mera måttliga 30 grader.
Även flygvapnet blev intresserat av möjligheten att få fram ett jakflygplan som utlovade hittills oanade prestanda och projektet som var benämnt R 1001 fick dess välsignelse.
För att man skulle vara säkra på att även klara lågfartsegenskaperna byggde man om en Saab Safir, ett enmotorigt propellerflygplan, med en förminskad pilvinge. Det visade sig vara ett mycket bra komplement till vindtunnelproven, och därtill ett ganska billigt sådant.
Beräkningarna visade att man förmodligen skulle få ett flygplan som uppfyllde kraven på en maxfart över 1.000 km/h. Detta ställde höga krav, särskilt på hållfasthet och styrsystem, och fordrade mycket stora investeringar i maskiner, verktyg och provanordningar. Under projektledaren Lars Brisings ledning löstes emellertid de flesta problemen, och den 1 sep 1948 kunde det första flygplanet i Europa med bakåtsvepta vingar göra sin premiärflygning.
Flygutprovningen var långt ifrån problemfri, men sommaren 1949 beställde flygförvaltningen ett fjärde provflygplan som modifierats i enlighet med provresultaten och försetts med en något starkare motor. Prestanda visade sig stämma väl med de beräknade, maxhastigheten låg vid 1.035 km/h, stighastigheten var 2.400 m/min, topphöjden 13.700 m och flygegenskaperna ansågs mycket goda.
Den första serieversionen, benämnd J 29A, kom i tjänst i maj 1951 och tillverkades i 224 exemplar.
Pennan & Svärdet 7/2002
MVH