Automatgevär

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Automatgevär

Inlägg av Ebbe_lille » 24 maj 2003, 22:13

Jag satt och filosoferade här i min ensamhet och kom att tänka på en sak. Under andra världskriget, när standardbeväpningen för det mesta utgjordes av slutstycksrepeterade gevär/karbiner, började automatgevären så smått införas i beväpningen (USA hade iofs M1:an som standardvapen, men vi bortser från det). Detta för att höja eldkraften hos infanterigrupperna, antar jag.

Nu kommer min fråga - som jag har förstått det (om vi tar svenska armén som exempel) så försökte man ha ett automatgevär (Ljungmann ag/42 väl?) per grupp. Är det rätt uppfattat?

Min fråga lyder: vad hade automatgevärsskyttarna för konkret uppgift när gruppen gav eld? Vilka mål skulle bekämpas och i vilken ordning? Skiljde sig deras tillvägagångssätt (i brist på bättre ord) alls från de som var utrustade med slutstycksrepeterade gevär? Vilka instruktioner fick de?

Meningslös och dum fråga kanske, men den har irriterat mig hela dagen. Var det helt enkelt så att man slängde ett automatgevär åt skytteslusken och så var det bra med det? Eller fick han instruktioner i stil med att peppra på utan att sikta så noga?

Jag är som sagt var inte så bevandrad i militär taktik (min erfarenhet begränsar sig till Combat Mission 2, CC-serien och andra lärorika PC-spel) och detta avspeglar sig säkert i min frågeställning. Försök ha överseende med det om frågan sticker er i ögonen :)

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Re: Automatgevär

Inlägg av oys » 25 maj 2003, 04:01

Ebbe_lille skrev: Nu kommer min fråga - som jag har förstått det (om vi tar svenska armén som exempel) så försökte man ha ett automatgevär (Ljungmann ag/42 väl?) per grupp. Är det rätt uppfattat?
Lettere off-topic. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et magasin til dette våpenet? Og er det noen som tilfeldigvis har noen kurante ladetabeller?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 25 maj 2003, 19:38

jag kan tänkga mig, utan att ha så mycket på fötterna, att AG-skyttens uppgift liknar kspskyttens uppgift, dvs att ge nedhålladne eld vid framryckning och dylikt, samt att tillgodose behovet på mycket bly i luften vid besvärliga situationer.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Automatgevär

Inlägg av MD650 » 25 maj 2003, 19:41

oys skrev:
Lettere off-topic. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et magasin til dette våpenet? Og er det noen som tilfeldigvis har noen kurante ladetabeller?
Det borde inte vara svårt att få tag i ett. Magasinet användes ju i pansarvärnspjäsen och då måste det ha funnits i mängder.
Prova och titta på någon svensk surplus-butik. De borde ha.

:)

Användarvisningsbild
oys
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 3 maj 2003, 03:52
Ort: Norge

Re: Automatgevär

Inlägg av oys » 27 maj 2003, 03:23

MD650 skrev:
Det borde inte vara svårt att få tag i ett. Magasinet användes ju i pansarvärnspjäsen och då måste det ha funnits i mängder.
Prova och titta på någon svensk surplus-butik. De borde ha.

:)
Jeg har søkt litt rundt på google, men jeg har tilgode å finne våpendeler på "surplus-butikkene" (takk for at du forklarte med hva overskuddslager betyr på svensk :) ) . Fant bare en butikk i Gøteborg som hadde slikt magasin, og han skulle f*en meg ha 800 SEK for det. RAN!.

Hvordan er svensk våpenlov når det gjelder magasiner? Dere har jo etter hva jeg har skjønt lisensplikt på pluggade våpen (noe som man ikke har i Norge) , så hadde vært greit om noen kunne bekrefte/avkrefte hvorvidt det var lovregulert å kjøpe magasiner.

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 27 maj 2003, 12:06

Magasin är inte licenspliktiga.

Skriv svar