Försvar mot luftalandsättning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Försvar mot luftalandsättning

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 maj 2003, 12:40

Jag har funderat lite på det faktum att Ryssland som enda land i världen har möjligheten att luftalandsätta stridsvagnar med flygplan liksom att de kan luftlandsätta artellerie. Hur har/hade Sverige tänkt att skydda sig mot detta hot och hur ser de taktiska fördelarna ut med denna möjlighet? Hur mycket materiel kan ryssarna landsätta och på hur lång tid? Varför har tex inte USA utvecklat denna möjligheten?

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 23 maj 2003, 13:11

Skulle tro att USAs MBT väger för mycket för luftlandsättning. Däremot har både dom och britterna använt herkules plan och diverse helikoptrar för luftlandsättning av stridsfordon och artilleri.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 maj 2003, 13:13

När jag talar om luftlandsättning så menar jag att man "bombar" med dem. Enligt Discovery är ryssarna de enda som släpper stridsvagnar med fallskärm. Ryssarna har utvecklat fallskärm liknande de man använder när man landsätter rymdsonder osv på jorden samt att de ryska transport planen är större en något NATO har.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 23 maj 2003, 13:44

Väster om Örebro finns stora områden som skulle vara mycket bra för luftlandsättning. Och kanske är det därför som det ligger extra många mobförråd i skogsdungarna runt om dessa öppna slätter?

På andra sidan slätterna börjar sen Kilsbergen. En tydligt markerad "bergskedja". Och på sluttningarna där finns befästningar varifrån man kan tänka sig bekämpning av mål ute på slätten?

För övrigt är det väl artilleri som gäller?

Och skulle ryssen landsätta mekaniserade förband så återstår väl bekämpning med Bill från skogsbrynen...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 23 maj 2003, 13:56

Nja, stridsvagnar fäller nog inte ens ryssarna med fallskärm. Det låter snarare som BMD, dvs lite mindre pansarskyttefordon.

Hur vi skulle skydda oss mot detta? Genom att ha förband över ytan. Hela armén skulle inte ligga precis innanför kusten och vänta på en landstigning. Dessutom fanns det särskilda snabbmobiliserande förband som nog var tänkta att snabbt kunna slänga fram mot en luftlandsättning. Sedan är det ju så att särskilt mycket trupp och mtrl kunde inte ens ryssarna fälla. När de var som bäst kunde de ta en division åt gången med tillgängliga transportplan. Därefter måste de fort som fan ta en lämplig flygplats för att kunna flyga in tyngre materiel. Vilket kan förklara varför alla våra flygplatser hade ett hyfsat försvar förberett.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 maj 2003, 14:21


Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 23 maj 2003, 14:25

Ryssarna kan mig veterligen inte fälla stridsvagnar.
Däremot kan de fälla särkillda pansarskyttefordon (BMD-serien)
och andra lätta pansarfordon.
Denna kapacitet har även USA, med sina Sheridan.
USA torde även vara först med den kapaciteten med sin M56 från 1953.
Mig veterligen är jänkarna de enda som fällt stridsfordon skarpt,
vilket de gjorde 1989 i Panama.
Det gick så där. Många av fordonen landade fel och skadades,
eller var i behov av bärgning.

På det hela taget så ser man fällning, vare sig det gäller infanteri eller fordon
som ett allt mindre attraktivt val.
Idag strävar man snarare efter att initialt ta ett flygfält med helikopterburen
eller fälld trupp, för att sedan flyga in huvudstyrkan till taget flygfält
för avlastning på marken.

Luftlandsättningar skall nedkämpas genom snabbhet.


BMD-2

Bild
Utrymmet bakom tornet innehåller hela drivlinan och stridsrummet
som av förklarliga skäl är mycket trångt



M551 Sheridan

Bild

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Re: Försvar mot luftalandsättning

Inlägg av Kompanichefen » 23 maj 2003, 14:35

Radiolänkgruppchefen skrev:Hur har/hade Sverige tänkt att skydda sig mot detta hot och hur ser de taktiska fördelarna ut med denna möjlighet?
Oj, oj, oj. Jag vet inte hur många gånger jag har övat anfall mot luftlandsättning. Jag tror att alla (i infanteriet och pansartrupperna) som gjorde värnplikten under 80- och 90-talet har övat detta om och om igen. Tänkbara fällningsområden gavs olika kodord och vips kunde kodordet XXX gå ut över etern. Eldledarna påbörjade sin eldsignalering och artilleriet och granatkastare trummade på. Kompanierna framryckte i högsta tänkbara tempo mot fällningsområdet. Om tätplutonen stötte på patrull gick bakomvarande plutoner runt. Allt för att komma fram till fältet för att kunna verka med alla vapen. Kort sagt, anfall mot luftlandsättning ingår (eller snarare ingick) som ett viktigt moment i utbildningen. Idag är fokus något annorlunda, givetvis med tanke på att hotbilden har förändrats.

--

Användarvisningsbild
g3space
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 maj 2003, 15:48
Ort: The Cotswolds

Inlägg av g3space » 23 maj 2003, 16:09

Jag har för mig att det egentligen inte gick så bra för ryssarna att släppa ned fordon med fallskärm - för mycket kunde gå fel för att det skulle vara värt att göra i skarpt läge. Bl.a. minns jag en film där de klipper precis när en BMD (tror jag det var) landat eftersom den ser ut att välta strax efteråt. Någon annan som känner igen detta?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 maj 2003, 16:13

Mmmm... hur många gånger har man inte genomfört FML????

:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 23 maj 2003, 17:17

Sheridan (M551) har utgått ur USAs arsenal utom som OPFOR fordon. Alldrig särskilt omtyckt ansågs de tidigaste versionerna vara rent livsfarliga (under Vietnam krigetr)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2003, 00:26

Larsson skrev: Denna kapacitet har även USA, med sina Sheridan.
Jag tror inte amerikanerna har kvar Sheridans i tjänst, bortsett då från de som fungerar som 'fiendesimulatorer' på NTC. 82-a luftburna blev av med sin pansarbataljon (för visst var det en bataljon och inte en brigad?) någon gång under den senare halvan av 90-talet.

Planen var väl att Sheridan sedemera skulle ersättas av XM8 Buford, men då den vagnen var färdigutvecklad så behövdes pengarna som var avsedda för anskaffning på annat håll...

Skriv svar