Me-109 i svensk tjänst

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 24 maj 2003, 14:33

Graustein - det dar paastaaendet faar du klarlagga. 1939 - 1940 - eller, vill jag paastaa, fore december 1941, kande inte ens svenska flygmilitärer till existensen av A6M-typen. Hur kunde de daa forhandla om inkop av den flygplanstypen? Aven om rent teoretiskt - leveranser hade varit mojliga fram till juni 1941 via Sovjet - hade flygplanet en i Sverige helt okand motor och Flygforvaltningens politik hade alltid varit tidigare att arbeta med 'kanda motortyper' - saa ens forhandlingar med Japans flygindustri forefaller hogst otroliga.
Det står faktiskt att läsa på flygvapenmuseum i Linköping, men man vet ju aldrig...

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 april 2003, 10:17
Ort: Numera Borås

Inlägg av Boroda » 24 maj 2003, 16:38

Om jag inte minns helt fel så var det den japanske flygattachén som erbjöd Sverige att köpa japanska jaktplan.

På grund av struligheterna med leverans och underhållsfrågor så ansågs nog inte idén realistisk från svensk håll.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 maj 2003, 06:30

Jan-Erik Karlsson skrev:Några Heinkel He-112 har väl ändå inte det svenska flygvapnet haft. Ni menar väl Heinkel He-114?
Du har helt ratt Jan-Eric - jag mesmererades nog av S 12 beteckningen.Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 25 maj 2003, 16:52

Före kriget hade Sverige köpt ett antal av det något föråldrade bombplanet Ju 86, vilket fakiskt i sin ombyggda version kom att tjänstgöra som transportflygplan en bit in på 1950-talet. Sverige köpte också ett mindre antal Feisler Storch och inhyrda civila Ju-52:or tjänstgjord som transportflygplan. det stora antalet flygplan inköpta från Tyskland utgjordes dock av skolflygplan som Bücker Bestmann och Focke-Wulff Stieglitz.

Efter kriget köpte Sverige surpuls från de allierade bl.a Mustangjaktplan och spaningsversionen av Spitfire.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 25 maj 2003, 19:10

Att man köpte Spitfire berodde på att man behövde ett fotospaningsplan som var lite bättre än Capronin... Dessa inköptes 1950 och kom inte från något överskottslager efter andravärldskriget. Dessutom inköptes också Mosquitos som användes till natt/allvädersjakt. De radaranläggningar som fanns i mosquito-planen plockades senare ur och sattes istället in i de nya J33 Venom.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 28 maj 2003, 01:29

Några 109 kom ju till Sverige och jag antar att de hamnade hos flygvapnet. De flögs väl såvitt jag vet inte nått mer än möjligen någon test tur. Jag har i en gammal Kontakt en bild på två skrotade 109or i Sverige på 50-talet.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 28 maj 2003, 02:05

Affären med zeroplanen har jag också läst om, satt som hastigast och kikade lite i mina böcker om en källa men jag hittade dock inget. Ska rådfråga expertis inom området :D

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 28 maj 2003, 02:08


Skriv svar