Me-109 i svensk tjänst

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Me-109 i svensk tjänst

Inlägg av Luno » 23 maj 2003, 11:48

Bild
vad tycker ni visst borde vi ha haft dom i flygvapnet?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 maj 2003, 12:41

öh?? I övrigt hade vi väl ett me-262 efter kriget som vi senare sålde till Israel? Tror inte tyskarna ville sälja det till oss då när det var modernt.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 23 maj 2003, 13:03

Det fanns på den svenska intresse-listan, precis som den japanska "nollan".

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 23 maj 2003, 13:37

Radiolänkgruppchefen skrev:öh?? I övrigt hade vi väl ett me-262 efter kriget som vi senare sålde till Israel? Tror inte tyskarna ville sälja det till oss då när det var modernt.

sverige har väll aldrig haft en Me-262? vi höll ju på med ett eget Jetplan
SAAB 21R

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 23 maj 2003, 15:01

Vi använde ju iallefall allierad jaktflyg från ww2.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 23 maj 2003, 15:39

Har för mig att Sverige erbjöds köpa FW 190 av tyskarna i slutet av kriget, men avböjde. Är det någon som har mer information om detta.

MVH

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 maj 2003, 17:07

Sverige förhandlade om köp av Tyska flygplan under senhösten 1939 i samband med köpen av artileri, k-pistar och gevär och 12st Do-215 (Svensk designation S-11) beställdes och förhandlingar inleddes om köp av Me-109 och Ju-87 (modeller ospecifierad i det matrial jag har) efter att tyskarna erbjudit att sälja även dem. Men det svenska stödet till Finland under vinterkriget retade tyskarna (som vid den här tiden åtminstone formellt var Sovjets vänner) och alla flygplansordrar frös inne.

Senare köpte vi dock ett dussin He-115 sjötorpedplan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 maj 2003, 04:07

varifraan, v. Adler - fick du uppgiften att tyskarna 'ville salja' Me 109 och Ju 87 till Sverige. Jag har for mig att dom inte alls var intresserade och sa ifraan redan tidigt i forhandlingarna. Bestallningarna paa Heinkelplanen (He 112 och He 115) hade val lagts tidigare an forhandlingarna om 'andra flygpanstyper'? I desperationen kring modernare flygplan for FV forsokte man ju aven i Frankrike, England och USA. Det sista lyckades bast. Det lar aven ha funnits trevare till Sovjet om inkop av jaktplan - till en forfraagan om bombplan - sade ryssarna blankt nej, men 'kunde tanka sig' exportera jaktplan.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 24 maj 2003, 10:38

HAr läst att ett stort inköp av Mitsubishi A6M2 Zero i stort sätt var klar, det var bara den lite krongliga frakten som satte stopp för affären.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 24 maj 2003, 10:49

Angående Zero så ritade SAAB på ett plan som var väldigt lik Zero(n) i konstruktion och utsende. Men SAAB skipade projektet och ritade på bättre plan.

SAAB ritade/projekterade även svenska "mustanger" detta projekt genomfördes heller inte.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 24 maj 2003, 10:52

Man ritade också en svensk Me-110:an.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 24 maj 2003, 11:05

varjag skrev:varifraan, v. Adler - fick du uppgiften att tyskarna 'ville salja' Me 109 och Ju 87 till Sverige. Jag har for mig att dom inte alls var intresserade och sa ifraan redan tidigt i forhandlingarna. Bestallningarna paa Heinkelplanen (He 112 och He 115) hade val lagts tidigare an forhandlingarna om 'andra flygpanstyper'?
Hej på er Varjag och Adler!
Göring sa inte blankt nej, han öppnade förhandlingarna med att det var trixigt med leveranserna så man fick kanske bara några plan åt gången. I slutändan blev det ett blankt nej men i december 1939 höll tyskarna förhoppningen uppe.
[Enligt Militärattachens rapport till UD]

Så bägge har rätt, Eric har rätt om man ser vad dom faktiskt genomförde medan Adler har rätt hur man startade förhandlingarna.

Funderar om inte Tyskarna var ute efter att blockera svenska budgetanslag genom att först skriva på kontrakt och sedan dra på leveranser. Goda Svenska ämbetsmänn kunde ju inte utnyttja samma anslag två gånger. Så då stod man utan några vapen. (T ex Stridsvagnarna)

Adler har du någon annan källa än Ulf Olssons "Upprustnign och Verstadisindutrin" ?
Jag letar själv material om tyskinköpen.

HE115 började levereras före kriget bröt ut medan jag inte vet hur det var med kontraktet på HE 112, dom levererades i alla fall efter juni 1941.
Märkligt sammanträffande, att vi fick dom när Tyska konvojer på allvar började segla på svensktvatten!


Cheerio
/John T.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 maj 2003, 12:05

Tack John T for det klargorande inlagget. Det kan sakert ligga ngt i vad du skrev om den svenska anslagsgivningen - som sakert baserades paa hederligare grunder and t.ex. den tyska exportpolitiken. T 2 och S 12 typerna i FV gjorde ju god neutralitetsvakt over, inte minst tyska malmbaatar i Ostersjon saa beviljandet av tyska exportlicenser kan ha haft ett samband dar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 maj 2003, 12:14

Graustein skrev:HAr läst att ett stort inköp av Mitsubishi A6M2 Zero i stort sätt var klar, det var bara den lite krongliga frakten som satte stopp för affären.
Graustein - det dar paastaaendet faar du klarlagga. 1939 - 1940 - eller, vill jag paastaa, fore december 1941, kande inte ens svenska flygmilitärer till existensen av A6M-typen. Hur kunde de daa forhandla om inkop av den flygplanstypen? Aven om rent teoretiskt - leveranser hade varit mojliga fram till juni 1941 via Sovjet - hade flygplanet en i Sverige helt okand motor och Flygforvaltningens politik hade alltid varit tidigare att arbeta med 'kanda motortyper' - saa ens forhandlingar med Japans flygindustri forefaller hogst otroliga.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 24 maj 2003, 14:29

Några Heinkel He-112 har väl ändå inte det svenska flygvapnet haft. Ni menar väl Heinkel He-114?

Skriv svar