Me-109 i svensk tjänst
Me-109 i svensk tjänst
vad tycker ni visst borde vi ha haft dom i flygvapnet?
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
Sverige förhandlade om köp av Tyska flygplan under senhösten 1939 i samband med köpen av artileri, k-pistar och gevär och 12st Do-215 (Svensk designation S-11) beställdes och förhandlingar inleddes om köp av Me-109 och Ju-87 (modeller ospecifierad i det matrial jag har) efter att tyskarna erbjudit att sälja även dem. Men det svenska stödet till Finland under vinterkriget retade tyskarna (som vid den här tiden åtminstone formellt var Sovjets vänner) och alla flygplansordrar frös inne.
Senare köpte vi dock ett dussin He-115 sjötorpedplan.
Senare köpte vi dock ett dussin He-115 sjötorpedplan.
varifraan, v. Adler - fick du uppgiften att tyskarna 'ville salja' Me 109 och Ju 87 till Sverige. Jag har for mig att dom inte alls var intresserade och sa ifraan redan tidigt i forhandlingarna. Bestallningarna paa Heinkelplanen (He 112 och He 115) hade val lagts tidigare an forhandlingarna om 'andra flygpanstyper'? I desperationen kring modernare flygplan for FV forsokte man ju aven i Frankrike, England och USA. Det sista lyckades bast. Det lar aven ha funnits trevare till Sovjet om inkop av jaktplan - till en forfraagan om bombplan - sade ryssarna blankt nej, men 'kunde tanka sig' exportera jaktplan.
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
Hej på er Varjag och Adler!varjag skrev:varifraan, v. Adler - fick du uppgiften att tyskarna 'ville salja' Me 109 och Ju 87 till Sverige. Jag har for mig att dom inte alls var intresserade och sa ifraan redan tidigt i forhandlingarna. Bestallningarna paa Heinkelplanen (He 112 och He 115) hade val lagts tidigare an forhandlingarna om 'andra flygpanstyper'?
Göring sa inte blankt nej, han öppnade förhandlingarna med att det var trixigt med leveranserna så man fick kanske bara några plan åt gången. I slutändan blev det ett blankt nej men i december 1939 höll tyskarna förhoppningen uppe.
[Enligt Militärattachens rapport till UD]
Så bägge har rätt, Eric har rätt om man ser vad dom faktiskt genomförde medan Adler har rätt hur man startade förhandlingarna.
Funderar om inte Tyskarna var ute efter att blockera svenska budgetanslag genom att först skriva på kontrakt och sedan dra på leveranser. Goda Svenska ämbetsmänn kunde ju inte utnyttja samma anslag två gånger. Så då stod man utan några vapen. (T ex Stridsvagnarna)
Adler har du någon annan källa än Ulf Olssons "Upprustnign och Verstadisindutrin" ?
Jag letar själv material om tyskinköpen.
HE115 började levereras före kriget bröt ut medan jag inte vet hur det var med kontraktet på HE 112, dom levererades i alla fall efter juni 1941.
Märkligt sammanträffande, att vi fick dom när Tyska konvojer på allvar började segla på svensktvatten!
Cheerio
/John T.
Tack John T for det klargorande inlagget. Det kan sakert ligga ngt i vad du skrev om den svenska anslagsgivningen - som sakert baserades paa hederligare grunder and t.ex. den tyska exportpolitiken. T 2 och S 12 typerna i FV gjorde ju god neutralitetsvakt over, inte minst tyska malmbaatar i Ostersjon saa beviljandet av tyska exportlicenser kan ha haft ett samband dar.
Graustein - det dar paastaaendet faar du klarlagga. 1939 - 1940 - eller, vill jag paastaa, fore december 1941, kande inte ens svenska flygmilitärer till existensen av A6M-typen. Hur kunde de daa forhandla om inkop av den flygplanstypen? Aven om rent teoretiskt - leveranser hade varit mojliga fram till juni 1941 via Sovjet - hade flygplanet en i Sverige helt okand motor och Flygforvaltningens politik hade alltid varit tidigare att arbeta med 'kanda motortyper' - saa ens forhandlingar med Japans flygindustri forefaller hogst otroliga.Graustein skrev:HAr läst att ett stort inköp av Mitsubishi A6M2 Zero i stort sätt var klar, det var bara den lite krongliga frakten som satte stopp för affären.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige