Spetsnaz..

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 27 maj 2003, 10:20

Lindir skrev:
Larsson skrev:Spetznaz är ett samlingsnamn för ett stort antal olika ryska specialförband, med olika uppgifter, utrustning och klass.
Det är allt från divisionsunderrättelsekompanier till motorskyttebataljoner.
Spetznaz är med andra ord militär ryska för specialförband.
Det som förvirrar saken är att Spetsnaz (det räcker gott med att ha z på slutet ...) från början var en specifik beteckning, men numera har blivit ett modeord i ryskan och därför används om allt man skulle kunna kalla "specialförband" på svenska. Det har alltså blivit det samlingsnamn det ursprungligen inte var.

Det lär för övrigt vara så att Spetsnaz inte ens är den officiella förkortningen, utan att den ska vara SN (Spetsiálnogo Naznatjénija = specialförordnande).
Så här ser jag det, mina herrar.
Spetsnaz är de "millitära" specialförbanden.
Suvorov som skrivit en bok om Spetsnaz påpekar (även om jag skulle tro att det mesta är diversion i boken) att KGB:s specialstyrkor, som är till för att mörda politiker bak fiendens linjer, tydligen mest i Asien, inte heter Spetsnaz. De heter Osnaz, och då trode man mena KGB:s Alfastyrkor, som nu officiellt i varje fall, inte är underställt FSB utan utrikesdepartementet, tror jag det var, eller inrikesdepartementet. De ska tydligen jämföras med Sveriges Nationella Insatsstyrka och PÖNI.
Spetsnaz är de elitstyrkor som kontrollerades av GRU, nuvarande SVR, och det gör de nog fortfarande. De var inte så duktiga ändå.
Och GRU hade även förband liknande Osnaz dvs. Alfastyrkorna, dessa som kallades för REB-Osnaz. Jag skulle tro att de var farligare än Spetsnaz.
Spetsnaz var de som uppfann Sambo som är en version av Jiu-Jitsu (ursäkta om jag stavat fel) och där ingår bland annat att fäktas med spadar och ha sej.
Tyvärr vet jag inte vad Spetsnazförbanden egentligen heter, eller vad REB-Osnaz heter, (Osnaz heter ju Alfastyrkorna), men det är oviktigt, för jag tvivlar på att någon av dem är så bra. De sysslar mer med ren terror (ta bara Tjetjenien) än med den rena spjutspetstaktik som amerikanska, brittiska (och svenska?) specialstyrkor använder, den som är så precis.
Jag hoppas ni inte hatar mej för att jag är en besserwisser/ :D
Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 27 maj 2003, 11:53

Cobra18 skrev:Jag hoppas ni inte hatar mej för att jag är en besserwisser/ :D
Henrik Strömblad
Du påstår ju uppenbarligen en massa saker. Sen om det är rätt, är en annan sak... :?

/Gribing

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 28 maj 2003, 09:44

Gribing skrev:
Cobra18 skrev:Jag hoppas ni inte hatar mej för att jag är en besserwisser/ :D
Henrik Strömblad
Du påstår ju uppenbarligen en massa saker. Sen om det är rätt, är en annan sak... :?

/Gribing
Självklart. Jag ljuger aldrig. I alla fall så är det den uppfattning som jag har fått av Viktor Suvorovs bok och av annat som jag hittat på det allsmäktiga Nätverket. Jag är rätt inne i sånt där, och jag tror faktiskt att jag har rätt, även om jag faktiskt är något av en besserwisser... 8)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2003, 13:44

Sanningshalten i 'Viktor Suvorovs' böcker verkar vara högst måttlig.

Skriv svar