En jättelik bomb från andra världskriget har hittats!!!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 26 maj 2003, 23:17

varjag skrev:
Mrkos skrev:Påtal om stora bomber. ryssarnas pe-8:a kunde bära en 5000KgS bomb. Det kanske var sådana de släppte mot nazipamparnas hus. Vad vet jag. Den var iaf en Bukerbuster/för dammar o dyl
Jag har aldrig hort om naagot operativt anvandande av de ryska 5-tons bomberna aven om en TB-7/Pe-8 i yttersta nodfall - kunde bara en. De enda laangdistansinsatserna av den flygplanstypen 1941 blev katastrofala.

en TB-3 ska enligt Röda Arméns handbok INTE kunna ta den med det kunde en Pe-8, jag tänkte mer på om de användes typ -44 till att blåsa hus o sånt

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 maj 2003, 00:43

Mrkos - du missuppfattade.Jag skrev TB-7/Pe-8 - de ar samma flygplan som du sakert vet.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 27 maj 2003, 08:32

jo..oj jag läste fel. Ber om ursäkt. TB-3 var ju en "cabriolet" och sån väldigt 1:a Vk ut även om jag inte vet när den blörjade produceras.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 maj 2003, 14:25

Mrkos skrev:jo..oj jag läste fel. Ber om ursäkt. TB-3 var ju en "cabriolet" och sån väldigt 1:a Vk ut även om jag inte vet när den blörjade produceras.
Vad jag omedelbart minns borjade TB-3 komma paa forband 1934-35. Typen var inte 'VK 1' utan mera typiskt tidigt 30-tal trots 'cabriolet-utforandet'. TB-3 var for sin tid och speciellt i Ryssland, ett oerhort dyrbart och komplicerat flygplan. Vi skall inte heller glomma att inga andra lander, hade naagon motsvarighet vid den tiden. Att folket i 'Strana Sovietov' lyckades konstruera och bygga hundratals av dem ar en teknisk prestation (om än kanske mänsklig tragedi) som vi maaste beundra i historiens ljus. Aven om dom aakte 'cabrio'.

Skriv svar