Kanonerna på Navaronne ???

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Andrée
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2003, 18:38
Ort: Andrée
Kontakt:

Kanonerna på Navaronne ???

Inlägg av Andrée » 18 maj 2003, 18:51

Tänkte att detta forum nog vore det bästa för att lösa en "liten" tveksam fundering som jag o några andra har. Min fråga till er alla att lösa är; Vad finns det för verklighetsanknytning till Alistair Macleans berömda bok "Kanonerna på Navaronne", dvs kanonerna ? Är det bara författarfantasi, eller finns det någon verklighet bakom det hela ? Jag har själv hela tiden utgått från att det varit författarfantasi ( även kanonerna ), men nu påstår andra att åtminstone kanonerna är verklighetsbaserade. Observera att frågan gäller bara om de berömda kanonerna har existerat, och i så fall vad det finns för information om dom. Vore djupt tacksam för svar för att skingra dimmorna som lagt sig över mig.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 18 maj 2003, 21:45

Mig veterligt så lade tyskarna små resurser på att befästa den grekiska skärgården.
Kanonbatteriet i boken verkar närmast vara någon form av atlantvallsfort på steroider. Inte 'små resurser' alltså.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 18 maj 2003, 22:04

Ja, tyskarna ville nog inte öda resurser på småöar ute i egeiska havet, men de kunde väl övertagit grekiska anläggningar och bemannad dem med andra linjens soldater.

Och grekerna kan ha befäst vissa öar/vissa passager, de har ju ofta varit i krakel med turkarna...

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 april 2002, 10:36
Ort: Stockholm

Inlägg av MENTOR » 19 maj 2003, 10:25

Det närmaste man kan komma är den (numera) Grekiska ön Leros
straxt nord-väst om Kos. Till och med 1943 var det en Italiensk marinbas
som var mycket starkt befäst ned kanonbatterier på de höga bergstoppar
som dominerar ön. Denna Ö togs över av Engelsmenen men ockuperades slutligen av Tyskarna i en stor luft och sjölandsättning 1943. Ett Kreta i lite mindre skala. Än i dag kan man beskåda de öppna pjäsplattserna på
bergstopparna (ca ett tiotal). Kan vara härifrån han fått iden till boken.

MVH
MENTOR

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 19 maj 2003, 19:20

Har för mig att filmen spelades in på någon liten Turkisk ö.
Magnus

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 19 maj 2003, 21:47

cicero skrev:Har för mig att filmen spelades in på någon liten Turkisk ö.
Magnus
Den är inspelad på en ö intill den grekiska turistön Rhodos. Det går tom sightseeingturer dit. Har faktiskt varit där en gång i tiden, kommer inte håg så mycket mer än att guiden pekade ut grottan där kanonerna var placerade.

Skriv svar