Anti-ubåtsvapen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 1 juni 2003, 13:58

varjag skrev:Tack skall du ha Henric - jag hittade den dar uppgiften oxa paa BOWFIN's hemsida dar man tydligen i loggen klart talar om ngn katting eller krok - intressant att faa veta vad det egentligen var, pa 350 fots djup (det ar saadar 106 meter) maaste japanerna haft en oerhord tur - om naagt slap vidrorde u-baatens skrov for det 'bogserande' fartyget bor ha legat minst 200 meter ifraan 'maalet'. Men det var intressant att hora om det har - forutom bogserad 'rev med krok' k a n det finnas andra forklaringar.
Absolut. Jag har ännu inte hittat någon japansk källa som bekräftar/dementerar den amerikanska besättningens iaktagelser. Med lite tur kan svaret finnas i den laddning böcker som just torde befinna sig i svenska tullens händer.


~Henric Edwards

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 juni 2003, 12:58

Henric - vi vantar och hoppas - att det inte finns naagra aalderstigna japanska 'agenter' i tullen. varjag

Användarvisningsbild
ToyMan
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:19
Ort: Pudrettdragaren från Pau

Inlägg av ToyMan » 3 juni 2003, 13:15

Jag har för mig att när Britterna fick ordning på sonarn runt 1944 så var det den sk Hedgehog granatkastarn som var det vapen som var effektivaste (skeppbaserade) mot ubåtarna ! Det var 30 kilos granater som sköts i en "matta" om 24 granater ca 200 meter framför fartyget !

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 3 juni 2003, 14:06

varjag skrev:Henric - vi vantar och hoppas - att det inte finns naagra aalderstigna japanska 'agenter' i tullen. varjag
Inget i de böcker som anlände idag. Jag har visserligen endast skummat igenom dem, men återkommer om jag hittar fler källor. De japanska ubåtsjaktsrutinerna tycks inte figurera särskilt högt på historieförfattarnas intresselistor.


~Henric Edwards

Skriv svar