Egyptisk mystik

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Egyptisk mystik

Inlägg av hans lindquist » 15 maj 2003, 12:05

I Egypten har jag ofta påträffat vår svenska kpist m/45. Den har länge licenstillverkats där och heter "på egyptiska" Port Said efter tillverkningsorten.
Vid ett par tillfällen har jag dessutom skymtat ett vapen, som förefaller ytterst likt vårt gamla elände till automatgevär m/42 (den där bössan som massproducerade "ag-tummar" och dessutom lätt fick lådan fylld med snö vid brådstörtad laddning i snödriva vintertid).
En tillfrågad egyptisk underofficer visste bara att vapnet "på egyptiska" hette "Hakim". Är det möjligen en licenstillverkning av vårt ag m/42 av Ljungmans system?
Bössan tycks ha försvunnit i ett slag från den svenska krigsmakten när AK4:an kom i slutet av 60-talet. Innan tillräckligt många ak:4-or tillverkats utrustades en del förband, som tidigare haft automatgevär, med m/96, vilket många såg som en förolämpande nedrustning (mausern sköt bättre men långsammare).
Vet möjligen någon vart automatgevär m/42 eventuellt såldes? Ett frekvent men obekräftat rykte gör gällande att hela rasket ska ha gått till Kanada.
Med vapennostalgisk hälsning
Hasse L

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 maj 2003, 12:50

Jo, ag 42 licenstillverkades mycket riktigt i Egypten.

Beträffande ag:ts historia i Sverige så fick jag höra under min GU i början av 90-talet att Flygvapnets luftbevakningsförband i övre Norrland var utrustade med ag. Detta eftersom chansen att de skulle stöta på ryssarna ansågs större där uppe är längre söderut, där motsvarande förband hade m/96. Om detta är sant eller inte vet jag dock inte.

Skriv svar