Vet inte om denna tråd passar här men...
I boken "Rymdens fåglar" del 2, skriver Hans Ostelius om ett italienskt flygplan vid namn Breda 88. Enligt Hans var planet mäkta bra (lita inte på det). Vad sjutton är var Breda 88 för plan? Bilder...
DATA: Bombplan, 3 mans besättning, 500km/h maxfart, 2st. 1000hkr. Piaggio motorer, 15,5m spännvidd, 11,5m längd, 8700m topphöjd, 2320km flygsträcka och 3st 12,7mm + 2st 7,7mm kulsprutors beväpning.
Tack på förhand.
/Johan/
Breda 88
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
Hans Ostelius var nog lite paaverkad av italiensk propaganda nar han skrev det dar. (Rymdens Faaglar - 1945 - 50?) Breda 88 'Lince' var en av italienska flygindustrin mindre kanda misslyckanden. Det gallde en 2-motorig lagattackbombare. Prestanda laag laangt under Ostelius siffror;
toppfarten var lite over 400 km/t, rackvidden c:a 1650 km. Bomblasten uppgavs till 1000 kg men med bomblast var fpl. prestanda saa urusla att efter en kortare tid i Libyen 1940 togs planen tillbaka och lar ha anvants som lockbeten for fientlig fotospaning - vilket antagligen var billigare an att skrota dem. Det byggdes bara 100 stycken.
toppfarten var lite over 400 km/t, rackvidden c:a 1650 km. Bomblasten uppgavs till 1000 kg men med bomblast var fpl. prestanda saa urusla att efter en kortare tid i Libyen 1940 togs planen tillbaka och lar ha anvants som lockbeten for fientlig fotospaning - vilket antagligen var billigare an att skrota dem. Det byggdes bara 100 stycken.
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
Graustein - Ostelius nar han skrev det dar 'var en fullkomligt tillforlitlig kalla' i Sverige. Jag har oxa last boken fast glomt det mesta i den - men tendensen som du paatalat - fanns i ALL litteratur fraan den tiden. Det var krig - sanningen var satt paa undantag och propagandan spelade ofortrutet for kansliga öron. Behaall din bok - den ar ett vardefullt tidsdokument om 'hur man saag det daa' och Hans Ostelius var en av de mest kanda 'kommentatorerna' om stridsflyget paa den tiden.