Nutida kvalleri?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Nutida kvalleri?

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 13:49

Åtminstone ett beridet förband för krigsbruk finns kuriöst nog fortfarande i Europa. Kan någon gissa var?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Nutida kvalleri?

Inlägg av MD650 » 13 maj 2003, 13:55

hans lindquist skrev:Åtminstone ett beridet förband för krigsbruk finns kuriöst nog fortfarande i Europa. Kan någon gissa var?
I Schweiz?

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 13 maj 2003, 14:18

Det bör ju vara någonstans med mycket berg (liknande delar av US Army på Sicilien 1943),
så jag håller med MD650.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Nutida militärt rytteri

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 14:19

Det schweiziska försvaret lade ned sina sista beridna förband och anspannsplutoner i början av 80-talet.
Gissa på betydligt närmare hålll!

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 13 maj 2003, 14:25

norge?

/Rally

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Nutida militärt rytteri

Inlägg av hangatyr » 13 maj 2003, 14:51

hans lindquist skrev:Det schweiziska försvaret lade ned sina sista beridna förband och anspannsplutoner i början av 80-talet.
Gissa på betydligt närmare hålll!
jag säger finland: klövjehästar i de finska skogarna...

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 13 maj 2003, 15:06

Hej
Kan det inte vara så att våra glada soldater på MP/livdragonerna kan tänkas ta pållen till skogs?

Eller är jag helt ute och cyklar?

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Ledtråd kavalleri

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 15:29

Liten kavalleristisk ledtråd:
Ryttarförbandet finns faktiskt i dagens Sverige! Det handlar inte om livgardesskvadronens vid parad beridna fältpoliser vid K1 i Stockholm. Styrkan sattes upp under 1990-talet och är uteslutande avsedd för skarp användning. Ingen paradtrupp i m/ä således. Man rider i m/90 trots att ridbyxor inte ingår i det uniformssystemet. Sabeln - som tyvärr försvann ur det svenska kavalleriets fältutstyrsel under andra världskriget, ingår inte heller i den här beridna truppens beväpning. Inga kavallerichocker ingår därför i verksamheten.
Undertecknad, som haft nöjet att rida med styrkan på en övning kan intyga, att terrängframkomligheten vid tuffa patrulluppdrag i besvärlig terräng med flera stida strömmar är formidabel.
Strängt taget borde alla krig bedrivas så här.
Eller Hur?
Senast redigerad av 1 hans lindquist, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 13 maj 2003, 15:32

Det är väl någon gränsbevakningsstyrka i Värmland som avses om jag inte är helt ute och cyklar.
Tror det är ett hemvärnsförband.

/Thord

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 15:38

Thord skrev:
------------------------------------------------------------------------
"Det är väl någon gränsbevakningsstyrka i Värmland som avses om jag inte är helt ute och cyklar.
Tror det är ett hemvärnsförband."

Thord har helt rätt. Förbandet finns i Rörbäcksnästrakten i nordvästra Dalarna och har gränspatrullering som uppdrag. Hemvärnet har tecknat kontrakt med en större ridskola i trakten.
Styrkan sattes upp medan Dalregementet fortfarande existerade.
Med kavalleristisk hälsning
Hasse L.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 maj 2003, 15:47

Hmmmm....frågan är vad som avses med krigsförband.... ;)



:)

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 16:01

"...frågan är vad som avses med krigsförband" skrev frontveteranen


Tja, det beridna hemvärnsförbandet är avsett för riktig spaning och gränspatrullering i skarpt läge. Men det är naturligtvis inget fältförband, som förväntas effektuera kavallerichocker var som helst i landet.
Gänget gjorde ett ganska fältmässigt intryck när jag red med dem under ett par dygn med övernattning emellan. Kusarna är nordsvenskar och således tämligen lika det svenska rytteriets hästar under karolinsk tid.
Som obotlig romantiker tycker jag förstås att fler försvarsmakter inom EU ofördröjligen ska reparera sina kavalleristiska brister och ofördröjligen uppsätta liknande styrkor.
Kanske allt svenskt hemvärn borde göras beridet för rekryteringens främjande? Den slokar för närvarande och ligger avsevärt under de centralt uppsatta målen.
: o)
Hälsn. Hasse L

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 maj 2003, 16:32

hans lindquist skrev:"...frågan är vad som avses med krigsförband" skrev frontveteranen


Tja, det beridna hemvärnsförbandet är avsett för riktig spaning och gränspatrullering i skarpt läge. Men det är naturligtvis inget fältförband, som förväntas effektuera kavallerichocker var som helst i landet.
Gänget gjorde ett ganska fältmässigt intryck när jag red med dem under ett par dygn med övernattning emellan. Kusarna är nordsvenskar och således tämligen lika det svenska rytteriets hästar under karolinsk tid.
Som obotlig romantiker tycker jag förstås att fler försvarsmakter inom EU ofördröjligen ska reparera sina kavalleristiska brister och ofördröjligen uppsätta liknande styrkor.
Kanske allt svenskt hemvärn borde göras beridet för rekryteringens främjande? Den slokar för närvarande och ligger avsevärt under de centralt uppsatta målen.
: o)
Hälsn. Hasse L
Ett förband som frr med skoter, till fots, skidor eller häst löser uppgiften att övervak ocjh spana på ett bra sätt...

:)

Skriv svar