Marina frågor

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Marina frågor

Inlägg av Mats » 27 april 2002, 09:44

Detta är en bild av USS Enterprise. Mina frågor är: Vad är det för pinnar/rör som sticker ut från sidorna? Vad står USS för? Kan det vara United States Ship?

Bild
Senast redigerad av 2 Mats, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

USS Enterprise

Inlägg av Battler » 27 april 2002, 10:49

"pinnar/rör som sticker ut från sidorna?" är kommunikationsmaster-antenner. Nummer 65, står för hangarfartyg nr 65. Varför det står med hiskelig storlek på däcket vet jag inte...men om jag får spekulera lite, så gissar jag på att det är för flygarna (om det ligger flera hangarfartyg inom ett mindre område). Lite kuriosa, under WW II så kom jänkarna över en oskadd Zero, när den japanske piloten tog fel och landade på ett amerikanskt hangarfartyg.
Annars en snygg bild av Enterprise, hon gör sig bra i solsken med lagom vind :-)

MVH

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Hilfe!

Inlägg av Mats » 27 april 2002, 10:58

Nu bytte jag bild, för det blev fel på bilden. Tack för infon i alla fall! Antennerna, varför inte sätta dom på höjden, då måste ju räckvidden förbättras. Jag tror att det finns/fanns två hangarfartyg som hette Enterprise, stämmer det?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Enterprise

Inlägg av Battler » 27 april 2002, 10:58

Antennerna på höjden...det är en massa flygrörelser av helikoptrar också, så allt som sticker upp kan förosaka incidenter. Har för mig att dom skickar upp en helikopter av säkerhetsskäl så fort dom skall starta eller landa med plan. Namnet Enterprise har gått i "arv", flera fartyg har burit det namnet genom historien.

MVH

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Hilfe

Inlägg av Mats » 27 april 2002, 11:10

så allt som sticker upp kan förosaka incidenter.
Naturligtvis :oops:

Sen har skeppet två "horn" längst fram. Någon teori om vad det är?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Horn

Inlägg av Battler » 27 april 2002, 11:25

Vet ej, så jag får väl spekulera..."hornen" sitter i ändan av katapultspåren så jag gissar på att det är en ramp (avslutning av flygdäcket), de är vinklade snett neråt i förhållande till flygdäcket. Kan vara en säkerhetsanodning, om piloten känner att planet bara "åker" nerför rampen så hinner han skjuta ut sig, men som sagt bara spekulationer från min sida...får väl bolla över frågan till övriga med marint intresse.

MVH

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

USS

Inlägg av tyskaorden » 28 april 2002, 12:07

Angående förkortningen USS så har du helt rätt. Den betyder United States Ship. Kustbevakningens skepp har beteckningen USCGC = United States Coast Guard Cutter.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 april 2002, 13:14

CV vad står det för? Carrier nånting?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 april 2002, 13:17

Amerikanarna har massor av olika förkortningar för olika typer av skepp och CV står helt riktigt för (Aircraft) Carrier. Här har du alla förkortningar som användes under WW2: http://www.freeport-tech.com/wwii/013_u ... _hulls.htm.

/Johan

Griffon
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 april 2002, 12:33
Ort: Sverige

Hangarfartygsdäck

Inlägg av Griffon » 30 april 2002, 12:45

Mats skrev:Nu bytte jag bild, för det blev fel på bilden. Tack för infon i alla fall! Antennerna, varför inte sätta dom på höjden, då måste ju räckvidden förbättras.
Helt rätt. Antennerna är faktiskt fällbara men man flyger mer än man använder, så det verkar som om det fällda läget är normalläget.

"Hornen" är faktiskt bara en förlängning av spåret katapultens skyttel löper i där de bromsas upp, så man inte behöver använda de sista metrarna däck för det.

Ingenting som alla har:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/cv.htm

Även hangarfartygen i samma serie brukar ha aningen olika mått på däcken, alltså parkerar man inte planen på exakt samma sätt på dem o s v, men själva katapulten måste ha samma längd.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 13 oktober 2002, 01:56

Mats skrev:CV vad står det för? Carrier nånting?
Hittade det här på nätet
CVN is our ship's "hull classification symbol" while 76 is the hull number. "C" means aircraft carrier, "V" indicates fixed wing (vice rotating wings as on helicopters), and "N" stands for nuclear powered. So CVN means (in Navy-speak) "aircraft carrier, fixed wing, nuclear powered".
http://www.reagan.navy.mil/

MVH

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Hilfe!

Inlägg av robert nordin » 13 oktober 2002, 09:45

Mats skrev:Nu bytte jag bild, för det blev fel på bilden. Tack för infon i alla fall! Antennerna, varför inte sätta dom på höjden, då måste ju räckvidden förbättras. Jag tror att det finns/fanns två hangarfartyg som hette Enterprise, stämmer det?
Det stämmer. Dels CVN 65 som finns idag, dels en med skrovnummer CV6, togs i tjänst 12:e maj 1937, utrangerad 17 februari 1947.


IKNA Enterprise har den nya överbyggnaden på bilden, tidigare hade E en överbyggnad som var närmast kvadratisk. Varför bytte vet jag dock inte.

En annan vanlig bild på CVN 65 är där besättningen står uppställd i form av Einsteins formel.

Skriv svar