Mausern

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Mausern

Inlägg av wreezig » 10 maj 2003, 21:44

Jag har funderat på varför Tyskarna inte hade en semi-auto konstruktion istället för sin mauser.
Den öppenbara fördelen är givetvis ökad eldhastighet men det är inte den avgörande fördelen enligt mig.
Det jag tror gör ett semi-autogevär överlägset ett gevär man behöver göra mantelrörelse för varje skott är att man lättare kan isolera sig från offret om man inte gör en mantelrörelse.
Det låter säkert flummigt men om man tänker sig att man har en mauser så tror jag att man siktar längre innan man avfyrar och därmed blir mer känslomässigt involverad i själva dödandet vilket man slipper om avfyrningen är mer mekaniserad som i jänkarnas Garand.
Jag antar att alla stridpittar avfärdar detta som trams men så känner jag det...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 maj 2003, 21:47

men dom hade ju sitt gewehr 41(?) det var väl semiautomatiskt, elelr är jag ute och virrar nu?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 maj 2003, 21:50

hangatyr skrev:men dom hade ju sitt gewehr 41(?) det var väl semiautomatiskt, elelr är jag ute och virrar nu?
Gewehr 43 var ett automatgevär.


:-)

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 10 maj 2003, 21:56

Att se en person länge innan man trycker av tror jag påverkar en ganska mycket. Dock så hade dom flesta inget val eftersom den man siktade på lika gärna kunde tänka motsattsen och fyra av utan att tänka :P

Fast sen är det lördag och klockan är snart 10 så jag vet inte vad jag pratar om :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 maj 2003, 21:57

MD650 skrev:
hangatyr skrev:men dom hade ju sitt gewehr 41(?) det var väl semiautomatiskt, elelr är jag ute och virrar nu?
Gewehr 43 var ett automatgevär.


:-)
halvautomatiskt snarare va?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 maj 2003, 22:12

Tyskarna började i början av 1940 att utveckla halvautomatiska gevär, Gewehr 41 (Mauser) och Gewehr 41 (Walther) var de två alternativen. Det visade sig att båda var bristfälliga och inte lämpade sig speciellt bra för användande ute i fält. G41(W) vidareutvecklades dock till G43.

/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 maj 2003, 13:16

Automatgevären hölls länge på undantag i ALLA länder. Dom fanns och det var valkant- men Generalstaber och tygofficerare undanbad sig saadana moderniteter med den ganska enstammiga uppfattningen att;
AMMUNITIONSSLOSERIET SKULLE BLI FORFARLIGT!!!!
Detta ar inget skämt - det ar fullt allvar.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 maj 2003, 17:39

varjag skrev:Automatgevären hölls länge på undantag i ALLA länder. Dom fanns och det var valkant- men Generalstaber och tygofficerare undanbad sig saadana moderniteter med den ganska enstammiga uppfattningen att;
AMMUNITIONSSLOSERIET SKULLE BLI FORFARLIGT!!!!
Detta ar inget skämt - det ar fullt allvar.
Det stämmer bra.
Precis som så ofta, både förr och senare så satte skrivbordsgeneralerna käppar
i utvecklingens hjul.

Vidare så fanns det väldigt få effektiva automatgevärskonstruktioner vid början av kriget.
De som fanns var bl.a. den amerikanska Garand och den svenska Ljungman
från 1928, som dock kom i tjänst först 1942.
Andra modeller var ofta för tunga och/eller opålitliga.

Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är att Sovjet
inte hade några effektiva automatgevär 1939.
Den första automatkarbinen som användes i strid
var ju den ryska Federov Avtomat från 1916.

Bild

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 11 maj 2003, 20:24

Johan Elisson skrev:Tyskarna började i början av 1940 att utveckla halvautomatiska gevär..
Fanns det verkligen inga tyska automatgevär (med beteckningen ag åsyftas halvautomatiska gevär) innan dess? Fransmännen hade ju såvitt jag har hört åtminstone en bataljon utrustad med halvautomatiska gevär redan före första världskriget.

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 12 maj 2003, 10:51

varjag skrev:Automatgevären hölls länge på undantag i ALLA länder. Dom fanns och det var valkant- men Generalstaber och tygofficerare undanbad sig saadana moderniteter med den ganska enstammiga uppfattningen att;
AMMUNITIONSSLOSERIET SKULLE BLI FORFARLIGT!!!!
Detta ar inget skämt - det ar fullt allvar.
Det är ju iofs sant också. Dels på grund av att ett semiautomatiskt gevär aldrig kan bli lika pricksäkert som ett traditionellt och för att man helt enkelt snabbare gör av sig med all ammunition om man kan.

En fördel med att tyskarna använde Mausern i så stor utsträckning bör ju ha varit att soldaterna fick bättre elddiciplin, de behövde sikta för att träffa något.

Eisbär
Utsparkad
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 april 2003, 10:17
Ort: Eisbär

Inlägg av Eisbär » 26 maj 2003, 13:18

(Stridspitt) (((Stridis)) :D TÄNK!!!!!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Svenskt automatgevär, Ljungmann AG 42 & 42B

Inlägg av varjag » 26 maj 2003, 13:34

Larsson - du skrev att Ljungmann-geväret daterades fraan 1928? Jag trodde att en Ing. Eklund vid Ljungmanns Verkstader i Malmo/Limhamn konstruerade detta gevar i all hast omkring 1940? Han hade enligt uppgifter jag fått - tillgaang till ett par ryska Tokarev m/38 och m/40 som kom fraan Finland och - forutom gedigen erfarenhet av skjutvapen - lite att 'gaa paa' innan han evaluerade de ryska vapnen.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Re: Svenskt automatgevär, Ljungmann AG 42 & 42B

Inlägg av Olof Larsson » 26 maj 2003, 14:15

varjag skrev:Larsson - du skrev att Ljungmann-geväret daterades fraan 1928? Jag trodde att en Ing. Eklund vid Ljungmanns Verkstader i Malmo/Limhamn konstruerade detta gevar i all hast omkring 1940? Han hade enligt uppgifter jag fått - tillgaang till ett par ryska Tokarev m/38 och m/40 som kom fraan Finland och - forutom gedigen erfarenhet av skjutvapen - lite att 'gaa paa' innan han evaluerade de ryska vapnen.
Minnet svek mig. Det var visst 1929. Pinsamt.
Mer info finns på Mats' Weapons Page

Grundkonstruktionen ska ha konstruerats i Eskilstuna (CG gevärsfaktori?) 1929
och ha utvecklats till sin m/42-form av Erik Eklund på Ljungman Pump AB i Malmö.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 maj 2003, 15:27

Wreezigs fundering på att soldater tänker på offret är bra. Det gör de, vilken psykologiskt mekanism det än är.

Tidigare har man ju slgits fast att de allra flesta kulor från vanliga plattfötter missar. Träffarna kommer i allmänhet från ett fåtal särskilt duktiga skyttar.

Hörde häromveckan på nåt Discovery program, att man har nyligen gjort en noggran analys av amerikanska stormingen av , säg det, nån av de japansk-besatta öarna i Stilla havet.

De kunde slå fast att väldigt många infanterister såg med avsikt till att missa, en del sköt med flit åt helt fel håll.

Analysen lärde jänkarna att bl.a. ändra på övningsmåltavlorna, från de vanliga cirkelformade till människo-silhuetter, så att soldaterna skulle tränas in i ryggmärgen att sikta och skjuta mot människor.

först då förbättrades plattfötternas fältmässiga skjutresultaten i hög grad.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 maj 2003, 15:46

Tyskarna hade en hel industri för tillverkning av kolvhanterade gevär på plats - att dra igång en helt ny industri för masstillverkning av halvautomatiska gevär var inget som prioriterades - Amerikanerna lyckades ju trots sin enorma industriella kapacitet inte förse alla sina trupper med halvautomatiska gevär förrän långt in på 1943 - och då ställde Amerikanerna upp betydligt färre soldater än tyskarna, med en större andel i flottan och flyget (där behovet av halvautomatiska vapen är mindre).

Skriv svar