Sturmgevehr m44

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 12 maj 2003, 18:52

M_S skrev:synd ?......bra att ett sådant vapen kom in sent i kriget!
frågan är om det hade hjälpt tyskarna alla vet ju med en AK så går det åt en himla massa kullor.. nä Karabiner K 98 och MP 40 funkade bra

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 12 maj 2003, 18:56

Luno skrev:
M_S skrev:synd ?......bra att ett sådant vapen kom in sent i kriget!
frågan är om det hade hjälpt tyskarna alla vet ju med en AK så går det åt en himla massa kullor.. nä Karabiner K 98 och MP 40 funkade bra

Synd för tyskarna.

Hade dom haft den i början av kriget så kanske man hade förlängt kriget, men att det var ett avgörande vapen för att vinna kriget det var det inte.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 12 maj 2003, 19:02

Mille1 skrev:
Luno skrev:
M_S skrev:synd ?......bra att ett sådant vapen kom in sent i kriget!
frågan är om det hade hjälpt tyskarna alla vet ju med en AK så går det åt en himla massa kullor.. nä Karabiner K 98 och MP 40 funkade bra

Synd för tyskarna.

Hade dom haft den i början av kriget så kanske man hade förlängt kriget, men att det var ett avgörande vapen för att vinna kriget det var det inte.

Om tyskarna hade haft Sturmgewehr i början av kriget så hade det tagit ca 2 månader innan dom allierade hade haft en fungerande kopia..
så därför tror jag ej det hade förlängt kriget
Det hade mycket väll kunnat förkorta kriget… för det skulle gå åt enorma kvantiteter kullor
För tyskarna halva Europa hade varit täckt med tomhylsor efter kriget 

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 12 maj 2003, 19:11

Luno skrev:
Mille1 skrev:
Luno skrev:
M_S skrev:synd ?......bra att ett sådant vapen kom in sent i kriget!
frågan är om det hade hjälpt tyskarna alla vet ju med en AK så går det åt en himla massa kullor.. nä Karabiner K 98 och MP 40 funkade bra

Synd för tyskarna.

Hade dom haft den i början av kriget så kanske man hade förlängt kriget, men att det var ett avgörande vapen för att vinna kriget det var det inte.

Om tyskarna hade haft Sturmgewehr i början av kriget så hade det tagit ca 2 månader innan dom allierade hade haft en fungerande kopia..
så därför tror jag ej det hade förlängt kriget
Det hade mycket väll kunnat förkorta kriget… för det skulle gå åt enorma kvantiteter kullor
För tyskarna halva Europa hade varit täckt med tomhylsor efter kriget 
Det hade nog tagit längre tid än så för dom allierade att fram en kopia.

Om det skulle ta 2 månader att få fram en kopia av STG44. varför fick inte de allierade fram V1 och V2?

Det hade nog snarare förlängt kriget i så fall än att förkorta det. Men vem vet!?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 12 maj 2003, 19:20

Mille1 skrev:
Luno skrev:
Mille1 skrev:
Luno skrev: frågan är om det hade hjälpt tyskarna alla vet ju med en AK så går det åt en himla massa kullor.. nä Karabiner K 98 och MP 40 funkade bra

Synd för tyskarna.

Hade dom haft den i början av kriget så kanske man hade förlängt kriget, men att det var ett avgörande vapen för att vinna kriget det var det inte.

Om tyskarna hade haft Sturmgewehr i början av kriget så hade det tagit ca 2 månader innan dom allierade hade haft en fungerande kopia..
så därför tror jag ej det hade förlängt kriget
Det hade mycket väll kunnat förkorta kriget… för det skulle gå åt enorma kvantiteter kullor
För tyskarna halva Europa hade varit täckt med tomhylsor efter kriget 
Det hade nog tagit längre tid än så för dom allierade att fram en kopia.

Om det skulle ta 2 månader att få fram en kopia av STG44. varför fick inte de allierade fram V1 och V2?

Det hade nog snarare förlängt kriget i så fall än att förkorta det. Men vem vet!?

pågrund av att dom var tvungna att agera på nått sånt . en tysk arme utrustad med Sturmgewehr är nog mycket mer skrämmande en några enstaka V1 och V2 missiler som damp ner.. och så hade dom allierade ingen nytta av V2 vid den tiden pga dom kunde bomba överallt i tyskland
men som du sa om det hade förlängt eller förkortat kriget är en annan fråga

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 12 maj 2003, 19:29

Att västmakterna inte tog fram kopior av V1 och V2 under kriget kan bero på två saker:

-När en V1:a eller V2:a slagit ner eller blivit nedskjuten så finns det inte
så mycket kvar att kopiera.
-V1 och V2 var så gott som värdelösa vapensystem med högt pris och katastrofal
precision, särskillt sett till ljuset att de västallierade hade luftherravälde och kunde
flyga in mångdubbelt större bomblaster med sitt bombflyg.

Om Stg hade kommit tidigare så hade effekten varit försumbar.
Det som dödar i krig är inte handeldvapen,
utan indirekt eld, d.v.a. fältartilleri och granatkastare.

Om tyskarna hade låtit bli att utveckla sina jetflygplan, sina V-vapen,
ja alla sina "wunderwaffen" och istället gjort som västmakterna och utvecklat
zonrörsammunition, så hade effekten på slagfältet blivit mångdubbelt större.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 13 maj 2003, 01:46

Larsson skrev:Att västmakterna inte tog fram kopior av V1 och V2 under kriget kan bero på två saker:

-När en V1:a eller V2:a slagit ner eller blivit nedskjuten så finns det inte
så mycket kvar att kopiera.
-V1 och V2 var så gott som värdelösa vapensystem med högt pris och katastrofal
precision, särskillt sett till ljuset att de västallierade hade luftherravälde och kunde
flyga in mångdubbelt större bomblaster med sitt bombflyg.

Om Stg hade kommit tidigare så hade effekten varit försumbar.
Det som dödar i krig är inte handeldvapen,
utan indirekt eld, d.v.a. fältartilleri och granatkastare.

Om tyskarna hade låtit bli att utveckla sina jetflygplan, sina V-vapen,
ja alla sina "wunderwaffen" och istället gjort som västmakterna och utvecklat
zonrörsammunition, så hade effekten på slagfältet blivit mångdubbelt större.

Vid den tidpunkten dom kom in i kriget så var allting redan avgjort. Direkt efter kriget så slogs nästan det allierade för att få tillgång till tyskland vetenskapsmän.

Men var har du sedan dina år sedan. Allt det där har vi idag fast i modernare form. Det som snarare har gått tillbaka är just fältartelleri och granatkastare. He He :P

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Volksturm och Sturmgewehr

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 12:56

[quote="Thomas Johansson"]Volkstrumenheter? Det hade jag inte en aning om faktiskt, vad tror du det kan bero på? När jag tänker Volkstrum tänker jag på 15 åringar och 65 åringar med gamla mausergevär och motsvarande, konstigt att dessa enheter fick dåtidens mest avancerade automatgevär. Du sitter inte och trycker på en intressant länk kanske?[/quote]


Jag betvivlar att folkstormen - som sattes in sent i kriget - verkligen fick detta automatvapen. Det fanns ett särskilt Volksturmgewehr, tillverkat för ändamålet, men det var ett mycket enkelt repetervapen. Nästan i samma kvalitetsklass som de speciella volkstormkängorna - som hade träbotten.
Om jag är rätt informerad är det tyska Sturmgewehr 44 förlagan till vad som idag är det svenska hemvärnets huvudbeväpning - nämligen AK4. Efter kriget vidareutvecklades typen i Spanien varpå Hoeckler & Koch tog upp produktionen för den västtyska förbundsrepublikens behov. I Bundeswehr hette typen Gewehr 3.
Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Volksturm och Sturmgewehr

Inlägg av MD650 » 13 maj 2003, 13:03

hans lindquist skrev:

Jag betvivlar att folkstormen - som sattes in sent i kriget - verkligen fick detta automatvapen. Det fanns ett särskilt Volksturmgewehr, tillverkat för ändamålet, men det var ett mycket enkelt repetervapen. Nästan i samma kvalitetsklass som de speciella volkstormkängorna - som hade träbotten.
Om jag är rätt informerad är det tyska Sturmgewehr 44 förlagan till vad som idag är det svenska hemvärnets huvudbeväpning - nämligen AK4. Efter kriget vidareutvecklades typen i Spanien varpå Hoeckler & Koch tog upp produktionen för den västtyska förbundsrepublikens behov. I Bundeswehr hette typen Gewehr 3.
Rätta mig om jag har fel.
Det är snarare så att STG 44 är föregångaren till AK 47 ---- israelernas Galil --- finnarnas Valmet.
Vår egen Ak 5 ( i grunden den belgiska FNC) är mer släkt med Stg 44 än Ak 4.

:)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Re: Volksturm och Sturmgewehr

Inlägg av Luno » 13 maj 2003, 13:07

hans lindquist skrev:
Thomas Johansson skrev:Volkstrumenheter? Det hade jag inte en aning om faktiskt, vad tror du det kan bero på? När jag tänker Volkstrum tänker jag på 15 åringar och 65 åringar med gamla mausergevär och motsvarande, konstigt att dessa enheter fick dåtidens mest avancerade automatgevär. Du sitter inte och trycker på en intressant länk kanske?

Jag betvivlar att folkstormen - som sattes in sent i kriget - verkligen fick detta automatvapen. Det fanns ett särskilt Volksturmgewehr, tillverkat för ändamålet, men det var ett mycket enkelt repetervapen. Nästan i samma kvalitetsklass som de speciella volkstormkängorna - som hade träbotten.
Om jag är rätt informerad är det tyska Sturmgewehr 44 förlagan till vad som idag är det svenska hemvärnets huvudbeväpning - nämligen AK4. Efter kriget vidareutvecklades typen i Spanien varpå Hoeckler & Koch tog upp produktionen för den västtyska förbundsrepublikens behov. I Bundeswehr hette typen Gewehr 3.
Rätta mig om jag har fel.

I folkstormen fanns enstaka Sturmgewehr 44 men det kan inte ha varit många det vapnet var ovanligt inom alla vapenslag.
folkstormen fick dom vapen man hade i lager och det var en himla massa olika gevär från alla länder som tyskarna hade varit i krig med
så ni kan ju tänka er vilken otroliga problem det var med ammunition till alla vapen ner en pluton kunde ha fem olika gevär
Sturmgewehr 44 och AK4 har ju samma vapen system men det har ju alla automatvapen , men Sturmgewehr var långt ifrån det första
vapnet av AK typ..

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 13 maj 2003, 13:28

Som jag redan har sagt åsyftade jag volksgrenadjärdivisionerna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 13 maj 2003, 13:57

G3:an kan sägas vara skalet av Stg44:an,
kombinerat med innanmätet från Volkgewehr.

AK-47 som använder sig av en patron från 1943 och
använder sig av principen gas/vridlås har endast
grundformen gemensam med
Stg44 som använder sig av principen gas/vipplås
Innanmätet på AK-47 har mer gemensamt med Garand.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 13 maj 2003, 14:02

Larsson skrev:G3:an kan sägas vara skalet av Stg44:an,
kombinerat med innanmätet från Volkgewehr.

AK-47 som använder sig av en patron från 1943 och
använder sig av principen gas/vridlås har endast
grundformen gemensam med
Stg44 som använder sig av principen gas/vipplås
Innanmätet på AK-47 har mer gemensamt med Garand.
men principen med en gaskammare/gascylinder och en pistong är så gott som samma på alla automatkarbiner så finns det andra tekniska lösningar runt vapnen. men principen är samma i en Stg44 som i en AK5 eller AK47 även många KSP har samma teknik typ KSP 58 mm mm

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 13 maj 2003, 14:26

Jo gasuttag är nästan allenarådande på moderna AK och Ksp.
Det är nog bara G3-familjen, MG-3 och M2-ksp:n som inte har gasuttag.

Vad jag avsåg här var hur slutstycket låser fast i pipan
eller lådan och där är vridlås idag dominanten.
Mig veterligen används inte vipplås alls idag.
FN-MAG har sin egen lilla lösning på låsning som
härstammar från Browning BAR från 1918.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 13 maj 2003, 14:43

Larsson ja du har så rätt när det gäller G3 familjen som har gått sin egen väg :D
men när man bygger ett automatkarbin i dagsläge så bygger men alltid vapnet runt gaskammare/gascylinder och en pistong precis på samma vis som Sturmgewehr 44
finns några andra metoder men ingen som funkar lika bra som gas systemet
Fast det nya är ju att man sköter avfyringen elektriskt istället för mekaniskt *men det är lite OFFTOPIC*

Skriv svar