Schweres MG-42

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Schweres MG-42

Inlägg av Svea » 30 april 2003, 18:21

Kan inte begripa vitsen med att montera en MG-42:a i en "skjutstol". Man skjuter statiskt i en exakt riktning.
För att ändra riktning på elden måste man justera MG:n med små rattar.

Är det någon som har en vettig förklaring till varför man gjorde så.

Vad jag vet så har gjorde ingen annan något liknande.

/Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 april 2003, 18:50

Vad jag vet medgav trebenslavetten att man med rekylkraften under eldgivning kunde rikta vapnet även i sidled utan att skruva på rattar.

/Johan

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 30 april 2003, 18:57

Det kan väl aldrig vara så att man måste avbryta eldgivningen för att "ställa om" skjutriktningen? Hur skulle det se ut i ett skarpt läge? Tror nog att Johan har rätt i sina aningar, det måste gå att rikta om vapnet under eldgivning.
Skickar med en bild på en MG42a på trefotslavett så får ni döma själva.
BildMagnus

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 30 april 2003, 19:29

Jag tror att det var så att MG:n gick att röra fritt i sidled men fick justeras med en "ratt/skruv" (syns nere till vänster på stativet) i höjdled.

Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Inlägg av Svea » 30 april 2003, 19:54

Daniel skrev:Jag tror att det var så att MG:n gick att röra fritt i sidled men fick justeras med en "ratt/skruv" (syns nere till vänster på stativet) i höjdled.
Ok, säg att det går att justera den i sidled. Men att behöva justera den i höjdled med rattar verkar helt kass. I synnerhet då man kanske är tvungen att snabbt ändra skjutrikning.

Vad jag inte fattar är vad som är vitsen med denna typ av annordning. Att ha den på lavett, visst, men denna verkar inte riktigt genomtänkt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 april 2003, 20:00

Vad som är meningen? Högre träffsäkerhet.

Det är inte heller så att det var skyttegrupperna som använde trebenslavetten utan snarare MG-kompanierna som mer inriktade sig på fasta eldpositioner. Att därför behöva rikta i höjdled eller snabbt kunna ändra läge var väl inte så aktuellt. Man satte upp lavetten för att kunna skjuta mot det område som var aktuellt med högre träffsäkerhet än med tvåbenslavett eller ingen lavett.

/Johan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 30 april 2003, 20:40

Jag kanske yrar här, men en MG42 utan lavett räknas väl som en lätt MG. Med lavett medium MG och med denna lavett tung MG. Så någon fördel borde det väl vara....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2003, 01:08

Det finns ett tillfälle då det är bra med "rattar" och det är då man skjuter s.k. fast eld t.ex. under mörker.


:)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 1 maj 2003, 03:21

Tämk er att ryssen kommer. ni ser han komma.... istället för att inväta att han koomer nära, så kan ni börja eld givningen på ca: 800m avstånd o träffa, klart man har lkavett på det avståndeet, då behövs inte så häftiga rörelser! Om jag ska va rikigt ärlig så vet jag inte äkert, men jag tror jag har en mycker kvalificerad gissning!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 maj 2003, 06:17

Alla tunga ksp hade val laasningsanordningar for s.k. fast eld och var avsedda for storningseld i fasta riktningar, saa att, t.ex. vid eget anfall - truppen inte skall traska in i den egna elden vars skjutfalt forklaras fore insatsen. Nar det galler att snabbt byta maal vid t.ex. forsvarsstrid - anvandes inte laasningsmekanismerna. Skillnaden mellan 'lätt' och 'tung' ksp har inget att gora med kalibern utan med lavettaget.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2003, 08:32

varjag skrev: Skillnaden mellan 'lätt' och 'tung' ksp har inget att gora med kalibern utan med lavettaget.

Inte då men nu är det kalibern som avgör....och gränsen går vid 12.7 mm


:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 maj 2003, 13:23

Eftersom ksp-kalibrar mellan .30 och .50 for infanteribruk, ar nastan obefintliga saa har du sakert helt ratt. Skillnaden mellan en MG 42's c:a 12 kilo och en .50 Cal M2 paa 38 kilo eller saa gor det oerhort enkelt for den enskilde soldaten som skall handskas med fanskapet att skilja paa en 'latt och en tung kulspruta'.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 17:18

Vill man se en MG42a på trefotslavett in action så se den kassa filmen The Bunker , filmens enda fördelar är vapnen och är man WW2-vapen fetichist så är den värd att se.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 1 maj 2003, 18:28

wreezig skrev:Vill man se en MG42a på trefotslavett in action så se den kassa filmen The Bunker , filmens enda fördelar är vapnen och är man WW2-vapen fetichist så är den värd att se.
..eller man kan besøke en norsk avdeling oppsatt med utstyret (MG-3). :-)

Forberedte forsvarsstillinger er bruksområde for lavetten, hvor man kan lage en ildplan på forhånd og utpeke områder hvor man trenger raserende ild. For spesielt utsatte og defilerende soner kan man gjerne montere flere slik at man har muligheter for kryssild og gjensidig beskyttelse. Dagens operasjonskonsept og utstyrsutvikling har nok løpt litt fra lavetten, i og med at forberedte forsvarsstillinger er mer sjeldent enn tidligere, og man dessuten har visuelle hjelpemidler om natten.

Lavetten øker både rekkevidde og presisjon, og er god å ha når man vil kunne bestryke et område uten å ha full sikt, f. eks. om natten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 maj 2003, 12:51

Bravo - Frodeh, du forklarade det battre an jag orkade med - hoppas forumet oxaa fattar galoppen.

Skriv svar