Skillnad på Hum-V och hummer?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: HMMWV

Inlägg av Per Andersson » 19 april 2003, 17:19

Hans Engström skrev: Bredden medför också att man relativt lätt kan montera TOW eller tksp/grsp kombon på den.
TOW och tksp verkar kunna monteras lite varsomhelst. Willys Jeep har försetts med M2 tksp, och efterföljaren (M 151 MUTT?) har beväpnats med TOW.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 19 april 2003, 18:17

Jag har personligen ingen erfarenhet av Sprintern, men av det jag hört så är det
bland det sämsta som kronan lagt pengar på.

När det gäller framkommlighet så är det bara helikoptrar och soldater till fots
som tar sig fram i alla terräng.
Därefter kommer bandfordon, därefter ingenting,
därefter "min gamla farmor" och sist kommer hjulfordon.

Är det framkommlighet och förmåga att bära vapen som det gäller, så ska vi inte ha hjulfordon
utan snarare något liknande Hägglunds bandvagn BvS10.

Lite om olika hjulfordon i huvudsak från SoldF.com:

Sprinter
Mer Sprinter
Ersättare till Tgb 11/13
Mamba
Okapi
Land Rover i US Army
Land Rover i svenska krigsmakten
HMMWV
Mera Mamba

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 20 april 2003, 01:22

Larsson skrev:Jag har personligen ingen erfarenhet av Sprintern, men av det jag hört så är det
bland det sämsta som kronan lagt pengar på.
Vafan? En minibuss?
Har en elak jätte käkat upp alla Tgb 13?

Den treaxliga 13-bilen borde ha ungefär samma lastförmåga, bättre framkomlighet i teränglådan, och vara finansielt avskriven sedan 1980 ungefär.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 20 april 2003, 01:40

Att den är en minibuss är det lilla problemet.
Man har valt en kass minibuss i sin sämsta möjliga konfiguration och därefter byggt om dem
på ett sätt som antagligen gör dem än sämre.

Fordonet torde kunna aspirera på att vara världens sämsta fordon i militär tjänst.

Följande egenheter har noterats på elsystemet:

-Man kan växla bilen mha kupebelysningen...
-Man kan stänga av motorn mha sidobelysningen...
-När man slår av tändningen så måste man vänta 30sek innan man stänger av huvudströmbrytaren,
annars pajar datorn som styr växellådan.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 20 april 2003, 02:26

Så vem har käkat upp alla 13-bilarna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 april 2003, 08:13

Per Andersson skrev:Så vem har käkat upp alla 13-bilarna?
Dom finns fortfarande kvar men håller på att fasas ut så sakteliga.

Har själv inte någon erfarenhet av Sprintern men instämmer med Larsson att det är många problem med den.

Kravspecen var ställd att fordonet skulle kunna ta en skgrp vilket innebar att det var bara sprintern som uppfyllde det kravet.
Sedan går det ett rykte att han som handlade ärendet började åka omkring i en flodig Merca efter uppköpet....

:)

Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Inlägg av Svea » 20 april 2003, 19:28

MD650 skrev:Måste instämma: Framkonligheten på Hummern är avsevärt sämre än våra tgb 11-13 bilar.

:)
Vad grundar du ditt påstående att Hummern har dålig framkomlighet på ?

Vad är det en 11-bil klarar avsevärt bättre än en Hummer?

/Magnus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 april 2003, 23:00

Svea skrev:
MD650 skrev:Måste instämma: Framkonligheten på Hummern är avsevärt sämre än våra tgb 11-13 bilar.

:)
Vad grundar du ditt påstående att Hummern har dålig framkomlighet på ?

Vad är det en 11-bil klarar avsevärt bättre än en Hummer?

/Magnus
Dels på de försök som genomfördes vid dåvarande InfSS under mitten av 90-talet där man sökte en ersättare till 11/13-bilar.
Dels är det en bekant som träffade på Hummers i Makedonien och han ansåg dessa ha avsevärt sämre framkomlighet än våra 11/12-bilar.


:)

Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Inlägg av Svea » 21 april 2003, 22:47

Jag tror knappast Hummern föll på sin framkomlighetsförmåga, snarare var det ekonomiska skäl till att inte anskaffa Hummern. Dyr i inköp och dyr i drift.

Att man har anskaffat SPRINTERN visar också vilka virrhjärnor som testar och bestämmer vad som skall köpas in.

Nä du, Hummern är en superbil.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 22 april 2003, 01:04

Nå, tillbaka till frågan Humvee eller Hummer?

Humvee = USMC-slang, Hummer = arméslang.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 april 2003, 09:35

Svea skrev:Jag tror knappast Hummern föll på sin framkomlighetsförmåga, snarare var det ekonomiska skäl till att inte anskaffa Hummern. Dyr i inköp och dyr i drift.

Att man har anskaffat SPRINTERN visar också vilka virrhjärnor som testar och bestämmer vad som skall köpas in.

Nä du, Hummern är en superbil.
Tyvär kan jag inte källhänvisa mer än det jag läst tidigare och dessa källor sa att Hummern har för dålig framkomlighet i svenska förhållanden.

I andra förhållanden är den säkert bra.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Re: HMMWV

Inlägg av Hans Engström » 22 april 2003, 21:14

Per Andersson skrev:TOW och tksp verkar kunna monteras lite varsomhelst. Willys Jeep har försetts med M2 tksp, och efterföljaren (M 151 MUTT?) har beväpnats med TOW.
Jovisst, men sällan med bibehållen transport kapacitet. Hummern kan man faktist slotta in ett litet torn i.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 22 april 2003, 21:20

Re: Lvrb på Land Rover. Det finns en berömd bild från Bofors av RBS70 som skjuts från flaket på en Land Rover som brukar cirkulera runt (svensk reggad Landie och allt) men samma problem igen, då är vapensystemet allt som finns, ingen trupp, ingen lastkapacitet.
Per Andersson skrev:Så vem har käkat upp alla 13-bilarna?
Jätten Rost och Jätten värnpliktiga förare.

Skämt åsido så har dom använts hårt i alla år och faller successivt för åldersstrecket. Sista 20bilarna t.ex beräknas utgå 2008. Man kan ju hoppas på ngt tgb liknande men jag tror det icke. Verkar ju knappast finnas pengar till SEP.

Hungrig
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 april 2003, 23:16
Ort: Ännu ett taget anfallsmål

Testerna

Inlägg av Hungrig » 29 april 2003, 23:27

Enligt de tester jag hört "snackas om" så är Hummern bred, väldigt bred. Det gör att när träden börjar stå lika tätt som i en normalsvensk skog så är det stor risk att bilen inte kommer emellan träden. Vem vill ha en tgb som är bunden till vägar? (som en patgb203) Våra svenska grusvägar (som vi ju faktiskt övar mest på) är även de för smala för bilen. Nej inte så smala att de inte kommer fram, men så smala att två bilar inte kan mötas.

Epsilon
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2003, 21:36
Ort: kristianstad

Inlägg av Epsilon » 6 maj 2003, 21:39

Till hummer vs landrover-delen här. =) Kan en landrover ta 5 amraam missiler på flaket? =D

Skriv svar