Skillnad på Hum-V och hummer?
- Shanghai_dragon
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 26 september 2002, 10:15
- Ort: STHLM
Skillnad på Hum-V och hummer?
Vad är det för skillnad på en HumV och en hummer?
Tack på förhand
Tack på förhand
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Den används av en hel uppsjö av lättlurade* länder.
De används av bl.a. tyska KSK i Afganistan.
Jag tror dock inte att britterna använder dem.
Britterna, som i det här fallet är listigare* än sina transatlantiska kollegor använder sig av Land Rovers
(Pinkies & Dinkies, d.v.s. lång resp. kort hjulbas av ökenversionen).
(*) Enligt min högst objektiva uppfattning
Avslutningsvis så visar här en av de brittiska soldaterna vad han tycker om Land Rover:
De används av bl.a. tyska KSK i Afganistan.
Jag tror dock inte att britterna använder dem.
Britterna, som i det här fallet är listigare* än sina transatlantiska kollegor använder sig av Land Rovers
(Pinkies & Dinkies, d.v.s. lång resp. kort hjulbas av ökenversionen).
(*) Enligt min högst objektiva uppfattning
Avslutningsvis så visar här en av de brittiska soldaterna vad han tycker om Land Rover:
- Bilagor
-
- Tummen upp.jpg (21.6 KiB) Visad 4205 gånger
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
USA hade vunnit kriget 1991 även om de skulle ha bytt ut sina HMMVW mot Volvo Duett.
Terrängbilar vinner inga krig.
Deras uppgift är att transportera saker mellan A och B, vilket HMMVW visserligen gör bra,
men det finns fordon som kan göra det lika bra eller bättre och detta ofta till ett lägre pris.
Jag anser att det finns bättre sätt att använda pengar än att köpa en på tok för bred,
på tok för bränsletörstig och på tok för dyr bil.
T.ex. Land Rover, sydafrikanska Mamba eller vanlige Toyota-jeepar kan lösa
många av de uppgifter som HMMVW gör i US Army och detta till ett lägre pris.
Terrängbilar vinner inga krig.
Deras uppgift är att transportera saker mellan A och B, vilket HMMVW visserligen gör bra,
men det finns fordon som kan göra det lika bra eller bättre och detta ofta till ett lägre pris.
Jag anser att det finns bättre sätt att använda pengar än att köpa en på tok för bred,
på tok för bränsletörstig och på tok för dyr bil.
T.ex. Land Rover, sydafrikanska Mamba eller vanlige Toyota-jeepar kan lösa
många av de uppgifter som HMMVW gör i US Army och detta till ett lägre pris.
- Hans Engström
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
- Ort: Stockholm, Europa
HMMWV
Instämmer i att den inte är särskilt bra. HAr dock vissa fördelar gentemot exempelvis Land Rovern.
Den tar bepansring bättre. Bepansrade Land Rover varianter som t.ex Hotspur Sandringham eller den Turkiska motsvarigheten har, 6-hjulsdriften till trots, mycket begränsad framkomlighet.
Bredden medför också att man relativt lätt kan montera TOW eller tksp/grsp kombon på den.
Mest nöjda verkar Schweizarna vara som lät MOWAG bygga den på licens (kraftigt modifierad) som Eagle spanings/elednings fordon.
Den tar bepansring bättre. Bepansrade Land Rover varianter som t.ex Hotspur Sandringham eller den Turkiska motsvarigheten har, 6-hjulsdriften till trots, mycket begränsad framkomlighet.
Bredden medför också att man relativt lätt kan montera TOW eller tksp/grsp kombon på den.
Mest nöjda verkar Schweizarna vara som lät MOWAG bygga den på licens (kraftigt modifierad) som Eagle spanings/elednings fordon.
Grejen med den är ju att den kan användas till många grejer... T.ex. Hade en Land Rover klarat av att ha ett helt "luftsvärnsrobotbatteri" på flaket? Det är kanske just allsidighet som USA gillar?
*Kan ta tunglast.
*Kan släppas med fallskärm.
*Kan ta sig över stora hinder.
*Kan bada.
*Tar sig fram i all terräng.
Nu är jag ju inte så jätte insatt, men kan andra bilar detta?
*Kan ta tunglast.
*Kan släppas med fallskärm.
*Kan ta sig över stora hinder.
*Kan bada.
*Tar sig fram i all terräng.
Nu är jag ju inte så jätte insatt, men kan andra bilar detta?
Jag har sett en brittisk landrover med ett lvrb-batteri på "flaket". Tror det var Starstreak-batteri eller motsvarande. Verkade fungera alldeles utmärkt.
Är det någon mer än jag som har stiftat bekantskap med pltgb 5 (tror jag den heter), eller MB Sprint? Kanske världens sämsta fordon i terräng. Kostar en halv mille och tar sig fram sämre än praktiskt taget vad som helst, har en markfrigång som en personbil, har en alldeles för hög tyngdpunkt och har ett datoriserat styrssystem som är lika fältmässigt som vilken desk-top dator som helst. Detta eminenta fordon har FM köpt in, och skickat till oss i Utlandsstyrkan i bla Kosovo och Afghanistan.
Varför inte köpa Landrovers eller någonting?
Hummern löser åtminstone uppgiften.
Är det någon mer än jag som har stiftat bekantskap med pltgb 5 (tror jag den heter), eller MB Sprint? Kanske världens sämsta fordon i terräng. Kostar en halv mille och tar sig fram sämre än praktiskt taget vad som helst, har en markfrigång som en personbil, har en alldeles för hög tyngdpunkt och har ett datoriserat styrssystem som är lika fältmässigt som vilken desk-top dator som helst. Detta eminenta fordon har FM köpt in, och skickat till oss i Utlandsstyrkan i bla Kosovo och Afghanistan.
Varför inte köpa Landrovers eller någonting?
Hummern löser åtminstone uppgiften.