IRAK: heat-seeking weaponry?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 april 2003, 14:20

Jänkarna genomförde tester för att införa en ny 7.62-ksp till Abrams och Bradley 1974.
De provade M60E2, M219 (amerikansk konstruktion), MG3, AAT NF1 (franskt vapen),
C1 (kanadensisk version av Browning M1919A4), PKM och FN MAG 58.

Vid slutmomenten fanns bara M60E, M219 och FN MAG 58 kvar.

Vid tillförlitlighetstest var FN MAG 58 den enda av de tre som klarade av kraven på 850* resp. 2675** skott mellan eldavbrott.
FN MAG klarade dessutom av "drömmålet" på 1750 resp. 5500 skott mellan eldavbrott.

Felen med M60:n är ungefär som följer:

-Undermålig tillförlitlighet (mekanismen är utvecklad ur FG42).
-P.g.a. att bandmatningen sitter så långt bak är det svårt att använda kasset till vapnet.
-Onödigt svårt att genomföra pipbyte, då benstödet och hela gascylindern sitter fast i pipan.
Detta gör att skytten måste använda den ena handen till att hålla upp vapnet, medans den andra handen tar bort pipa med benstöd och gascylinder.
Det innebär vidare att skytten bär med sig två stycken benstöd och två stycken gascylindrar, vilket ju självfallet är onödigt.
Det är ungefär som om man vid byte från sommar- till vinterdäck skulle vara tvungen att även byta hjulupphängningar.

Fabrique Nationale Mitrailleuses D'Appui General 58

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 24 april 2003, 01:30

M 240 G har varit Marinkårens standardkulspruta sedan åtminstone fem år. Kan inte säga att jag blev ledsen över att träffa på 58:an i ny tappning här i Amerika! :) Dock tror jag att man gjort en del små ändringar här, vad vet jag inte exakt, och jag tror att den amerikanska varianten är marginellt lättare än den svenska.

Angående AT4 så är den väldigt vanlig i Marinkåren, samma som i Sverige förutom att man av ngn anledning tagit bort främre handgreppet, det för vänster hand, ganska dumt! Om det finns en större tyngre version också vet jag inte, men för länge sedan fanns det något som kallades M66 LAW tror jag, ungefär som Miniman i Sverige, eller?

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 24 april 2003, 02:21

Fritt ur minnet:

M66 var med vid prov inom FM i Sverige, den befanns vara alltför dyr då man var tvungen att använda dyra fullbumpor som utbildningsammo. Miniman antogs i stället, dels för att den var billigare i drift, men också för att man ville ha tillverkningen på hemmaplan.

Hur Miniman var som vapen vet jag ingenting om - jag är utbildad på Pskott 86. Dock vet jag att en av förbättringarna som kom i och med 86:an var att siktet byttes ut mot ett mer "lättfattligt" sikte samt att kalibern ökades till 84 mm.
/S

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 april 2003, 07:07

Svempa skrev: Hur Miniman var som vapen vet jag ingenting om - jag är utbildad på Pskott 86. Dock vet jag att en av förbättringarna som kom i och med 86:an var att siktet byttes ut mot ett mer "lättfattligt" sikte samt att kalibern ökades till 84 mm.
/S
Hade förmånen att bli utbildad på pskott m/68.

Stämmer precis det du säger, främre siktet var något invecklat men gick att använda. Tyvärr var alla 9 mm övnvapen helt värdelösa. För att träffa kunde man ibland vara tvungen att rikta 2m åt sidan och 1 m upp för att träffa.
Annars var det ganska lätt och smidigt. Tyvärr fanns det inga eldmarkeringsvapen utan endast ett plaströr som man inte kunde ladda på nåt sätt.... (förutom med knallskott som las i röret....)



:)

Skriv svar