Nu har de gjort det igen!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Nu har de gjort det igen!

Inlägg av Don Ezy » 31 mars 2003, 12:16

Återigen har en amerikansk A10:a attackerat brittiska fordon. 1991 dödades nio britter när amerikanskt flyg attackerade.

"They said the US pilot apparently failed to recognise that their tanks were a British make, with special coalition identification aids and even a large Union flag on another machine in the five-vehicle convoy."

"Lance Corporal Gerrard said: "All this kit has been provided by the Americans. They've said if you put this kit on you won't get shot.

We can identify a friendly vehicle from 1,500 metres [4,921 ft].

You've got an A-10 with advanced technology and he can't use a thermal sight to identify whether a tank is a friend or foe. It's ridiculous."

En A-10 attackerar ju dessutom från ganska låg höjd. Jag trodde att det bara var infanteriet som bestod av nötter. Vilka utbildar man egentligen till piloter?

"Trooper Finney, who was hit in the leg when the A-10 made its second attack, said all the British soldiers and their families joked about "friendly fire".

He said: "I got a letter off my dad the day before the attack and it said 'Be careful, come home soon and watch out for those damn Yanks'.

"Looks like he tempted fate a bit there."


Källa: BBC (http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2901515.stm)
Tu trembles, mon coeur?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 31 mars 2003, 14:40

Även i afghanistan attackera dom sina egna, verkar nästan som om dom lider störst förluster genom att dom attackerar sina egna än den skadan fienden gör!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 31 mars 2003, 15:06

....fast, sånt händer ju hela tiden i krig. Det är ju bara att nu har man en massa journalister i släptåg som rapporterar allt.

Vid invasionen av Sicilien under VK2 så sköt Amerikanskaflottan sönder och samman en hel luftlandsättnings styrka. Sin egen alltså!

Shit happens. Men jag undrar också om piloten får nått diciplinstraff av nått slag.

Sonderling

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 31 mars 2003, 15:45

Man kan ju alltid hoppas att dom (USAF) blir lite försiktigare med vad dom siktar på nu... :x
/S

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Inlägg av Don Ezy » 31 mars 2003, 21:21

Det som jag tycker är anmärkningsvärt i detta fall är förutom att kriget inleddes med friendly fire-incidenter som borde ha manat till ännu större försiktighet även att piloten flög så lågt och dessutom gjorde en andra attack på de väl märkta fordonen.

Jag hoppas att britterna ser till att piloten ställs inför krigsrätt. Amerikanarna verkar inte ta dessa händelser på allvar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 mars 2003, 21:25

Don Ezy skrev: Jag hoppas att britterna ser till att piloten ställs inför krigsrätt.
Amerikanarna verkar inte ta dessa händelser på allvar.
Den erfarenhet jag har av jänkarna så brukar dom ta mycket allvarligt på vådabeskjutningar. Tom under övningar så betraktas det väldigt allvarligt.
Förmodligen kommer piloten få det hett kring öronen.


:)

Sesub
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 oktober 2002, 17:27
Ort: Sandviken

Inlägg av Sesub » 31 mars 2003, 22:34

Kan bara instämma MD650, man får aldrig säga hostile i radion under övning, man skall alltid säga fake, oberoende hur självklart det är.

/Sesub
Senast redigerad av 1 Sesub, redigerad totalt 31 gånger.

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Inlägg av Don Ezy » 31 mars 2003, 22:56

Men hur i alla glödheta kan det då hända igen!

Det är en sak om stridsvagnar eller infanteri i stridens hetta och förvirring öppnar eld åt fel håll - och något helt annat när ett lågflygande och långsamt plan attackerar fordon, väl märkta och dessutom ej använda av Iraks arme. De måste väl ändå lärar sig olika modeller av pansarfordoni pilotutbildningen.
Tu trembles, mon coeur?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 mars 2003, 23:29

Långsamt och långsamt. På låg höjd så har en A-10-pilot bara några få sekunder på sig att bestämma sig för om målet är vi eller fi.
Detta på åtskilliga hundra meters håll med blotta ögonen, samtidigt som piloten flyger flygplanet.
Dessutom så har stridsvagnar en tendens att dra upp kopiösa mängder damm i öken, vilket knappast förenklar.
Det blir knappast svårare än så.

Låt mig ge ett exempel:

Bild

Identifiera vagnen i bakgrunden. Du har tre sekunder på dig. Om du och dina kollegor gissar rätt 99 ggr av 100 så är det ändå för dåligt.


Just detta är en av de främsta anledningarna till varför jag är tämligen negativt inställd till truppnära närunderstödsflyg.
Det rimliga vore att alla "fixed-wings" har generellt skjutförbud inom, låt oss säga 1 km från egna förband.

"Flygplan har en enastående förmåga att slå ut egna förband med högsta möjliga precision."

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 april 2003, 00:09

Principiellt tycker jag att det är närmast fånigt att åtala piloter eller andra för friendly fire-misstag. Krig är trots allt krig, även i denna mediafixerade värld där alla kan stämma alla.

Å andra sidan bör det ju finnas gränser för vad som är rimligt att göra som misstag, dvs när är det rimligt att missta egna fordon eller soldater för fiendens och när är det inte det?

Det värsta vore ju om försäkringsbolag eller anhöriga driver civilrättsliga mål om detta, antingen som vållande till annans död eller inkompetens inom tjänsten. Då har vi en lustig värld.

/Forsberg

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Inlägg av Don Ezy » 1 april 2003, 00:24

Jag förstår din poäng Larsson. Men till saken hör att ett av de fem fordonen hade en stor Union Jack samt att det fanns civila i omedelbar närhet till konvojen, som dessutom stod stilla, vad jag har förstått.

Enligt Expressen befann A10-planen dessutom i en zon där de inte skulle vara. Det kan kanske bero på en sambandsmiss.
Tu trembles, mon coeur?

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 1 april 2003, 01:15

Förutom flaggan har vi inte berört möjligheten att dessa fordon kan ha varit utrustade med någon form av IFF-utrustning - något som jag vet är standard på amerikanska vagnar sedan en Apache helikopter lyckades med konststycket att under ett och samma tillfälle skjuta ihjäl flest amerikaner under Gulfkriget (part 1).....

Problemet är gammalt - förlusterna är dock nya och lika djävla onödiga som alltid. Man lär nog tänka sig för både en och två gånger innan man ropar på hjälp från USAF.

/S

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 april 2003, 13:34

Det gäller fortfarande som en tysk luftvärnsofficer myntade under WWII... :

Luftwaffe kommer - britter och amerikaner tar skydd
RAF kommer - vi tar skydd
USAAF kommer - alla tar skydd!

:)

/Forsberg

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 april 2003, 18:01

Det verkar ju nästan som om piloten sköt på britterna med flit...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 april 2003, 18:11

Korsriddaren skrev:Det verkar ju nästan som om piloten sköt på britterna med flit...
Det tror jag nog är mindre troligt. Men det finns säkert såna som är mycket "trigger happy".

Hade med britter och göra nere Bosnien och vissa av dom var inte sena att tömma magasin på magasin när de fick tillfälle.

:)

Skriv svar