E-vapen?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 april 2002, 09:08

E-vapen?

Inlägg av Sunemaggs » 24 mars 2003, 10:35

As long ago as 1998, a Swedish newspaper reported that its country's military had bought and tested a Russian HPM bomb
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/2847029.stm
Vad är en HPM-Bomb? Vet någon nått om detta?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 mars 2003, 12:07

Torde det inte vara samma sak som en EMP-bomb? Elektromagnetisk puls som slår ut all elektronisk utrustning?

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 mars 2003, 17:09

e-handel?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 24 mars 2003, 20:43

Hehe, e ni trötta grabbar.... det står ju om man klicka på länken där vad det är. :D

Realeases high power microwave energy to knock out electronic systems

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 24 mars 2003, 20:45

Helt enkelt så e det micovågor som slår ut elektroniken......nån som vet om dom fått i ordning på den där tekniken ännu? Vet om att dom hade problem med att det inte bara slog ut elektronik utan även att microvågorna fick inälverna att börja koka?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 april 2003, 19:59

Effektiv som en neutronbomb med andra ord?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 april 2003, 20:15

Korsriddaren skrev:Effektiv som en neutronbomb med andra ord?
Ska fungera som en inverterad neutronbomb, dvs slå ut all elektronik.

:)

Agrippa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 januari 2003, 21:28

Inlägg av Agrippa » 12 april 2003, 20:36

HPM-Högeffekt Pulsad Mikrovåg / High Power Microwave.
Vapen typ som enkelt uttryckt fungerar som en radar med mycket större uteffekt.
Avsedd att störa eller förstöra elektronik. Vilken effekt som uppnås beror på hur hög elektrisk fältstyrka som kan uppnås vid målet samt målets skärmning.
Rent generellt relativt korta räckvidder, mindre än 1 km. Fördelen är att man kan störa/förstöra elektronik utan att döda människor.
Vapenen har funnits som prototyper under lång tid men har omgetts med hög sekretess. Prototyper användes av USA redan i gulfkriget 1991 samt i Kosovo 1999.
EMP är ett felaktigt uttryck. EMP står för elektromagnetisk puls och sådan finns det många typer av. Tex LEMP=EMP från blixten, NEMP=Nukkleär EMP dvs pulsen från en kärnvapenexplosion osv.
EN speciell typ av HPM vapen är avsedda för att användas som kravallvapen motmänniskor, orsakar smärta men skadar ej.
E ni me? :wink:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 12 april 2003, 21:07

Agrippa skrev:EMP är ett felaktigt uttryck.
Men är EMP-bomb felaktigt? Det är ju en beteckning som skulle passa på alla bomber som släpper iväg en EMP.

/Johan

Agrippa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 januari 2003, 21:28

Inlägg av Agrippa » 13 april 2003, 20:03

Fel och fel. EMP är en förkortning för Elektromagnetisk puls. Det säger mycket lite om vad det är för typ av bomb.
HPM däremot berättar vad det är för typ av puls (relativt smalbandig, kort våglängd, centimeter) (och indirekt hur komplext vapen det är och dess förmåga att verka mot en viss typ av mål)
Sen finns det andra typer av bomber som är avsedda för samma sak, det vill säga störa/förstöra elektronik men som avger en EMP av en annan typ. Jag tänker framförallt på NNEMP (Non Nuclear EMP) vilka avger en puls som istället är bredbandig och har en lång våglängd (storleksordningen 100 MHz, meter våglängd).
Lite slarvigt används på engelska beteckningen E-bomb för att täcka dessa typer (och tex high-power UWB).
Vapen/bomber av NNEMP typ är av en betydligt enklare konstruktion
:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 april 2003, 20:46

Jo, men massförstörelsevapen är inte heller så specificerat, så varför inte kunna säga EMP-vapen/EMP-bomb om allt som ger en EMP-effekt?

/Johan

Agrippa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 januari 2003, 21:28

Inlägg av Agrippa » 14 april 2003, 21:16

Ja, och varför inte kalla allt som kan skjuta för pistol? Jag menar automatkarbin, hagelgevär, revolver - alla skjuter ju ut projektiler?? Och vadå gaffel/sked/kniv? Allt kan ju kallas bestick? För att inte tala om tesked - löjligt - sked som sked?!
:D :P
Jag tycker att det är en fördel att använda rätt beteckning för det man menar. Och han som började den här tråden frågade just om HPM.

Och allt som ger en EMP-effekt? EMP kommer från radar, blixten, kärnvapen osv mm

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 april 2003, 21:25

Agrippa skrev:Ja, och varför inte kalla allt som kan skjuta för pistol? Jag menar automatkarbin, hagelgevär, revolver - alla skjuter ju ut projektiler??
De kallas med ett samlingsord för handeldvapen. Vill du göra en hemsida och skriva info om dessa olika vapen, ska du då vara tvungen att skriva "pistol/automatkarbin/gevär/revolver/kulsprutepistol/kulspruta" som rubrik? Nej. Du kan skriva "Handeldvapen".
Och vadå gaffel/sked/kniv? Allt kan ju kallas bestick? För att inte tala om tesked - löjligt - sked som sked?!
De kallas som du skrev för bestick med ett samlingsord. Om du vill att någon ska duka dessa saker, vad säger du då? "Ta fram knivarna och gafflarna och skedarna", eller "Ta fram besticken"?
:D :P
Inte relevant.
Jag tycker att det är en fördel att använda rätt beteckning för det man menar. Och han som började den här tråden frågade just om HPM.
Så du skulle valt de första alternativen av det jag skrev ovan?

Jag påstår inte att du har fel när du säger HPM. Jag säger bara att du har fel när du säger att det alltid är fel att säga EMP-bomb.
Och allt som ger en EMP-effekt? EMP kommer från radar, blixten, kärnvapen osv mm
Varken radarn eller blixten är en bomb. Och tja, är EMPn från atombomben tillräcklig för att slå ut sådant som inte slås ut av tryckvågen och värmen, ja då kan det vara en EMP-bomb för mig.

/Johan

Agrippa
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 januari 2003, 21:28

Inlägg av Agrippa » 14 april 2003, 21:35

...men du kanske inser fördelen med att ha mer specifika namn. Typ ge mig gaffeln istället för besticket?
Samtidigt som jag förstås inser att man kan vilja ha mer övergripande beteckningar.
Mest rätt övergripande beteckning är Elektromagnetiska vapen. Detta täcker in HPM-vapen, NNEMP-vapen, men även vapen som använder laser.
Jag har tydligen uttryckt mig otydligt men EMP är en väligt oprecis term som ofta missbrukas. Det är VÄLDIGT mycket som kan avge elektromagnetiska pulser.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 april 2003, 22:45

Javisst, jag vänder mig som sagt inte emot att du använder HPM. Men att säga att EMP-bomb är totalt felaktigt är inte rätt. Som både du och jag påpekat täcker det ett väldigt stort område, men what the heck, ordet "vapen" finns ju.

/Johan

Skriv svar