US Army Ny AK. Ny kaliber

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

US Army Ny AK. Ny kaliber

Inlägg av Lejonmod » 10 maj 2023, 17:51

Vad har ni för åsikter om amerikanernas ny vapen? Den nya kalibern?
Och om denna video.
https://youtu.be/D3oWZhjCrk8

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: US Army Ny AK. Ny kaliber

Inlägg av 2Sharp » 13 september 2023, 15:33

Kalibern (patronen) är utan tvekan kompetent, men som kaliber för ak/ag på bredd tror jag det är helt fel väg att gå. Jag tror inte XM7 projektet kommer att nå ut på den bredd det initialt planerades för. Helt enkelt för tungt/för få patroner, för kraftig rekyl och extremt högt slitage = för hög kostnad.

Vapnet i sig är ingen raketforskning, det jag tror blir bestående är bimetallhylsan och dess teknik applicerad på dels traditionella kalibrar som 5.56x45, 7.62x51 och nyare kalibrar i 6.5(-ish) där man behåller en kortare patron men har en projektil med bättre ballistiska egenskaper.
Tycker FN Herstals lösning på "over match" känns mycket smakligare, med 6.5x43 "LICC".
Överlag så vill man spara vikt, bimetall och polymerhylsor tror jag kommer att komma än mer. Inte minst på flygfarkoster, mer tid på målet är mycket värt om du kan spara 30% i vikt.

Sidnot i SSKSP spåret och viktbesparing: .338 Norma Magnum, 1.5 kg tyngre än en 7.62 SSKSP tycker jag är extremt imponerande. Signaturdämpare likaså, smart konstruktion.
https://www.thefirearmblog.com/blog/202 ... ma-magnum/

6.8 NGSW tror jag absolut kommer att hitta sin plats i ksp och ssg/ag. Men inte som bredd ak som sagt.

Det skall bli mycket intressant att se vart detta landar inom 10 år.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: US Army Ny AK. Ny kaliber

Inlägg av HomeGuardSoldier » 15 september 2023, 05:38

Är 6,5 mm också en slags kompromiss mellan mycket lite rekyl för 5,56 mm och ganska mycket rekyl för 7,62 mm? Så att man får "lagom mycket" stoppkraft utan att det blir svårare för skytten att faktiskt träffa sitt mål?

HGS

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: US Army Ny AK. Ny kaliber

Inlägg av Der Löwe » 18 september 2023, 17:46

Om du menar den svenska gamla 6,5X55 så var den optimerad för långa skjutavstånd. Det fanns andra 6,5 bla i Italien, Grekland och Japan.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: US Army Ny AK. Ny kaliber

Inlägg av 2Sharp » 19 september 2023, 12:24

HomeGuardSoldier skrev:
15 september 2023, 05:38
Är 6,5 mm också en slags kompromiss mellan mycket lite rekyl för 5,56 mm och ganska mycket rekyl för 7,62 mm? Så att man får "lagom mycket" stoppkraft utan att det blir svårare för skytten att faktiskt träffa sitt mål?

HGS
Vet inte om du avser 6.8? Som tråden handlar om? :)

6.8x51 NGSW har betydligt mer rekyl än 7.62x51. Även om jag inte själv har testat [ännu] så tycker jag det är ganska uppenbart från det material som är släppt. Även vana skyttar får kämpa.
Dessutom är trycket gigantiskt högt, ryktesvägen ~80 000 PSI. Detta för att uppnå de ballistiska egenskaper man eftersträvar.

En kaliber på cirka 6.5 mm är länge känt som den "ultimata" kompromissen på projektildiameter och projektillängd, svårigheten är att förpacka den i en lagom kort patron som ger lagom korta vapen.
Öka trycket möjliggörs på XM7 med en hållbarare hylsa, högre tryck ger snabbare projektil som går längre snabbare, flackare och med bibehållen (efterfrågad) penetration längre bort. [än nuvarande kalibrar]

Skriv svar