Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Smalandsman » 13 februari 2023, 10:39

Vet inte om jag hamnade i rätt forum här, men jag läste en diskussion (på annat forum) gällande GRK:s eldledares anrop mot Haubits vs egna pjäserna, och det var frågan om ifall man använde skilda eldanrop eller eldsignaleringen i samma anrop.
Vapnen är inte inskjutna tillsammans, men de kommer båda att lägga elden mot samma angivna koordinater.

När jag var eldledare i tidernas begynnelse, togs ingen hänsyn till vilka vapenslag jag anropade.
Oavsett om det gällde enbart egna pjäsplatsens GRK eller Haubitsgruppernas, så löd ensignaleringen likadant sånär som på vapenslagens beteckning. Ex. "GA, GB" för kanonerna, och "JA, JB, JC" för våra pjäser.

Vad säger expertisen här?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 13 februari 2023, 14:09

Jag borde komma ihåg men nog tusan pratade man samma språk med alla förband som skulle understödja. Sedan var det väl lite matematik på skjutplatserna för att få till att de olika pjäserna sköt samordnat.

Detta är vad jag tror, hade du frågat för trettio år sedan hade jag vetat.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Smalandsman » 13 februari 2023, 14:52

Hans skrev:
13 februari 2023, 14:09
Jag borde komma ihåg men nog tusan pratade man samma språk med alla förband som skulle understödja. Sedan var det väl lite matematik på skjutplatserna för att få till att de olika pjäserna sköt samordnat.

Detta är vad jag tror, hade du frågat för trettio år sedan hade jag vetat.

MVH

Hans
- Så minns jag det ja, tillhörandes gamla förbandsordningen runt -84 sådär.
Det var ointressant för mig som eldledare vilket vapenslag som anropades för eldgivning sålänge målet nedkämpades effektivt nog.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Hans » 13 februari 2023, 15:01

Jag inbillar sig att den Västra Rikshalvan hade blivit rejält influerade av den Östra, så en hel del likheter lär ha funnits: viewtopic.php?f=26&t=15069&hilit=finsk+ ... ng#p215331

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Granatkastarkomp. och understödsvapen?

Inlägg av Smalandsman » 13 februari 2023, 15:27

Hans skrev:
13 februari 2023, 15:01
Jag inbillar sig att den Västra Rikshalvan hade blivit rejält influerade av den Östra, så en hel del likheter lär ha funnits: viewtopic.php?f=26&t=15069&hilit=finsk+ ... ng#p215331

MVH

Hans
- Jag vet inte riktigt var i de olika eldledningssystemen i den länken vårt dåvarande passar in.
Koordinater togs ut till fots med karta och kompass av E-biträdet. (Numer AI och dator direkt i fordon utan avsittning)
Ballistikberäkningar gjordes på pjäsplats.
Eldledaren med sitt E-biträde låg i fronten (på observationsavstånd) med pjäsplatserna långt bakom.
Ingaffling innan verkanseld, och sedan eld mot mål så snart som möjligt.
Verifierad målbild och sen snabb omgruppering av pjäsgrupperna.

Så såg det ut strax innan omorganisation till IB77 (?). Mycket till fots och mycket manuell beräkning.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Skriv svar