17:e Ulanregement. Är det svenskt?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
technojazz
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 juni 2022, 19:13
Ort: Harlev J, Danmark

17:e Ulanregement. Är det svenskt?

Inlägg av technojazz » 4 juni 2022, 21:48

Hallå.
I min research har jag hittat en tidningsanteckning från juni 1920 om en svensk man som är "Mellan Löjtnanten vid 17 Ulanregementet". Jag har inte lyckats identifiera detta regemente i Sverige. Är det någon som känner igen detta regemente?

Om regementet inte är svenskt, kan mannen kanske vara en svensk volontär i den 17:e kung Boleslaw Chrobrys Wielkopolski ulanregemente, Leszno, t.ex. i samband med det polsk-sovjetiska kriget 1919–1921? Om så är fallet, finns det någon plats där jag kan läsa mer om dessa volontärer?

Med vänlig hälsning från Danmark.

Anders

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13569
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 17:e Ulanregement. Är det svenskt?

Inlägg av Markus Holst » 4 juni 2022, 23:28

Välkommen till Skalman!

Sverige har aldrig haft något 17e ulanregemente så du har nog rätt i dina antaganden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: 17:e Ulanregement. Är det svenskt?

Inlägg av Sarvi » 5 juni 2022, 03:49

Hade det varit något år tidigare hade jag nog tippat på tyska 17. Ulanregementet, eller som det så kortfattat hette ”Ulanen-Regiment „Kaiser Franz Josef von Österreich, König von Ungarn“ (1. Königlich Sächsisches) Nr. 17”.

Antalet frivilliga till Polen 1920 måste redan av språkskäl varit försvinnande litet jmf med antalet frivilliga till Tyskland under vk1? Men det tyska regementet upplöstes 1919 efter krigsslutet, så om kronologin är korrekt (journalister fick i och för sig säkert saker om bakfoten redan för hundra år sedan, graden mellanlöjtnant verkar t.ex. knepig redan den) talar det ju emot den tyska lösningen på gåtan, så jag kan inte med någon säkerhet säga emot den polska varianten.

Skriv svar