Klockor på tolv... ställ!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Sarvi » 8 maj 2022, 13:57

”Flyback” kallas funktionen (eller ”komplikationen”, som det heter på klockspråk) att sekundvisaren nollställer sig vid tryck på en knapp. Syftet är att snabbt kunna ställa in en exaktare tid.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Femtiotrean » 9 maj 2022, 08:27

Nu trodde jag inte faktiskt själv på min teori eller mitt försök till hur det skulle funka med tidgivning som beskrivits.

Sekundvisaren kan flyttas till 12 och stoppas där, alltså nollställas, och startas igen. Det är allt.

Är det alltså meningen att när Klockan är arton, fyrtionio, tio (eller tjugo eller trettio)...nu! så har man sin sekundvisare på nollnoll och man kollar och håller i minnet hur många sekunder man är efter... :o 8O :roll:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Sarvi » 9 maj 2022, 09:24

Jag skulle säga att korrekt synkronisering alltid innehåller ett ”nollnoll”-sekundtal. Då kan de med snofsiga klockor med flyback-funktion ställa på helt minuttal, medan de som har klockor vars sekundvisare stannar när kronan dras ut kan synkronisera på 10 eller 20 eller 30, så slipper de vänta in att ”deras” sekundvisare ska gå hela varvet runt innan de kan dra ut kronan och invänta klockställning.

Har man ingen sekundvisare är det ju skit samma, då får man väl börja knata när de sista granötterna i eldstöten faller oavsett vilken sekund det är.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Femtiotrean » 9 maj 2022, 10:53

"När knappen trycks in så stannar klockan och sekundvisaren nollställer till 12an." Då kan man inte stoppa och synkronisera på 10 eller 20 eller 30, inte sant?

PS I fattiga Finlands armé var tidgivningen enkel: "Min klocka blir arton, fyrtionio...nu!" och då hade man antingen nollställt och stoppat sekundvisaren och startade den på "nu!^ eller så nollstälde man sekundvisaren om den kunde inte stoppas. Eakheten ble ändå tillräckligt - och alla var så duktiga att det gick utan repetition eller frågor :D

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av millgard » 12 maj 2022, 13:43

Tidsangivelse gavs även via radio, dagligen, när man låg i fält. På GRK var och är det väsentligt att granater landar i målet eller lyser/ryker med sekundprecision. Stor mekanisk klocka fanns tillhanda och justerades då också dagligen.

Skriv svar