Klockor på tolv... ställ!

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skrivbordsoperatören
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 augusti 2017, 14:29
Ort: Stockholm

Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 6 maj 2022, 19:02

Från min tid som KB-elev för rätt så precis trettio år sedan nu minns jag att tidgivning i samband med ordergivning brukade låta ungefär så här:

Tidgivning följer! Klockan är arton, fyrtionio, tio... nu! Arton, fyrtionio, tjugo, nu! Arton, fyrtionio, trettio... nu! Någon som behöver mer tid?

(Behöver vi inte alla mer tid?)

Vad förväntades man egentligen göra med den informationen? Om jag minns rätt bar jag en reklamklocka utan sekundvisare som jag snott av min far, så jag brukade mest kolla att den inte gick helt åt pepparn, men formatet verkade ju antyda att man förväntades ställa klockan med sekundnoggrannhet, om det gick. Ingen armbandsklocka jag har sett har kunnat ställa in godtyckliga sekundtal. Klockor med digital visning brukar gå att starta om från noll med ett tryck på rätt knapp; på analoga klockor kan man i bästa fall stoppa och starta sekundvisaren där den råkar befinna sig, men den funktionen saknas även på en del rätt "fina" klockor (t.ex. Omega Speedmaster, tror jag). För att få med sig alla borde man alltså först vänta 59 sekunder så att även den med mest otur hinner få upp sin sekundvisare till klockan tolv, sedan annonsera "klockan kommer att vara arton, femtio och noll om 47 sekunder (eller vad det nu råkar vara)... tio sekunder... fem... nu!" men det verkar onekligen lite överdrivet.

Så hur var det egentligen tänkt att det skulle fungera?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Hans » 7 maj 2022, 08:39

Jag känner igen tidgivningen du beskriver ovan.

Nog tusan behövs sekundpression, 'artillerielden startar 18:30:30 och upphör 18:31:30, då börjar ni framryckningen'. Nu behövde ju inte varenda soldat en precis klocka men åtminstone en per grupp. Övriga kunde klara sig med en Bamse, nej, Skalmanklocka.

Har jag förresten sagt välkommen? Om inte, välkommen. Var gjorde du GU? Själv var jag KB på K3 80-81 men det ledde mig till dryga dussinet år i firman.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av adlercreutz » 7 maj 2022, 09:35

Stoppur/kronograf?

Kanske inte för tidsangivelse enligt ovan men de kan väl användas för att få sekundprecision i vissa fall? Från en viss given tidpunkt då.
Senast redigerad av 1 adlercreutz, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Hans » 7 maj 2022, 09:43

Fanns i kustartilleriet och troligtvis i Armén också även om jag som Kavallerist/Infanterist inte har något minne av dem.

Fast det kanske blir lite knepigt med 'artillerielden startar 18:30:30 och upphör 18:31:30' - imorgon.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av adlercreutz » 7 maj 2022, 09:45

Hans skrev:
7 maj 2022, 09:43
Fanns i kustartilleriet och troligtvis i Armén också även om jag som Kavallerist/Infanterist inte har något minne av dem.

Fast det kanske blir lite knepigt med 'artillerielden startar 18:30:30 och upphör 18:31:30' - imorgon.

MVH

Hans
Ja det låter krångligt och förmodligen risk för felaktigheter :thumbsup:

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Grönis » 7 maj 2022, 23:05

Ett ytterligare exempel på det fina med Skalman. Här kastar någon upp en fråga man funderat på själv, men inte vågat ställa.. Som skten GB har jag samma uppfattning om det här. Det brukade låta typ. "Klockan är 14:29.20. Fienden är 8 km i nordöstlig riktning, motsvarar ungefär den riktningen dvs. mellan skogen och den lilla sjön.. Fienden består av mekaniserade förband av kompanis storlek osv. Anfallet inleds kl. 15:10 osv..

Vad man skulle göra med informationen förstår jag i viss mån, men klocka var ju inget som ingick i utrustningen. Så teoretiskt skulle plutonschefen se 30 fågelholkar utan en aning om vilken tid på dygnet det var? När mycket annat var så genomplanerat är det ju lite märkligt att klockor inte fanns med i planeringen? Mitt armband gick sönder i tjänsten och jag yrkade 100 kr i ersättning. Det fick jag inte och det tyckte jag var dumt. Och så här i efterhand tycker jag fortfarande det.. Men ersättning kunde tydligen utgå för förstörd cicil materiel har jag för mig..

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Der Löwe » 7 maj 2022, 23:39

Trålade lite. Det har funnits klockor för det här. Är det här den famösa art uret?
https://nymansur.com/watchout-magazine/ ... a-137.html

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Grönis » 8 maj 2022, 00:53

Der Löwe skrev:
7 maj 2022, 23:39
Trålade lite. Det har funnits klockor för det här. Är det här den famösa art uret?
https://nymansur.com/watchout-magazine/ ... a-137.html
Intressant. Har även läst om replikor på ur som används inom försvaret, kanske var det på detta. Men frågan som man då ställer sig är vilka som tilldelades dessa och under vilken period. Yrkesofficerare eller även värnpliktiga befäl inom t.ex. artilleri, infanteri och spaning?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Hans » 8 maj 2022, 08:06

Vill ha.
Bild

Har inget minne av att jag kom i kontakt med den, då hade jag slarvat bort den (stulit). Kanske enkom för artilleriet?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2022, 09:03

En sådan armbandsur skulle jag gillar - t.o.m. bättre än " eine echte schwedische Luftwaffe Viggen Armbanduhr":

Bild


Men den ursprungliga frågan - varför 10 - 20 - 30 s när man ändå inte kan ställa sekundvisaren var som helst? - har ännu inte fått ett svar:

Jag skulle ha gissat att en eldledare eller en kompanichef stoppar sin sekundvisare på 2, 4 eller 6, beroende var den råkar ha varit när tidgivningen börjar (och okså beroende om han behöver flytta sin minutvisare först) och sen väntar han bara på det rätta "nu!".

Men så läste jag:
När knappen trycks in så stannar klockan och sekundvisaren nollställer till 12an, samtidigt åker kronan ut för att man ska kunna ställa in tiden, när kronan sedan trycks in startar klockan. Syftet med detta är att man ska kunna synkronisera sina klockor väldigt exakt med varandra. Inom artilleriet var detta väldigt viktigt.
:o :?:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Hans » 8 maj 2022, 09:26

På åttiotalet fick de svenska flygförarna någon civil klocka, (ordentligt märkt med tre kronor och jag vill minnas även M-nummer) jag tror att det var en Seiko. Min far lyckades tappa den när vi var ute och seglade och det var djupt, mellan femtio och hundra meter, så det blev en förlustanmälan.

MVH

Hans

Skrivbordsoperatören
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 augusti 2017, 14:29
Ort: Stockholm

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 8 maj 2022, 10:21

Der Löwe skrev:
7 maj 2022, 23:39
Trålade lite. Det har funnits klockor för det här. Är det här den famösa art uret?
https://nymansur.com/watchout-magazine/ ... a-137.html
Det där var ju en härligt överkomplicerad lösning för att få bort momentet "vänta 59 sekunder"!

Och tack, Hans, för välkomnandet — jag ser att jag står som "ny medlem" trots att jag faktiskt registrerade mig 2017, och hade lurkat många år innan dess! Själv var jag telegrafist i armén — som jag inte haft någon direkt kontakt med sedan jag promenerade ut genom kaserngrinden efter muck — och hade ytterst liten nytta av någon sekundnoggrannhet, så frågan har ingen praktisk koppling för mig utan var mer en sådan där kvardröjande "hur fanken var det där egentligen tänkt"-grej.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2022, 10:40

Äsch, jag var lika dumm i huvudet som vanligt! Det måste naturligt nog ha varit sä att man kunde faktiskt ställa in tiden, d.v.s. få sekundvisaren fllytta sig framåt (från 12 till 2, 4 ellr 6) efter att man hade tryckt på knappen och klockan hade stannat och sekundvisaren nollställts.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13606
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2022, 13:19

Man står som ny medlem tills man skrivit ett behagligt antal inlägg. Titeln byts beroende på kreativitet, inte efter klockan.

Kan berätta att mönstringsförättaren ville ha mig till telegrafist, men så behövdes det ett biträde på sjukavdelningen i norra Skövde, så hamnade jag där.

Skrivbordsoperatören
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 augusti 2017, 14:29
Ort: Stockholm

Re: Klockor på tolv... ställ!

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 8 maj 2022, 13:37

Femtiotrean skrev:
8 maj 2022, 10:40
Äsch, jag var lika dumm i huvudet som vanligt! Det måste naturligt nog ha varit sä att man kunde faktiskt ställa in tiden, d.v.s. få sekundvisaren fllytta sig framåt (från 12 till 2, 4 ellr 6) efter att man hade tryckt på knappen och klockan hade stannat och sekundvisaren nollställts.
Jag är inte övertygad om det. Att få till stopp-och-nollställ-funktionen borde vara ganska enkelt genom att utgå från en existerande kronograf-konstruktion, plocka bort onödiga visare (och de kugghjul som driver dem) och koppla nollställningen till någon mekanism som poppar ut kronan. Att faktiskt ställa sekundvisaren torde kräva betydligt mer urmakeri. Fast jag vet förstås inte — jag hade aldrig hört talas om den där klockan före den här tråden!

Fast, som någon annan påpekade, en sådan där exotisk sak hjälpte hursomhelst inte oss vanliga värnpliktiga med våra civila klockor.

Skriv svar