Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av Eukie » 8 mars 2022, 15:12

Hei,

Beklager igjen at dette blir på norsk:

Har noen en god kilde på pansergjennomtrengningen til ammunisjonen fra (Pansarvärns)Gevär m/40? Spesielt 8 mm m/32 pprj m/39 og m/32 pprj m/40 (også kjent som pbr ptr m/32-40) og ved forskjellige avstander? Jeg ønsker å sammenligne Gevär m/40 med andre panserværnsgeværer fra tidlig i verdenskrig som tyske Panzerbüchse 38/39, polske Karabin przeciwpancerny wz. 35, og Britiske Boys Anti-Tank Rifle.

Også: jeg har lest at Gevär m/40 hadde forferdelig rekyl og kunne brekke krageben på svenske soldater hvis de var uheldige. Samtidig så er kulevekten og munningshastigheten (og derfor både moment og munningsenergi) lavere enn mange litt mer grovkalibrede jaktrifler. Og jeg har ikke hørt særlig mye om at grovkalibrede jaktrifler i, si .338 Winchester Magnum, fører til mange brukne krageben. Så hvorfor var Gevär m/40 så ille å skyte? Var geværet for lett for ammunisjonen? Var krageben svakere på 40-tallet enn blandt jegere i moderne tid? Er ryktet om hvor ille den var ¨å skyte overdrevet?

Tusen takk!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av Hans » 8 mars 2022, 17:08

Eukie,

Norska är helt OK och följer reglerna.

Jag har aldrig skjutit men enligt hörsägen var den ganska tuff mot skytten. Det värsta jag varit med om är en Ag 90 (Barret) med trasig mynningsbroms.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av JohnT » 8 mars 2022, 22:12

Största problemet vara att den över huvud taget inte träffade målet.
och sedan var det en stålkärna med liten blymantel, så utgångshastigheten var inte i närheten av de riktiga pansarvärnsgevärens genomslag.

Genomslaget på pansarbrytande 6.5 mm ammunitionen var bättre.

du kan gott strunta i dom i spelet.

Eukie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 mars 2022, 09:40
Ort: Norge

Re: Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av Eukie » 9 mars 2022, 00:54

Jeg hadde mistanke om at Gevär m/40 ikke ville være veldig relevant til spillet siden jeg hadde hørt at den fort bare ble brukt som våpen blandt maskingevær-tropper bevepnet med ksp i 8 mm kaliber, men jeg var uansett nysgjerrig på utbredning, bruk, og pansergjennomslag.

Som et oppfølgningsspørsmål, var m/32 pprj m/40 med wolframkjerne i bruk i bakkebaserte ksp, og hva var pansergjennomslagsevnen på wolframkulene?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av von Adler » 9 mars 2022, 07:34

Eukie skrev:
9 mars 2022, 00:54
Jeg hadde mistanke om at Gevär m/40 ikke ville være veldig relevant til spillet siden jeg hadde hørt at den fort bare ble brukt som våpen blandt maskingevær-tropper bevepnet med ksp i 8 mm kaliber, men jeg var uansett nysgjerrig på utbredning, bruk, og pansergjennomslag.

Som et oppfølgningsspørsmål, var m/32 pprj m/40 med wolframkjerne i bruk i bakkebaserte ksp, og hva var pansergjennomslagsevnen på wolframkulene?
Englit vad jag läst hade 8mm Pprj m/39 väldiga problem med träffsäkerheten, men penetrerade 7mm ythärdat pansar i 30 graders anslagsvinkel på 100 meter. Vid 1 000 meter hade det gått ner till 4,5mm.

Mig veterligen tilldelades Gevär m/40 till akan-plutonerna i infanteribataljonen som lätt pansarvärnsgevär.

Hur mycket 8mm Pprj m/40 med tugnstenkärna penetrerade vet jag tyvärr inte. Men siffran 20mm på 0 meter har förekommit, och då antar jag 30 grader anslagsvinkel och ythärdat pansar, eftersom det tenderade att vara standard.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Gevär m/40: Pansergjennomslag og rekyl?

Inlägg av Sarvi » 9 mars 2022, 08:15

JohnT hade en tabell i den här tråden för 8 mm ksp pansarprojektil med stålkärna: viewtopic.php?p=470830#p470830

Skriv svar