CV-9040C i ökenfärger

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

CV-9040C i ökenfärger

Inlägg av ola » 17 maj 2021, 18:20

Skulle behöva få hjälp med en färgråga som gäckat mig en del :)

Enligt FSD så skall nedanstående färger användas för fordon i ökenmiljö:
-S 4020-Y40R
-S 5010-Y50R

Men tittar man på bilder från själva försvarsmakten eller från övrigt från internet så visas oftast en annan kulör ?.

Är det någon som har koll på detta eller tips på vem man kan fråga (har provat FMV men de babblade bara om de gamla M-nr som finns/fanns)


https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... don-9040c/


saligt tacksam för hjälp i fråga :thumbsup:


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: CV-9040C i ökenfärger

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 september 2021, 04:39

För min del verkar det som om de svenska stridsfordonen i Afghanistan använde ett standardtillverkat 3D-kamouflagenät i en lämplig ökenkamouflagefärg, måttanpassat för just Strf 90C. Undertill verkar de fortfarande vara målade i det gröna svenska M90-kamouflaget.

De utländska CV90 i Afghanistan däremot verkade ha målats ett enfärgat ökenkamouflage.

Samma sak har jag sett på våra svenska Strv 122, som har varit försedda med ett standardtillverkat och måttanpassat 3D-kamouflagenät i grönt för att lättare kunna smälta in i våra svenska skogar, där de ju är tänkta att användas i strid i första hand. Ett begränsat antal Strv 122 är förvisso anpassade för ökentjänstgöring med bl.a. bättre luftkonditionering, men om man faktiskt har målat dessa i ett nytt svenskt M90-ökenkamouflage för stridsfordon vågar jag inte uttala mig om.

Samma är det nog med våra svenska Strf 90C, att de i första hand är / var tänkta att användas i våra svenska skogar och därför är målade i ett grönt M90-kamouflage.

Detta är åtminstone mina iakttagelser. Kanske det finns någon svensk ISAF-veteran här i forumet som har sett något annat.

HGS

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: CV-9040C i ökenfärger

Inlägg av ola » 17 oktober 2021, 12:11

HomeGuardSoldier skrev:
27 september 2021, 04:39
För min del verkar det som om de svenska stridsfordonen i Afghanistan använde ett standardtillverkat 3D-kamouflagenät i en lämplig ökenkamouflagefärg, måttanpassat för just Strf 90C. Undertill verkar de fortfarande vara målade i det gröna svenska M90-kamouflaget.

De utländska CV90 i Afghanistan däremot verkade ha målats ett enfärgat ökenkamouflage.

Samma sak har jag sett på våra svenska Strv 122, som har varit försedda med ett standardtillverkat och måttanpassat 3D-kamouflagenät i grönt för att lättare kunna smälta in i våra svenska skogar, där de ju är tänkta att användas i strid i första hand. Ett begränsat antal Strv 122 är förvisso anpassade för ökentjänstgöring med bl.a. bättre luftkonditionering, men om man faktiskt har målat dessa i ett nytt svenskt M90-ökenkamouflage för stridsfordon vågar jag inte uttala mig om.

Samma är det nog med våra svenska Strf 90C, att de i första hand är / var tänkta att användas i våra svenska skogar och därför är målade i ett grönt M90-kamouflage.

Detta är åtminstone mina iakttagelser. Kanske det finns någon svensk ISAF-veteran här i forumet som har sett något annat.

HGS

Tjena

Ursäkta väldigt sent svar och stort tack för dina svar :thumbsup:
Har draggat lite mer och fick se att troligtvis var målade i följande kulör se länk:
https://ncscolour.com/sv/product/s-4020-y40r/



i videofilmerna så ser man mer hur färgen ser ut :)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: CV-9040C i ökenfärger

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 oktober 2021, 17:54

Ingen orsak, Ola, nöjet var helt på min sida.

Alltid kul att kunna hjälpa till.

HGS

Skriv svar