Avmagnetiseringsbana

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6969
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Avmagnetiseringsbana

Inlägg av Markus Holst » 22 nov 2019 09:58

Hämtat från ww2-quizzen:
Femtiotrean skrev:
21 nov 2019 23:25
Sarvi tar hem bonuspoängen, men Stighult har frågan!

Bild

"Lonnan är belägen mellan Sveaborg och Helsingfors. Den var länge stängd för allmänheten och var således obekant för de flesta. Nu är det möjligt att besöka Lonnan och höra om dess fascinerande historia. Där förhandlade C.O Cronstedt med ryssarna om Sveaborgs kapitulation 1808, där har förvarats både krut och minor och där finns det mystiska demagnetiseringsapparaten.
En liten ö med en spännande historia. Lonnans historia rymmer både krut, minor och en avmagnetisering station. Under den guidade turen får du lära dig om öns historia och får svar på vad en avmagnetiseringsstation egentligen behövdes till."

lonna_museotilat.jpg

lonna_museotilat2.jpg

Installerades år 1943. Tysk expertis.
Berätta mer! Varför avmagnetisering, och hur?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 3380
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av Femtiotrean » 22 nov 2019 13:14

"Degaussing was originally applied to reduce ships' magnetic signatures during World War II to counter the German magnetic naval mines that were playing havoc with the British fleet. The mines detected the increase in the magnetic field when the steel in a ship concentrated the Earth's magnetic field over it."

"Another technique was to “wipe” the hulls of ships: It was found that ‘wiping’ a current-carrying cable up and down a ship’ hull temporarily cancelled the ships’ magnetic signature sufficiently to nullify the threat./.../
How could the ships natural magnetism be determined? This was done by setting up a number of magnetometers (devices for measuring the strength of a magnetic field). These magnetometers were connected to leads which ran to a “house” on the shore which contained a fluxmeter for each magnetometer beneath the water. Each magnetometer would send its reading to its fluxmeter in the range house. From this signature we could determine what action to take to reduce the effective magnetism to as low a condition as possible. This could be done by adding turns or decreasing the number of turns in the degaussing cable that went just inside the skin of the ship. The same effect could be accomplished by raising or lowering the current flowing through the turns."

Användarvisningsbild
Donkeyman †
Saknad medlem
Inlägg: 3268
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av Donkeyman † » 23 nov 2019 10:09

I Stockholm fanns en avmagnetiseringsbana just norr om Fjäderholmarna. Den var byggd som en passage mellan två långa konstruktioner. Såg ut ungefär som en nedsänkt flytdocka. Fartygen gick genom den här "korridoren" och avmagnetiserades. Just för att undvika magnetminor.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 16 jun 2014 15:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av BOPE-RJ » 03 dec 2019 21:47

Jag vill minnas att det även funnits på Mysingen och i Karlshamn

FredH
Medlem
Inlägg: 889
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av FredH » 05 dec 2019 15:37

BOPE-RJ skrev:
03 dec 2019 21:47
Jag vill minnas att det även funnits på Mysingen och i Karlshamn
Till banan i Karlshamn åkte vi alltid med fartygen i kustflottan som var förlagda i Karlskrona. Vill minnas att banan i Karlshamn ligger ganska långt in i hamnen. På insidan av Kastellet, men kan även varit precis vid utsidan mellan Kastellet och lilla ön utanför.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 662
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av Solkungen » 06 dec 2019 08:22

Detta är ju Skalman och ni pratar om fenomenet som historisk, men hur gör man idag?

HJ
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 1014
Blev medlem: 31 jul 2003 15:40
Ort: Göteborg

Re: Avmagnetiseringsbana

Inlägg av HJ » 07 dec 2019 01:23

Om det handlar om avmagnetisering för att undvika kompassfel så är det inte längre ett behov då man i allmänhet har gyrokompass (och GPS). Om det handlar om oro för magnetminor så gissar jag att modernare minor läser av andra saker än fartygets egen magnetisering (t.ex änding i jordens magnetfält pga xx ton stål), och att risken att möta Avk-minor avtagit.

/Håkan