liten kaliber licens

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

liten kaliber licens

Inlägg av saab b5 » 29 september 2018, 23:36

Har hört och sett att det finns ammunition i väldigt små kalibrar, kolla här:https://en.wikipedia.org/wiki/2_mm_caliber

Det jag undrar är om man behöver ha licens för att få äga och skjuta med något vapen i så små kalibrar? Jag menar, jag har svårt att tänka mig att en sån liten pistol t ex kan döda en människa på något skott. Då är ju ett lufgevär MYCKET farligare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: liten kaliber licens

Inlägg av varjag » 30 september 2018, 03:44

saab b5 skrev:
29 september 2018, 23:36
Har hört och sett att det finns ammunition i väldigt små kalibrar, kolla här:https://en.wikipedia.org/wiki/2_mm_caliber

Det jag undrar är om man behöver ha licens för att få äga och skjuta med något vapen i så små kalibrar? Jag menar, jag har svårt att tänka mig att en sån liten pistol t ex kan döda en människa på något skott. Då är ju ett lufgevär MYCKET farligare.
Som jag fattat det måste du ha licens för ALLTING som ''skjuter'' i Sverige. Oavsett kalbern…
Luftvapen, paintball, soft air gun och övriga vapen

Luft-, airsoft- och paintballvapen är som huvudregel tillståndspliktiga. Dessa typer av vapen, vilka oftast drivs med kolsyra, luft eller fjäder och skjuter iväg kula, pil eller färgampull kan i vissa fall anses effektbegränsande enligt vapenlagen
Alla länders vapenlagar - speglar ''hur rädda De Styrade - är för Dom Styrda'' :lol:

mvh, Varjag

Dontobleone
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2018, 21:24
Ort: Påarp

Re: liten kaliber licens

Inlägg av Dontobleone » 14 november 2018, 08:17

Ja alla vapen som skjuter ut en projektil med hjälp av en krutladdning (eller liknande utskjutningsmedel) är tillståndspliktiga i Sverige. Även all skarp ammunition är tillståndspliktig.

Vad gäller luftvapen och soft air guns är de tillståndsfria om man är över 18 år och vapnets anslagsenergi vid 4 m från pipmynningen inte överstiger 10 joule (3 joule om vapnet är helautoamatiskt). Paintballvapen är tillståndsfria om man är över 18 år om de skjuter färgampuller med en minsta diameter på 16 mm.

Mvh Dontobleone

Skriv svar