Minläggningen på Donau, Oder och Elbe var i högsta grad också av oroväckande intresse i Sverige. Sedan början av kriget och till minst hösten 1944 forslades nämligen en hel radda produkter på de floderna upp till Stettin och sedan över till Sverige...och vice versa...Hans skrev:. Faktiskt inte bara Rumänsk olja (och raffinerade produkter)som skall till Tyskland. Utan även Österrikiska, Slovakiska, Ungerska och Jugoslaviska framförallt raffinaderier var också viktiga för tyskarnas bränsleförsörjning.
Hans
Naturligtvis kom i första hand olja från Rumänien till Sverige, men en sammanställning från januari 1944...
...ger oss en hel del rumänska jordbruksprodukter som tydligen hittade (flod)vägen till Sverige:
Kli och foder och diverse spannmålsprodukter
Lupiner och andra baljfrukter
Alfalfa, gräsfrön, säd
Oljefröväxter, oljekakor etc
Sockerbetsmassa
Majsprodukter
Petroleumbeck
Paraffin
Ytterligare en liten utvikning:
Transportfirmorna Schier, Otten & Co. och Hansa Romana - som tog hand om de svenska transporterna - hade mer eller mindre monopol på flodtransporter i Tyskland under kriget. Båda styrdes av en tysk-rumän, Carol Scharrenbroich, som beskrevs på följande sätt i en amerikansk undersökning efter kriget:
"...that Scharrenbroich, the former Chief of Transport for the Wehrmacht during the war, who was affiliated with the combined SD and Abwehr Organisation in Rumania...."
och vidare hans aktivitet efter kriget:
"...was traveling between Switzerland and Sweden ostensibly for business purposes but that these trips were being utilized among other things to recruit German scientists and engineers for Rumania and Russia...people are suspecting him of being a Russian agent."
Intressant eller hur...och så det sista krigsdokumentet jag hittat som är från augusti 1944, tillställd Reichswirtschaftsministerium.
Transportfirman beklagar sig att transittransporterna på Donau från de nordiska staterna till Bulgarien var totalt "överlastade", och att varorna(bl.a. träprodukter från Sverige) nu sitter fast i Stettins hamn...
...och då är vi tillbaka bland flodminorna - som säkert var en av anledningarna till att flodtransporterna blev fördröjda...
Hans K