"Jägarmagasin"

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av ola » 9 juli 2016, 17:33

Är givetvis O-T men hittade denna lista på nätet: (tog bara dessa med vapen i fråga)

Mellan 1995 och 2008 har 15 värnpliktiga dött i samband med olyckor.
1996
Olycka under skarpskjutningsövning: 1
1997
Olycka i pansarbandvagn med ak 5: 1
2000
Olycka med ak 5: 1
2008
Olycka under skjutövning 1

Källa: aftonbladet

När jag gjorde värnplikten så var både plutonch och vagnsch väldigt noggranna
att vi inte hade laddade vapen i vagnen eller på ryggen, vi fick hört att det
hade varit dödsolycka innan vi ryckte in 1996, var någon dödsolycka i pbv
i början av 90-talet.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 9 juli 2016, 19:50

MD650 skrev:Det var på förekommen anledning att säkerhetsbestämmelsen även gällde ak4 som med tiden fick slitna säkerhetsomställare. Samma bestämmelse kom att gälla även på ak5A.
Även om jag, enligt mitt förmenande, kan tycka att det handlade mer om bristfällig utbildning när det gällde ak5A.
:)
Nja, på ak4 så är den enda bestämmelsen jag kan erinra mig den om att verktyg ska flyttas när vapnet bärs laddat på ryggen. Däremot vet jag att folk hävdat att ak4 inte får bäras laddad på ryggen, men vid kontroll i SäkI då så har det inte stämt. Så jag misstänker att folk helt enkelt drog alla ak över en kam och extrapolerade förbudet för ak5a till ak4.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 9 juli 2016, 19:57

ola skrev:När jag gjorde värnplikten så var både plutonch och vagnsch väldigt noggranna
att vi inte hade laddade vapen i vagnen eller på ryggen, vi fick hört att det
hade varit dödsolycka innan vi ryckte in 1996, var någon dödsolycka i pbv
i början av 90-talet.
Även detta är ändrat. Ehv får vara laddade i vagnar, däremot inte ksp såvida inte förbandschef medgivet detta vid det aktuella tillfället.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 10 juli 2016, 19:35

Bjernevik skrev: Nja, på ak4 så är den enda bestämmelsen jag kan erinra mig den om att verktyg ska flyttas när vapnet bärs laddat på ryggen. Däremot vet jag att folk hävdat att ak4 inte får bäras laddad på ryggen, men vid kontroll i SäkI då så har det inte stämt. Så jag misstänker att folk helt enkelt drog alla ak över en kam och extrapolerade förbudet för ak5a till ak4.
Som jag nämnde tidigare (tror jag) så säger jag inte emot då det enligt mitt förmenande har ändrats ett antal gånger.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 10 juli 2016, 21:52

En annan förklaring är att man lokalt fastställt "inga laddade ak4 på ryggen" för att då slippa det där "var sitter verktyget". Sedan har det förmodligen inledningsvis gått ut påbud om "inga laddade ak4 på ryggen" innan man hunnit utreda inträffade tillbud/olyckor och fastställt vad som hänt och hur det ska förebyggas.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av ola » 10 juli 2016, 22:42

MD650 skrev:
Bjernevik skrev: Nja, på ak4 så är den enda bestämmelsen jag kan erinra mig den om att verktyg ska flyttas när vapnet bärs laddat på ryggen. Däremot vet jag att folk hävdat att ak4 inte får bäras laddad på ryggen, men vid kontroll i SäkI då så har det inte stämt. Så jag misstänker att folk helt enkelt drog alla ak över en kam och extrapolerade förbudet för ak5a till ak4.
Som jag nämnde tidigare (tror jag) så säger jag inte emot då det enligt mitt förmenande har ändrats ett antal gånger.
:)

Kanske läge att lägga Säki och laddat vapen i egen tråd, känns som att det tar över "jägarmagasin", vilket iofs är mitt fel :roll: :oops:


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Knmc » 11 juli 2016, 09:03

ola skrev:
Kanske läge att lägga Säki och laddat vapen i egen tråd, känns som att det tar över "jägarmagasin", vilket iofs är mitt fel :roll: :oops:


Mvh Ola
Var då tydlig med att det är en historisk tillbakablick, vad som stå i SäkI nu skall ju kontrolleras i gällande SäkI ...

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Der Löwe » 15 juli 2016, 00:38

Jag har ett svagt minne att vi inte fick använda tejp för att ordna jägarmag. Vi fick ut avklippta cyckelslangar som sattes i kors över en "pinne trä". Som kuriosa fick vi ut avklippta slangar M stor för att kunna fästa upp hjälmdoket upprullat och skärmen in mot hjälmen till den gamla stålhjälmen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 15 juli 2016, 10:54

Der Löwe skrev:Jag har ett svagt minne att vi inte fick använda tejp för att ordna jägarmag. Vi fick ut avklippta cyckelslangar som sattes i kors över en "pinne trä". Som kuriosa fick vi ut avklippta slangar M stor för att kunna fästa upp hjälmdoket upprullat och skärmen in mot hjälmen till den gamla stålhjälmen.
Stämmer. Fanns även de varianterna. Tror det finns beskrivet i en av SoldF-utgåvorna före 1972.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 15 juli 2016, 11:18

Eller så var det in någon av SoldI Mtrl.
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av NIL » 15 juli 2016, 11:28

Jag grundutbildades vid ett förband i övre norrland ('86/'87), vi fick inte använda oss av jägarmagasin och skälet som anfördes var att tyngden av dubbla magasin skulle göra att det "aktiverade" magasinet skulle hamna ur läge och förorsaka eldavbrott istället så drillades vi i magasinsbyte tills det gick rasande snabbt...också en metod :)

Edit: Vapnet var AK4
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av sonderling » 15 juli 2016, 12:05

NIL skrev:Jag grundutbildades vid ett förband i övre norrland ('86/'87), vi fick inte använda oss av jägarmagasin och skälet som anfördes var att tyngden av dubbla magasin skulle göra att det "aktiverade" magasinet skulle hamna ur läge och förorsaka eldavbrott istället så drillades vi i magasinsbyte tills det gick rasande snabbt...också en metod :)

Edit: Vapnet var AK4
Jag gjorde också lumpen 87, och jag som jag minns det så gjorde vi jägarmagasin som beskrivet innan mest som en kul grej vid ett estaka tillfälle men inget som praktiserades för dagligt bruk. Vi "vanliga" hade AK4 men gruppbefälden hade redan fått AK5.

Der löwe skrev:
Jag har ett svagt minne att vi inte fick använda tejp för att ordna jägarmag. Vi fick ut avklippta cyckelslangar som sattes i kors över en "pinne trä". Som kuriosa fick vi ut avklippta slangar M stor för att kunna fästa upp hjälmdoket upprullat och skärmen in mot hjälmen till den gamla stålhjälmen.
Cykelslang? När gjorde du lumpen? :) Men annars fick jag svar på en undring jag haft om hjälmen, för när vi Jägarsoldater (I22) samövade med värnpliktiga från Boden så såg jag detta förvarande med hjälmen som jag inte begrep då vad de hade gjort. Men jag minns att jag tyckte att det så fränare ut. :) Lite Israeliskt med det där svarta bandet (det var innan Israel skaffade "smurf" stuket.)

Sonderling

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Der Löwe » 15 juli 2016, 15:11

Nja problemet med tejp är ju temperaturmässig och dessutom så kladdade dom ner magasinen så dom drog åt sig skit.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 14 augusti 2016, 20:36

Tog mig tid att bläddra i lite gamla böcker och hittade detta i SoldR Mtrl 1992, så det verkar onekligen ha varit officiellt med kopplade magasin. Dock bara för k-pist, för ak4 eller ak5 fanns inget liknande. Att göra enligt detta fungerar också bara om man skjuter utan hylsfångare vilket var big no-no på kpisten på grund av risken för hylssprängning. Det senare har jag själv upplevt och då var jag minst sagt glad över att ha hylsfångaren på...
Kopplade_magasin.jpg
Kopplade_magasin.jpg (74.3 KiB) Visad 1379 gånger

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av millgard » 14 augusti 2016, 22:04

2014, Norge:

Bild

Skriv svar