Ny gemensam (nästan) nordisk fältuniform
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Redaktör emeritus
Re: Ny gemensam (nästan) nordisk fältuniform
Flyttad från Sveriges militär-avdelningen.

-
- Stödjande medlem 2021
Kan man då ta bort den här? När jag gör det försvinner båda.
-
- Redaktör emeritus
Hur menar du?Lasse Odrup skrev:Kan man då ta bort den här? När jag gör det försvinner båda.
Den är flyttad från Sveriges militär till utr-avdelningen. Ligger kvar som en skugga på Sveriges militär och länkas till utr-avdelningen.

-
- Stödjande medlem 2021
För tekniskt för mig.
Hursomhelst skall det bli spännande att se om de nordiska länderna kan enas om en uniform till 2020. Utredningen om den svenska M90 tog visst minst fem år, beroende på hur man räknar.
Alternativt är det Svenska Yle som missuppfattat något
Hursomhelst skall det bli spännande att se om de nordiska länderna kan enas om en uniform till 2020. Utredningen om den svenska M90 tog visst minst fem år, beroende på hur man räknar.
Alternativt är det Svenska Yle som missuppfattat något

-
- Medlem
Jag har annars haft intrycket att man i Republiken är betydligt mer noga med den militära snygghetsfaktorn hos uniformerna än i övriga Skandinavien - särskilt det västra grannlandet, även om svenska märken, gradbeteckningar och m/90-mönstret förstås är stiligare än de finländska motsvarigheterna.Det har ingen skillnad hur stilig, representativ eller snygg den är.

Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Medlem
Framför allt var det många olika praktiska försök å olika varianter som provades både på soldat och befäl.Lasse Odrup skrev:Utredningen om den svenska M90 tog visst minst fem år, ...
Sista provupplagan var riktigt gedigen kvalitetsmässig dessutom, sen prutades en hel del bort bl.a. genom att andra leverantörer av tyg nyttjades.
En kollega har en som i stort sett ser ut som ny, dessutom aldrig lagats eller behövt nya knappar trots mycket användning...
-
- Medlem
Stod någonstans att när den nya uniformen införs så kommer man att behålla dagens M05 just som "se snygg ut"-uniform. Så även Finland håller på att anpassa sig till trenden med rena stridsuniformer...KoteGaeshi skrev:Jag har annars haft intrycket att man i Republiken är betydligt mer noga med den militära snygghetsfaktorn hos uniformerna än i övriga Skandinavien
-
- Ny medlem
Utvecklingnen av uniformssytemet följs ganska noga på SoldF Forum.