Luftskip fra Sverige?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 16 april 2016, 14:34

Ifølge en internett-artikkel hadde det russiske militæret kjøpt et luftskip fra Sverige, "Forsman" som var det minste i verden den gang ved å være kun på 800 m2 i volum med 36 m lengde og 6 m bredde i ballonglegemet som så klart var en avansert konstruksjon istedenfor det man så på styrbare ballonger den gang. Det skulle brukes i etterretningsoppdrag og rekognosering hvor dens størrelse skulle være en fordel for å unngå å bli oppdaget. Russerne hadde planer om å bygge en serie av denne typen, men det er ikke kjent om det var blitt noe av planene.

Hvem er denne Forsman som skulle angivelig være en svensk luftskipsbygger?

http://survincity.com/2011/09/russian-a ... ntil-1917/

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Urban » 16 april 2016, 15:03


Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 16 april 2016, 17:10

Veldig interessant. Så denne Forssman egentlig var oppvokst i det russiske tsardømmet med eksamen i maskinteknikk ved Rigas polyteknisk institutt i året 1910? Det vil da betyr at luftskipet ikke kom fra Sverige, men var bygd av en svenskfødte konstruktør som med sin familie hadde flyttet til Russland, og i 1910 (eller 1911, da var "Forszmann II" ferdigbygd) flyttet til Tyskland.

Ifølge boken Jane`s pocket book 7: Airship development er det oppgitt i listen over russiske luftskip TO luftskip med navnet "Forszmann", Forszmann I og Forszmann II. Data på begge luftskip er oppgitt til å være 37,21 m l x 6,03 m b med volum på 800 m3 for det første og 35,2 m l x 6,03 m b med volum på bare 600 m3 for det andre. Disse var skikkelig små i sammenligning med alle andre luftskipene av sin samtid! Kanskje det andre luftskipet var begynnelsen på den planlagte serien som det ikke bli noe av, ettersom data mente Forssman dro til Tyskland i 1910 ett år før "Forszmann II" var tatt i tjeneste.

Men hans navn er knyttet ikke til noe smått - men til noe skikkelig stort, kalt "Forssman Triplane Bomber" eller "Forssmann`s Folly" som var et meget stort fly med hele ti propellmotorer på tre vinger. Hvis det hadde blitt ferdigbygd noensinne før krigens slutt, ville det ha blitt det største flyet i sin samtid.

http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... e-triplane

Det er VELDIG fascinerende. Her hadde jeg grublet på hvem som bygd så små luftskip, og så fikk jeg et navn knyttet til bygging av gigantflyer i Tyskland!

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 16 april 2016, 17:37

Ifølge opplysninger arbeidet Forssman i det tyske flyprodusentselskapet Siemens-Schuckert, (SSW) heldigvis har jeg boken Siemens-Schuckert: Aircraft og World War I av Jack Herris. Dette selskapet var meget mangfoldig den gang ved at man hadde luftskip, fly og mye annet som prosjekter - et naturlig valg for en konstruktør med omfattende kjemikunnskap som hadde startet sin aeronautiske karrieren som luftskipsbygger.

I året 1914 ble Forssman hyret gjennom kjøp av et privatutviklet fly bestilt av prins Friedrich Sigismund av Preussen, for i det samme slaget tilbyr han sine konstruksjonstegningene på flyet til krigsministeriet og SSW. Dette flyet var SSW "Bulldog" hvor man kunne sitte side om side for pilot og navigatør. Like etterpå etter "Bulldog"-flyet var avvist, konsentrerte Forssman seg om å bygge gigantfly ved å mere kopiere det russiske Ilya Muroments firemotorsflyet som SSW Forssman "R", som allikevel bar preg av å ha for kort skrog dermed var altfor tung akterut for sikker flygning i året 1915. Forssman oppgav prosjektet som da ble overtatt av andre konstruktørene som ombygde flyet helt til det fungert tilfredsstilt i april 1916, men da var tiden utløpt. Det var et spesielt problematisk og ikke lite farefulle fly som bare vågehalser våget å prøvefly. Men da hadde Forssman forlatt SSW for godt.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 16 april 2016, 17:51

Forssmans gigantflyet har blitt foreviget i TV-underholdningsindustrien som Pohl Giant under en Indiana Jones-episode.

http://indianajones.wikia.com/Pohl_Giant

Ifølge rapporten fra IAACC-komiteen som fant den uferdige flyet, skulle giganten være 45,7 meter lang, 14,6 meter høy, med vingespenn på 50,3 meter mens en rapport fra Lindström i 1917 om det planlagte prosjektet mente det skulle være 40 meter lang med vingespenn på 64 meter og en bombelast på hele 20 tonn, samtidige bomber opphengt under nederste vinge.

I det minst var det klart at Fokker i virkeligheten ikke akkurat hadde et godt forhold med Forssmann man i Indiana Jones-episoden kalt "en gærning".

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Urban » 16 april 2016, 19:03

Han var även verksam med att utveckla radiostyrda torpeder (projektnamn Fledermaus) fällda från flygplan enligt boken Unmanned Systems of World Wars I and II av R. Everett och Michael Toscano. Tydligen fanns prototyper framme vid krigsslutet 1918.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 16 april 2016, 22:12

Takk for tipset!

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Luftskip fra Sverige?

Inlägg av Varulv » 27 april 2016, 15:02

Har nå boken som utvilsomt er meget interessant, men har to feil; for det første er den fra et rent amerikansk perspektiv så det er suverent mindre på ikke-amerikanske prosjekter og annet som ikke har engelskspråklige kilder; for det andre er Everett litt for teknisk inngående slik at det blir for detaljrikt og for kinkig for en kjapp lesning, tross "500 bilder" er det egentlig ikke så godt illustrert som den burde være.

Forssman var ifølge boken hyret av Mannesmann-Mulag automotive verkene i byen Aachen i 1917 i forbindelse med opprettelsen av Flugzeugwerk-avdelingen som startet i Köln-Westhoven som ifølge Sollinger overtok Forssman-prosjektet på det kjente "Forssman Triplane Bomber" fra J. Brüning og Sohn i 1917. Forssman gjennom hyringen ble deretter involvert i Fledermaus-prosjektet som startet i 1916 hos Junkers i Dessau og som deretter skal ha blitt oppgitt til flere ulike fabrikkverk deriblant Mannesmann-Mulag under ledning av Idflieg som den gang kontrollerte alle militærsrelative prosjekter anført av private firmaer. Everett later til å være interessant i det forfatteren Sollinger hadde funnet fram i 2010, og dermed viet mye av stoffet i boken til det tyske prosjektet i s. 278 til 282. Idflieg tillatt en fortsettelse av Fledermaus-prosjektet så lenge man ikke bekoste dette, noe som kom rett ut av lommene på forretningsmannen Reinhard Mannesheim. I september 1918 gikk Idflieg med på en kontrakt om å bygge et testfly som skulle være bemannet i prøveflygingene før man går inn i automatstyreflygingene av det som den gang defineres som "lufttorpedo", som vil ikke ramme sitt mål, men fungere på samme måte som dagens UCAV-droneflyet. Det var så klart et meget komplisert styresystem som var simpelt for vanskelig, og vil være integrert i allerede eksisterende fly som en Fokker D.V som sett av illustrasjonen s. 280 som viser dette.

Man kom senere på ideen om å bruke Siemens radiokontrollsystemet som med hell var brukt på glidefly droppet fra luftskip, men det kom altfor sent og man hadde fremdeles ikke løst problemet omkring orienteringssystemet (blant annet gyrosystem) som gjør det mulig å angripe et utvalgt mål med ubemannede fly den gang. Det var simpelt ikke mulig den gang. Opplysningene fra førstløytnant Erich Nieman hos Idflieg som overvært prosjektet som først var nedskrevet i juli 1944, vil at et fjernstyrt fly etter "Forssman-regi" skulle ha en last på 150 kg i bomber med en rekkevidde på 200 km og at flere fly skal ha blitt utrustet før det brøt ut revolusjon med etterfølgende politisk kaos og en vanskelig fred fra november 1918.

Men tyskerne var ikke alene om å bruke eksisterende fly som datidens svar på våre dronefly, for Everett oppdaget et interessant prosjekt kalt Avion Automatique i Frankrike under den første verdenskrigen. Allerede i 1912 kom man på ideen om gyrostabile og fjernstyrte fly som kan ta av, flyr og så lande av seg selv, på basis av Octave Detables prosjektet fra 1887 med et ubemannet glidefly den gang. Kaptein Max Boucher som hadde i 1916 blitt forfremmet til kommandant for det militære flyskolekorpset, deretter tok et Voison V bombefly som på dette tidspunktet var overført til skoleflyrollen, for egne eksperimenter. Krigen avbrøt en fortsettelse av eksperimentene som så langt var en suksess, i det minst hadde man fått en anledning til å teste flyet uten å risikere et menneskeliv under de meste ekstreme testflygningene.

Forssman i sammenligning med så mange andre har ikke oppnådd suksess verken med luftskip eller med fly og dermed knapt nok har blitt kjent for ettertiden. Det er en voksende interesse for denne konstruktøren, men som likevel ikke reduserte inntrykket av at han hadde knapt nok oppnådde noe som helst utover uvanligheter i luftfartshistorien.

Skriv svar