Militär frågelåda
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30421
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Militär frågelåda
Det övades på kontinenten i västeuropeiska länder från motorvägar under det kalla krigets glada dagar. På mobilen så inga länkar.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
- Inlägg: 14863
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Militär frågelåda
Det var nog inte så populärt i Norge och Schweiz. Att hitta en kilometer raksträcka där kan inte vara lätt.
-
- Medlem
- Inlägg: 3133
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Militär frågelåda
Reservvägbaser (som det svenska begreppet var) är alltså inte "en lång rak väg som man landar flygplan på". Det är en därför byggd rullbana som man i normala fall kör bilar på.
Sådana finns/fanns i flera länder, t ex Tyskland (både Öst och Väst), Nordkorea, Irak, Finland, Ukraina och Ryssland.
Dvs, där man önskade ha en reservvägbas såg man till att vägen var tillräcklig rak och lång...
Typutformning av väst- och östtyska reservvägbaser: Finsk reservvägbas i direkt anslutning till Rovaniemi flygbas. Observera att den har ett färdigt stråk (det öppna området vid sidan av rullbanan), jämför med hur nära skogen går vägen i södra änden efter rullbanan. I norr syns en större platta och i söder en kringkörningsväg. Numera ukrainsk reservvägbas strax väster om Krupets. Den sovjetiska utformningen var som synes lite mer påkostad än den finska (eller svenska för den delen) med stora plattor med taxivägar en bit ifrån rullbanan. Detta torde ha varit en standardlösning inom hela WP, jämför med den östtyska utformningen ovan.
Sådana finns/fanns i flera länder, t ex Tyskland (både Öst och Väst), Nordkorea, Irak, Finland, Ukraina och Ryssland.
Dvs, där man önskade ha en reservvägbas såg man till att vägen var tillräcklig rak och lång...
Typutformning av väst- och östtyska reservvägbaser: Finsk reservvägbas i direkt anslutning till Rovaniemi flygbas. Observera att den har ett färdigt stråk (det öppna området vid sidan av rullbanan), jämför med hur nära skogen går vägen i södra änden efter rullbanan. I norr syns en större platta och i söder en kringkörningsväg. Numera ukrainsk reservvägbas strax väster om Krupets. Den sovjetiska utformningen var som synes lite mer påkostad än den finska (eller svenska för den delen) med stora plattor med taxivägar en bit ifrån rullbanan. Detta torde ha varit en standardlösning inom hela WP, jämför med den östtyska utformningen ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Militär frågelåda
Intressant, tack!
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30421
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 3133
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Militär frågelåda
Här är en filmsnutt från en rysk övning på reservvägbas för några år sedan. Intressant nog verkar den vara nybyggd, för man kan ana att vägen är under byggnad i rullbanans förlängning.
[youtube]https://youtu.be/cJ4DIFMfvNU[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/cJ4DIFMfvNU[/youtube]
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30421
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Militär frågelåda
Bror min berättade just det, jag kommer inte ihåg detaljerna men de var en rejäl skillnad mot en 'vanlig' väg. Han hade fått det förklarat för sig av någon gubbe som var med om bygget i Linköpingstrakten. Skall fråga honom om detaljerna.
Undrar hur det är med Autobahn? Kan man landa överallt där det är rakt och fritt nog? Misstänker det. Sedan kan väl vilken rak och fri väg användas i alla fall en gång utan större fara.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 3133
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Militär frågelåda
Kanske. Stor skillnad mellan punktlasten när 15 ton flygplan sätter ner två hjul i 250 km/h och när bilar rullar. Så det beror troligen på vilken risktagning man är beredd att ta med sina bedömt färre flygplan än man skulle önska sig...
Som det står i FortV rapport om reservvägbaserna:
Förmågan att absorbera haverier torde ha varit betydligt större på 60-talet än idag, helt enkelt eftersom numerärerna då var så pass stora jämförelsevis.Man räknade med ökad haverifrekvens, vilket måste godtas under krigsförhållande.
Vill man ägna sig åt lite militärhistoria kan jag rekommendera ett besök längs väg 254 söder Heby i Uppland. Där ligger nämligen en fd reservvägbas som faktiskt användes för att öva, så man kan se delar av vad som avsågs med ANBAS
.kompletterande utbyggnad av varierande omfattning för användning i krig
Det kan jämföras med en reservvägbas som aldrig kom till användning, utan ser ut som de flesta gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Militär frågelåda
Jag har ju vuxit upp i Enköping och minns när det övades på vägbas i närområdet. Har för mig att det var åt Hebyhållet men kan varit mot Västerås. Kan det stämma att det övades i Heby så sent som slutet 80 eller början 90-talet?
-
- Medlem
- Inlägg: 3133
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Militär frågelåda
Troligen minns du övningen Orkan 1993 då det flögs från den friliggande kortbanan på E 18. Kortbana och reservvägbas var två olika saker, där kortbanorna (en del av systemet Bas 90) var fullt utbyggda med stråk mm redan i fredstid. Reservvägbaserna (en del av systemet Bas 60) var som sagt, med undantag för Heby, bara förberedda för full utbyggnad. Kortbanan på E 18 var en del av Västeråsbasen, men man kom aldrig så långt i basutbyggnaden att taxivägar mellan kortbanan och resten av flygbasen hann byggas. Därav "friliggande".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
- Inlägg: 14863
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Militär frågelåda
När började trampminor att användas? Fanns de under 2vkr?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30421
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 3133
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Militär frågelåda
Så sent som under andra halvan av 90-talet hade vi trampminor m/41 i förråd. Så visst fanns de under vk2.
-
- Medlem
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Militär frågelåda
Tack, det stämmer! Var exakt låg "kortbanan"?Bjernevik skrev: ↑14 aug 2023 23:17Troligen minns du övningen Orkan 1993 då det flögs från den friliggande kortbanan på E 18. Kortbana och reservvägbas var två olika saker, där kortbanorna (en del av systemet Bas 90) var fullt utbyggda med stråk mm redan i fredstid. Reservvägbaserna (en del av systemet Bas 60) var som sagt, med undantag för Heby, bara förberedda för full utbyggnad.
orkan3.jpg
Kortbanan på E 18 var en del av Västeråsbasen, men man kom aldrig så långt i basutbyggnaden att taxivägar mellan kortbanan och resten av flygbasen hann byggas. Därav "friliggande".
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
- Ort: Finland
Re: Militär frågelåda
Fast trampmina är ju bara ett annat namn på truppmina. Själv utbildade jag beväringar på trampmina m/41 under 70-talet. Fördelen var att det mesta var i trä och var svårt att detektera.
När truppmina 11 kom försvann begreppet trampmina även om man ännu måste trampa.