Militär frågelåda

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 8 november 2022, 15:41

Grankvist, ni hade väl brist på halm i Östra Rikshalvan.

Bild
Livregementet under ledning av Nils Bielke utmärkte sig under slaget och tilldelades av konungen en halmkrans som tecken för dess hjältemod. Vissa menar att halmkransen kommer från att det delades ut halm för att användas som igenkänningstecken under själva slaget. Traditionerna vårdas idag av Livregementets husarer, Livskvadronen vid Livgardet samt 20:e Hemvärnsbataljonen (tidigare även Livregementets grenadjärer samt Livregementets dragoner) som fortfarande bär halmkransen och firar den 4 december som högtidsdag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Lund

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Schwemppa » 9 november 2022, 10:16

Tack, tack. :ox Alla har vi våra små intressen.

Allas vår Mannerheim bar ju faktiskt också skyddskårsmärket på sin uniform, i helblått dvs Skyddskårens generalstab.
Mannerheim.JPG
Mannerheim.JPG (74.03 KiB) Visad 463 gånger
Grankvist, ni hade väl brist på halm i Östra Rikshalvan
:D Det var i mars 1918, inför slaget om Tammerfors. Ja, jag tror att grankvistar var lättare att hitta i fält, men som jag skriver, det är möjligt att inspirationen kom från halmkransen vid Lund.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Esa K » 11 november 2022, 02:28

En annan liten finsk/svensk - svensk/finsk historisk detalj om vi går till armbindlar. Att finska vita.. tog det som tecken 1917, kan ju gå tillbaks till G III:s statsomvälvning 1772, då den vita armbindeln var ett igenkänningstecken för de kungatrogna, och var väl länge efter en detalj i svenska officerares dräkt/uniform, som till 1809. Att det självständiga finlands arme valde detta, vill jag hävda går tillbaka till detta. https://www.europeana.eu/en/item/206410 ... aren_67857

E K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 6 januari 2023, 16:21

En cykelfråga! Hittade den här bilden i en tysk tidskrift från 1901...
IMG_7574.jpeg

Kejsar Wilhelm skådar (något skeptiskt?) från hästryggen, ner på Gardescorps cykelavdelning.

Så frågan: Första militära cykelavdelningen i världshistorien?

F.ö. cyklar de på Tempelhof-fältet utanför Berlin, då en exercisplats, men som snart ska bli en av Tysklands första flygplatser.

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 6 januari 2023, 17:09

...
France, Switzerland, the United Kingdom and the United States were amongst the first countries to realize these benefits, experimenting with bicycles during military exercises in the 1880s and 1890s.

First Use of Bicycles in War
Bicycles were initially used in battle during the Second Boer War, which took place from 1899-1902 in present-day South Africa and Swaziland. Both sides, which included the British Empire on one side and the Orange Free State and South Africa Republic on the other, used them.
...
https://leedsbikes.com/bicycle-interest ... sed%20them.

I alla fall tidiga och inte ensamma.

MVH

Hans
Med erfarenhet att framföra (ibland på sadeln) kronans cykel på en gyttjig skogsväg mitt i spöregnet med kanske 30 kg ryggsäck plus automatkarbin på bröstet, inte jätteskojigt.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 6 januari 2023, 18:17

Snabbtrålarmedaljen sitter djupt innålad i Hans in Lux's bringa! Tack för velociped infon!

Betyder att tyskarna låg lite efter i den utveckligen? Och i Skandinavien? Skidcykling har väl aldrig (upp-)funnits!?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 6 januari 2023, 19:05

Skidcykling, hmmm... nu fick jag något att fundera på.

Nog övades transport av skidor på cykeln åtminstone fram till 50-60 talet i Sverige.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Markus Holst » 6 januari 2023, 19:45

Hans skrev:
6 januari 2023, 19:05
Nog övades transport av skidor på cykeln åtminstone fram till 50-60 talet i Sverige.
Jag kan tänka att man även övade det omvända. Att göra en släde av ett par skidor och stapla cyklar ovanpå låter för kul för att inte ha övats.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Amund » 7 januari 2023, 18:09

Om man läser Wikipedia verkar cykeln ha varit hopfällbar redan på 1880-talets slut och gärna använd av jägare, paradoxalt nog alpina jägarsoldater. Platta länder som Belgien verkar ha varit tidiga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_infantry

Tänk vad mycket man inte visste om att det är intressant :)
Fast en nackdel med cykeln är ju självklart att den inte känns cool - i alla fall inte i jämförelse med en stridsvagn, motorcykel eller en ståtlig häst! :D

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Militär frågelåda-Japan

Inlägg av Amund » 28 februari 2023, 18:56

Kan någon svara på om man kan bedöma Japans militära kapacitet idag och framledes?

Jag har ofta undrat hur mycket förtröstan Japan har för den amerikanska doktrinen om ett försvarsparaply för de fria staterna i Sydkinesiska sjön. Nu är ju Japan en modern demokrati med en offentlighetsprincip som åtminstone svårligen borde kunna dölja en smygupprustning - men hur stark är egentligen det Japanska försvaret idag och under kommande år?

Jag kan ibland själv undra hur vi svenskar skulle ha reagerat om exempelvis Estland styrdes av en galning och att de med jämna mellanrum skickade raketer som slår ned runt Gotland och ibland går in över svenskt territorium. Krydda sedan tankeställningen med att denne galne estniske diktator har kärnvapen - hur skulle det påverka svensk försvarspolitik undrar jag?

Bortsett från mitt hypotetiska inlägg så är jag nyfiken på om någon skalmanit har en bra överblicksbild av den japanska försvarsförmågan av idag, och gärna hur den står sig mot Kina. Här ser vi japanska militärutgifter under efterkrigstiden i förhållande till BNP:
Japans efterkrigstida militärutgifter.png

Kommentar: Intressant att Japan hade relativt höga militärutgifter under Koreakriget, även om de kanske i relation till BNP var låga?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 24 maj 2023, 14:50

F3376B49-0371-4A81-8A21-867E57A66669.jpeg
Måndag kväll klockan åtta seglade den här skutan förbi därute vid horisonten. Måste vara stor, konstig profil - en tanker eller något militäriskt, hangarfartyg…?

Ah ja, var - Siciliens nordvästra udde.

Någon som vet?

Hans K på semester

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 24 maj 2023, 15:53

Inte vet, tror. Inget hangarfartyg, alla jag känner till har ett (i britternas fall två) större 'torn' på mitten. Gissar på någon kluns till kryssningsfartyg motsv.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 24 maj 2023, 16:22

En kryssningskluns? Inte otroligt! Tack för det Hans!
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 24 maj 2023, 17:02

...och jag är inte alls avundsjuk på er.

R hälsar.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Militär frågelåda

Inlägg av adlercreutz » 24 maj 2023, 17:50

Måste vara kryssningsfartyg ja, jämför profilen på

Bild

Kanske med skorstenarna närmare mitten.

Skriv svar